Byggahus.se
Kommer att flytta till ett nytt hus, stort och med stort elanvändning (runt 30kW) trots att det finns bergvärme.
Tänkte att solceller är ett måste så började ta in offert. Kan få installerat upp till 20kW på alla takytor 15 känns mer rimligt.
Funderar på ett batteri också men svårare att jämföra offer då.

Priserna verkar ha gått ner ordentligt om man jämför med äldre diskussioner från 2021-2022.
Min fråga är, vad är det bästa man kan få idag? Pris per kW för en normalinstallation (nästan alla säljer 400W-410W paneler just nu) med "normala" garantier.
Ska man tänka pris innan eller efter grönt avdrag?

Hittills fick jag nedan (pris efter grönt avdrag, 2 i hushållet)
13,1kW - 11900 kr/kW
20,9kW - 12200 kr/kW
16kW - 12800 kr/kW
15,6kW - 11100 kr/kW

Kommer att komplettera när jag får mera.
Billigt eller dyrt?
Billigare om man installerar nu under vintern eller vänta tills våren?
 
  • Gilla
Fornboda
  • Laddar…
Viktigt att tänka på är vilka produkter du får för priset och inte bara pris per kW installerad.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
O Oskar Skörd skrev:
Viktigt att tänka på är vilka produkter du får för priset och inte bara pris per kW installerad.
Vad ska man kolla efter?
Alla har ungefär samma paneler om man kollar W.
Finns det någon lista med solcell tillverkare eller solcellsföretag man ska undvika?
Jag vet att det finns extrem många av båda nuförtiden...en hel del kommer att försvinna också kommande år om efterfrågan sjunker.
 
11000 kr/kw tycker jag låter som ett hyffsat bra pris. Kolla vad de kan ge för större effekt.

Bra att titta igen inverterarnas effekt i olika förslagen. Den ska klara av effekten på panelerna. du ska ha batteri tror jag du ska vara försiktig med att brassa på med för stor anläggning. Förut gick inte hybridinverterarna över 12-13kw i effekt (om jag förstod säljaren rätt när jag installerade).

Håll koll på optimerat vs ooptimerat i offerterna också, särskilt om det finns träd och takhuvar som kan skymma panelerna vissa timmar om dagen.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Går i tankarna på att skaffa solceller också. Tagit i en hel del offerter.
Från att vara säker på att skaffa har jag dock blivit lite osäker i lönsamheten nu när elpriserna stabiliseras och legat lågt.. Dock lutar det åt att skaffa det ändå, är ju trots allt ganska kul också :)

Här är lite offerter jag fått:

DMEGC DM410M10-54HBB (410w paneler)
13,94 kwP
Growatt växelriktare 11 kw med smartmätare
161 310 kr. (11 571 kr per kw)
_______________________________________________________
DMEGC DM495M10-66HBB (495 kwh paneler)
10,89 kWp
Growatt växelriktare 10 kw
135 535 kr (12 445 kr per kw)
(offert med samma och batteri på 5kwh och smartmätare för 153 834kr)
_______________________________________________________
Trina Solar Villa 415 W
12,45 kwP
Växelriktare Solis Hybrid 10 kW
163 609 kr. (13 141 kr per kw)
(offert med samma och batteri på 10kwh för 192 225 kr)
_______________________________________________________
Denim 410W (med Effektoptimerare för alla paneler)
11,4 kwP
Solar Edge Energy Hub 10kW
179 072 kr (15 708 kr per kw)
_______________________________________________________
JA Solar 405W
11,7 kwP
WeGood
159 538 kr (13 635 per kw)
_______________________________________________________
Solitek SolarPanel B108 420W (glas/glass 30 år garanti)
12,6 kwp
Fronius (med smartmätare)
201 248 kr (15 972 kr per kw)


Har skrivit lite i grupp på facebook där vissa menar på att man ska ner till 10 000 kr/kwh men jag tycker det låter överdrivet. 11500 kr per kwh är det bästa jag fått.
Sen spelar det ju in vilka paneler man väljer såklart. DMEGC verkar prisvärda och lutar åt att jag väljer dem. Dom har kortare garanti(12 år) än en del andra men har landat i att det inte spelar så stor roll med en garanti på 30 år. Oftast har man ändå som längst 10 års installationsgaranti. Plus att jag är tveksam till att man om 29 år kommer kunna få ut en ny likadan panel som funkar i anläggningen.

Jag var inne på batteri också men kommer nog avvakta med det till en början, kan vara svårt att få någon större ekonomi i det. Men kommer såklart installera en hybrid växelriktare så man har möjlighet att sätta i batteri i framtiden.

Dom flesta solcellsinstallatörer har nog haft mycket jobb men känns som det börjar lätta lite. Dom flesta jag pratat med har möjlighet att installera detta år.
Funderar också på om man ska vänta lite och hoppas på att priserna droppar ännu mer. Samtidigt vill man verkligen ha dom installera till mars-april.
 
