Hej,
Lite bakgrund. Vi är 5 fastigheter på en vattenkälla, flesta är sommarstugor inkl våra närmsta grannar. Jag var borta under dagen och min fru ringde och sa att grannarna var här och sen stack och nu har vi inget vatten. När jag kommer hem är grannen på plats och håller på med sitt vatten. Grannen påstår att han har nyss satt på deras vatten och försöker få tryck i det. Och då att de inte gjort något med vårt även om vårt försvann direkt när de sysslade med vattnet. Vi har ett servitut på att underhålla vår ledning som går över deras tomt men vet inte om de har en avstängningsventil till vår ledning eller vad det kan bero på. Vill gärna felsöka och höra från proffsen innan jag gör något annat.
Lite bakgrund. Vi är 5 fastigheter på en vattenkälla, flesta är sommarstugor inkl våra närmsta grannar. Jag var borta under dagen och min fru ringde och sa att grannarna var här och sen stack och nu har vi inget vatten. När jag kommer hem är grannen på plats och håller på med sitt vatten. Grannen påstår att han har nyss satt på deras vatten och försöker få tryck i det. Och då att de inte gjort något med vårt även om vårt försvann direkt när de sysslade med vattnet. Vi har ett servitut på att underhålla vår ledning som går över deras tomt men vet inte om de har en avstängningsventil till vår ledning eller vad det kan bero på. Vill gärna felsöka och höra från proffsen innan jag gör något annat.
Hej
Tråkigt att vattnet är borta oavsett vad det beror på.
Vet du om vattnet skickas till alla 5 från en och samma pump/hydrofor eller har ni en egen pump vid huset och enbart en sugledning från vattenkällan?
Tror att du behöver börja med att kolla vid vattenkällan och sedan ta dig mot ditt hus för att försöka klura ut var det kan ha uppstått ett fel/stopp.
Vet du om vattnet skickas till alla 5 från en och samma pump/hydrofor eller har ni en egen pump vid huset och enbart en sugledning från vattenkällan?
Tror att du behöver börja med att kolla vid vattenkällan och sedan ta dig mot ditt hus för att försöka klura ut var det kan ha uppstått ett fel/stopp.
Va nyss vid källan. Verkar va 1 slang ut och en in i huset. Ingen pump i huset och källan ligger högt så tror det är självtryck. Grannen är dessutom stamfastighet kan jag meddela så jag tror att vår ledning kanske går igenom deras hus. Men det finns ju inget sätt jag kan bevisa eller undersöka detta på då de menar att de inte hade nått med det att göra. Såhär ser källan ut.Pjosk75 skrev:
Hej
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hemma insåg vi nu att det kommer lite vatten men det är helt brunt. Det droppar och har man det avstängt ett tag så väller det ut någon liter. Men det är kanske 0.1dl per minut
Svårt att förstå på fotot men är det i själva verket en bäck som ligger högt som ni via cementbrunnen tappar vatten från?
Hur är vattentillgången? Står den på rätt höjd i cementbrunnen?
Är det här vattenintaget för ledningen? Ser grunt ut. Är det ett filter/galler på den som är igensatt?
Hur är vattentillgången? Står den på rätt höjd i cementbrunnen?
Är det här vattenintaget för ledningen? Ser grunt ut. Är det ett filter/galler på den som är igensatt?
Ja jag antar det. Brunnen ligger intill en liten bäck. Vattentillgången är generellt god men brunnen har sinat någon gång förr. Vi tog över fastigheten någon månad sedan och jag har ingen aning. Ser ut som att den är fylld ca 30-40% och jag ser inget galler eller liknande. Grejen är ju att grannen har rent rinnande vatten som han spolade ur trädgårdsslangen när jag snackade med dem.Claes Sörmland skrev:
Om det går att spola vatten från en trädgårdsslang så lär det finnas en pump någonstans.
Tveksamt om det verkligen finns tillräckligt med vatten i den där cementringen för 5 fastigheter att dela på.
