37 127 läst ·
141 svar
37k läst
141 svar
Nyinstallation solceller 2024 - pris per kW
Det du däremoA Adrianos skrev:
skärp dig. Du får inte grönt el på ett batteri om du inte har eller installerar solceller.P Pligg85 skrev:
Så om man skaffar 1 växelriktare, 1 batteri och en vägghängd solcell så får man avdrag? Eller måste man ha tillräckligt många för att växelriktaren ska kunna hoppa igång (har för mig att det behövs ett minsta antal för att producera tillräckligt mycket)?F fsn skrev:
Kan du egenproducera med 1 panel?Walle85 skrev:
Jag har ett par bekanta som gått på 10kW växelriktare, 10kW batteri (ca15-18kWh) och 3-4kW solceller.
Det mest begåvade skulle väl förvisso vara att gå på en stor växelriktare (minst 10kW eller större), den mängd solceller man tänkt sig samt så mycket batteri man tål för maximalt grönt avdrag på två personer. Få en jävligt snabb installation i år och sen maxa upp batterierna direkt efter nyår på nytt grönt. Man får bara ha en bra dialog med en begåvad leverantör, det finns lite fällor att ramla i med vissa batterisystem när dom skall byggas ut, tex Sungrow.
Antagligen inte, frågan är då om det kontrolleras mer i detalj när bidraget betalas ut eller att de bara ser att det faktiskt fanns med en eller flera solceller i specifikationen.F fsn skrev:
Oavsett så är det ju inte så vettigt att göra så bara för att nyttja systemet.
Ring och fråga. Jag har fått det skriftligt. Tydligen för många som maxat solcellsinstallationer under 2023 men inte tagit batteriet utan istället tagit fler paneler- > målet var ju att få folk att installera batterier under 2023,Walle85 skrev:
Det är skrivet som att det skall vara förberett och installeras inom ett år och det finns de som fått bidrag på de premisserna. Ingen vet dock om det blir återbetalning om man inte installerar solceller. Det senaste jag hörde var att det inte betalas ut nåt grönt för batteri om inte solceller är på plats. Men du gör som du vill.A anis16 skrev:
Ja jag säger så. Du verkar ha problem att förstå skillnaden på laddbox, växelriktare och batteri nämligen. Det gick tidigare att få 50% (48,5%) på ”växelritare” FerroAmp i komination med (rätt) laddbox. Endast på FerroAmp och ingen annan. Jag vet inte om det fortfarande är möjligt men det är inte synonymt med att man instsllerar en laddbox och får GRÖNT på en hybridväxelriktare och batteri. Man skall vara lite sunt ifrågasättande vad man får för svar, och framför allt vilken tolkning man själv gör från Skattemasen då dom av förklarliga skäl har tekniska tillkortakommande men allt som oftast reder ut det skapligt ändå. Men kör för fan, det kan bli en bra tråd….P Pligg85 skrev:
Ingen kommer ihåg en fegis...F fsn skrev:
Även utan bidraget så börjar batteriet "leverera" efter 3år och det är en motivering att börja montera paneler. Fortfarande bättre ROI än bara paneler...
Så ja, jag riskar det även om jag har fått beslut att ok med bara batteriet.
Det beror väl på hur fakturan utformas också.A anis16 skrev:
Hur räknar du då? Jag tycker det känns mer som att batteriet levererar efter 3 år MED fullt grönt bidrag.A anis16 skrev:
Sommaren 2023 var för FCR-D lite som sensommaren 2022 för solceller, alltså orimligt bra. Jag tror man skall lägga sina förväntningar på ca 2500-3500kr/kW