  • Gilla
Adrianos och 2 till
  • Laddar…
O
Har en bekant i elområde 3, 7000kWp för 18000kr/kW, klart förra månaden. Det skulle i alla fall jag aldrig betala.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Detta bekräftar bra att den offert jag fick på 18 kWp för 250 000 kr efter grönt rotavdrag var för dyrt även trots det inkluderade optimerare.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Offerterna jag kollat på är ju helt överskuggade av batteri och FCR. Inte många här som tar solceller nu utan börjar med batterier och maxar grön el
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
A Adrianos skrev:
Vad ska man kolla efter?
Alla har ungefär samma paneler om man kollar W.
Finns det någon lista med solcell tillverkare eller solcellsföretag man ska undvika?
Jag vet att det finns extrem många av båda nuförtiden...en hel del kommer att försvinna också kommande år om efterfrågan sjunke
A Adrianos skrev:
Vad ska man kolla efter?
Alla har ungefär samma paneler om man kollar W.
Finns det någon lista med solcell tillverkare eller solcellsföretag man ska undvika?
Jag vet att det finns extrem många av båda nuförtiden...en hel del kommer att försvinna också kommande år om efterfrågan sjunker.
Det finns en hel del olika faktorer att ta i åtanke, det beror helt på vad du är ute efter. Ska du högsta lönsamhet? Vill du ha produkter som är av lite högre kvalite?

Värt och ta i åtanke är också är att man får vad man betalar för oftast. Vare sig om man snålar på arbetskraften eller ställningar osv… skulle kunna hjälpa dig lite om du vill. Skulle dock behöva lite mer kött på benen.
 
O OMathson skrev:
Har en bekant i elområde 3, 7000kWp för 18000kr/kW, klart förra månaden. Det skulle i alla fall jag aldrig betala.
 
  • Jag är ledsen, jag kan inte hjälpa med den här förfrågan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Offerterna jag kollat på är ju helt överskuggade av batteri och FCR. Inte många här som tar solceller nu utan börjar med batterier och maxar grön el
Jag har faktiskt också tänkt på Checkwatt men trodde att det blir lättare att jämföra om bara solceller.
Samlar offert på det också.

Ska jag starta ny tråd för det? :)
Det gärna det du fick hittills @Pligg85
 
Walle85
Jag delade upp det i två omgångar, ena vändan solceller och växelriktare och andra omgången batteri. Gjorde en deal med installatören så att jag fick en separat offert på batteriet med lite längre giltighetstid, lite som en option. Detta pga att det gröna avdraget gick att utnyttja bättre fördelat över 2 år.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Installerade själv för ~6700sek/kWp i september (8x410 + 2 x HMS-2000), beställde allt material från Polen. :)
 
  • Gilla
dadid och 7 till
  • Laddar…
A Adrianos skrev:
Kommer att flytta till ett nytt hus, stort och med stort elanvändning (runt 30kW) trots att det finns bergvärme.
Tänkte att solceller är ett måste så började ta in offert. Kan få installerat upp till 20kW på alla takytor 15 känns mer rimligt.
Funderar på ett batteri också men svårare att jämföra offer då.

Priserna verkar ha gått ner ordentligt om man jämför med äldre diskussioner från 2021-2022.
Min fråga är, vad är det bästa man kan få idag? Pris per kW för en normalinstallation (nästan alla säljer 400W-410W paneler just nu) med "normala" garantier.
Ska man tänka pris innan eller efter grönt avdrag?

Hittills fick jag nedan (pris efter grönt avdrag, 2 i hushållet)
13,1kW - 11900 kr/kW
20,9kW - 12200 kr/kW
16kW - 12800 kr/kW
15,6kW - 11100 kr/kW

Kommer att komplettera när jag får mera.
Billigt eller dyrt?
Billigare om man installerar nu under vintern eller vänta tills våren?
Jag funderar kring hur ditt elavtal kommer att se ut? Priserna är låga när du producerar och högre när du förbrukar som mest. Det framgår inte var du bor, själv bor jag i Vemdalen och under december till februari är det 0kWh. Hur tänker du kring det?
 
Har inte fått andra bra offert än men tänkte uppdatera det jag har hittills enligt modellen som @vass använde (och lägga till offert med batteri).

Bolag 1
1) 32* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
13,12 kWp
Growatt, MOD 12KTL3-X
156 658 kr (11 940 kr per kW)

2) Med batteri 10kW
32* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
13,12 kWp
Growatt, MOD 12KTL3-X
1 × Growatt APX 10.0P (10.0 kWh)
192 880 kr (ungefär 90k för batteri innan avdrag)

3) 51* 410 W, DMEGC, DM410M10-54HBB-V
20,91 kWp
2 växelriktare de panelerna skulle sitta på olika hus
1 x Growatt, MOD4000KTL3-XH(BP)
1 x Growatt, MID 15KTL3-X
256 296 kr (12 257 kr per kW, dyrare pga. den andra växelriktaren)

Bolag 2
4) 40* LP182*182-M-54-MH 400 W
16 kWp
Solplanet ASW 10K-LT-G2 PRO
204 250 kr (12 765 kr per kW)

5) Bara batteri 10kW
Solplanet 10,24 kW
68,750 kr (118,750 kr innan avdrag)

Bolag 3
6) 38* 410 W, Sunlink SL5M108
15,58 kWp
Sofar 12 TL-X
172 490 kr (11 071kr per kW)

6) Med batteri 10kW
38* 410 W, Sunlink SL5M108
15,58 kWp
Kehua 12 kW Hybridväxelriktare
Kehua Batterisystem
216 924 kr (ungefär 100k för batteri innan avdrag)

Bäst i test?

Vore toppen om flera bidrar med deras erfarenhet av nuvarande eller äldre offert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.