Har en gammal trotjänare gcm 8 sjl som kap/ger. Vill byta upp mig, vilken modell tycker ni jag ska köpa?😀

T trojlee skrev:
Har en gammal trotjänare gcm 8 sjl som kap/ger. Vill byta upp mig, vilken modell tycker ni jag ska köpa?😀
Är ju verkligen inget fel på en 8SJL, haft ett par själv, samtidigt finns det ju klart trevlilgare modeller 😛

Första frågan är väl sladd eller batteri? Bytte precis själv från sladdmaskin till batteri och ångrar mig inte en sekund, men då flyttar jag ju sågen. Är den helt stationär är det väl svårt att hitta en motivering för batterimaskin.

Tror jag vill ha en med sladd😅...vad är bäst?

Det beror väl på hur man använder sågen. Jag har min på rullstativet, och flyttar gärna ut sågen där jag håller på och bygger (och det är lite trångt att manövrera långa bitar i garaget) så då är det underbart med batterimaskinen.

Sen var det ett par småsaker som också var plus i kanten, batterisågen är lite lättare än motsvarande sladdis, 4-5kg lättare i det här fallet, och det märks.

Du ska uppgradera, vilka funktioner är du ute efter? Eller du vill ha en större?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hade nog velat ha en större klinga..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då är det bara att välja och vraka mellan 10 eller 12-orna. 254 resp 305mm klinga. Jämfört med de 216 du har nu.

De blir dock tyngre….

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sittställning
M maglin skrev:
Köper du batteri kap/ger blir detta erbjudandet perfekt. Ända problemet är att de skickar inte och inga affärer söderut.

[länk]
Det var ett ok pris för nya modellen!

Någon som har en gas 12-25 pl? Bra eller a@;s?

Har en gas 35 men behöver något att enkelt dammsuga bilen med....😅

T trojlee skrev:
Någon som har en gas 12-25 pl? Bra eller a@;s?

Har en gas 35 men behöver något att enkelt dammsuga bilen med....😅
Inte provat 12-25 specifikt, men har också en GAS35'a, men den används allt mer sällan till förmån för 18V-12 MC'n och 18V-10L'n, och till bilen är det ju alltid batterisugen som åker fram. Slippa hålla på med sladden fram å tillbaka runt bilen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Kan väl kosta på mig ett lite längre utlägg ang. sågarna med kanske då jag har ägt merparten av Bosch's sågar vid något tillfälle.

Jag hade dissat "10'orna", de känns överlag som en lite dålig kompromiss. Större, tyngre och klumpigare utan att du riktigt får den där ökningen i kapkapacitet som faktiskt gör skillnad. 12'orna är inte mkt större än 10'orna, men med betydligt bättre kapacitet. Här kan man t.ex. börja ta många bitar på högkant istället, för att ställa en snabb gering istället för lutning.

I min mening har man antingen en 8'a eller en 12'a eller en av varje, 12'an stationär och 8'an mer som "mobil byggsåg", men aldrig en 10, den är bara en dålig kompromiss.

Hade en GCM 12SD tidigare, grym såg, gillade den verkligen, men bestämde mig för att prova GDL'n (robotarmen), och det går inte att gå tillbaka till vanliga glidstänger efter det. GCM 12 GDL är dock ett jävla monster till såg, både vikt och storleksmässigt, ingenting du vill flytta på frekvent. Av den anledningen bytte jag rätt nyligen till 18V-305'an, en GCM 12 GDL men i princip bättre på alla punkter, lättare med ett par kg, mer kompakt (ingen stor motor uppepå), justerbart varvtal, snabbare klingbyte och ingen sladd. Klingbytet är verkligen smidigt, det tar 20s att byta klinga, vilket faktiskt innebär att det blir gjort, istället för att "jaja, jag försöker köra lite långsamt igenom istället". Jag har en lite grövre för snabbare "byggkapning", en fintandad för "finkapning" och en billig grovis för tveksamma kapningar med risk för spik etc. Ska skaffa en multimaterialklinga samt om jag lyckas hitta en klinga för stål med.
De sågar jag skulle rekommendera beroende på storlek och om man vill köra batteri eller sladd är:

GCM 8 SDE / GCM 18V 216 DC
GCM 12 GDL / GCM 18V 305 GDC

Med en liten reservation för att GCM 12 SDE kan vara ett alternativ om man avstår glidarmen, den har flera av fördelarna som 18V 305 har över 12 GDL. Bättre kapacitet närmast anhållet (om du kikar på urtaget i klingskyddet så ser du att det skiljer lite på 12 SDE/18V 305 vs 12 GDL), och det enkla klingbytet, det var/är betydligt krångligare på 12 GDL (iaf för mig till den grad att "nej, jag skiter i det, det tar för lång tid).

EDIT: Glömde faktiskt en stor poäng, det är för tillfället bara 3st av Bosch sågar som erbjuder "alla inställningar fram". Det är något jag också uppskattar, det fanns dock på äldre GCM 12 SD också(hittar man en sån såg beg. i bra skick är det något jag rekommenderar!), att man skippat det på de nya tycker jag faktiskt är lite dåligt. 12 GDL, 18V 305 samt 10 GDJ har inställningen för lutning fram, du behöver inte böja/stäcka dig bak och lossa något vred bak på sågen. Kanske inte total gamechanger, men absolut smidigt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Inte provat 12-25 specifikt, men har också en GAS35'a, men den används allt mer sällan till förmån för 18V-12 MC'n och 18V-10L'n, och till bilen är det ju alltid batterisugen som åker fram. Slippa hålla på med sladden fram å tillbaka runt bilen.
Hur mycket bättre är 12 mc jämfört med 10:an...såg ju intressant ut. Kanske får bli en batteridriven dammsugare😀

T trojlee skrev:
Hur mycket bättre är 12 mc jämfört med 10:an...såg ju intressant ut. Kanske får bli en batteridriven dammsugare😀
Den har sina för och nackdelar, jag önskar att man kunde säga att 12mc bara var bättre rakt av men det är den tyvärr inte. Det mesta är bättre, framförallt att den är väldigt tyst i jämförelse. Den suger lite bättre, slangen är längre/bättre, du har autostartfunktionen (med den lilla BT-modulen) o.s.v. MEN, det är en sak som är väldigt störig. Den har varning för lågt luftflöde/igensatt filter, den börjar varna/pipa, och det högt som tusan. Jag antar att den kanske måste ha det för att den är dammklassad M, och den är ganska lätt att trigga om du dammsuger en matta t.ex eller på något sätt stryper luftflödet.

Ossian K Olsson
T trojlee skrev:
Jag har samma såg du har och är till stor del nöjd! Det jag ogillar med den är att det går bara att gera ”i plan” åt ett håll. Men det visste jag ju redan när jag köpte den.

Men det jag absolut inte gillar är att när man sätter höjdbegränsaren så man sågar typ 20 mm ner så kapar den inte hela bredden i den höjden utan längst in blir det en ”backe”.

Närbild av ett kapat trästycke på en såg med snitt som inte går hela vägen igenom, vilket skapar en ojämn yta i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att det inte ska bli så tvingas man lägga en träbit mellan sågen och regeln. Det är störigt och känns b! Kommer inte byta, men finns det sågar som inte gör så?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Kommer inte byta, men finns det sågar som inte gör så?
Javisst! Gissa vilka? 😉

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.