Kan det möjligen vara så att det finns en borrad brunn hos grannen som ert vatten ska komma ifrån, och att det på bilden bara är till för bevattning av trädgården?
Går det att fråga tidigare ägaren hur vattensysytemet är byggt? Eller står det något i servitutet om var vattnet faktiskt kommer från?
Tveksamt om det verkligen finns tillräckligt med vatten i den där cementringen för 5 fastigheter att dela på.
Kan det möjligen vara så att det finns en borrad brunn hos grannen som ert vatten ska komma ifrån, och att det på bilden bara är till för bevattning av trädgården?
Går det att fråga tidigare ägaren hur vattensysytemet är byggt? Eller står det något i servitutet om var vattnet faktiskt kommer från?
1 fastighet permanentboende och 4 sommarstugor. Det är källan som alla fastigheter är kopplade på. Grannen har ingen brunn. Tidigare ägare finns inte. Situationen är svår och de ända vi kan fråga är grannarna.Pjosk75 skrev:
Om det går att spola vatten från en trädgårdsslang så lär det finnas en pump någonstans.
Fastigheten kostade 160tkr och är min och min sambos första hus. Vi har ingen att vända oss till eller få sån information. Enl mäklaren fanns det en källa med vatten och det va allt vi visste. Avloppet gjordes om efter anmärkning -22. Vi visste att vi behövde byta ut vattenrör o borra brunn förr eller senare men vi har absolut inte pengar till det nu. Vatten var inte superviktigt sålänge det fanns. Men jag trodde ju inte att vi skulle bli av med vatten pga en granne som fipplat utan snarare att kanske källan skulle ta slut vilket har hänt någon gång.D Dilato skrev:
Det är ju tråkigt men nu har ju haft minst tre år på er (om jag förstår rätt med 2022) att sätta er in i hur fastigheten fungerar, det är otroligt naivt att inte veta sånt basalt som hur får man vatten.T Tsom skrev:Fastigheten kostade 160tkr och är min och min sambos första hus. Vi har ingen att vända oss till eller få sån information. Enl mäklaren fanns det en källa med vatten och det va allt vi visste. Avloppet gjordes om efter anmärkning -22. Vi visste att vi behövde byta ut vattenrör o borra brunn förr eller senare men vi har absolut inte pengar till det nu. Vatten var inte superviktigt sålänge det fanns. Men jag trodde ju inte att vi skulle bli av med vatten pga en granne som fipplat utan snarare att kanske källan skulle ta slut vilket har hänt någon gång.
Men, eftersom fastigheten är i princip värdelös så förstår jag att det inte plöjts ner några belopp i besiktning och sånt.
Nja näklaren sa att avloppet fick anmärkning 2022. Vi köpte huset 2026. Jo såklart är det naivt men var ska man få sånhär info? Vi kollade hundratals bloggar och videor som handlade om husköp men ingen av dem pratade ju om hur saker faktiskt fungerar och verkligen inte om källor i berg som stängs av av sura grannar. Det är gjort och bakom oss. Men kan det vara så att vår ledning går igenom stamfastigheten? Alternativt finns det något sätt att hitta ledningen.D Dilato skrev:Det är ju tråkigt men nu har ju haft minst tre år på er (om jag förstår rätt med 2022) att sätta er in i hur fastigheten fungerar, det är otroligt naivt att inte veta sånt basalt som hur får man vatten.
Men, eftersom fastigheten är i princip värdelös så förstår jag att det inte plöjts ner några belopp i besiktning och sånt.
Redigerat:
Hm, att en permentboende skulle ta sitt dricksvatten från en mer eller mindre öppen källa/bäck låter mycket osannolikt. De borde ha en egen djupare grävd brunn eller en djupborrad.
Tack vare att mycket i Sverige är offentligt så kan du själv kolla på en karta om det finns några borrade brunnar på grannarnas fastigheter.
https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/grundvattenkartvisare/brunnar/
Om situationen kring din fastighet är svår så skulle jag misstänka att grannen helt enkelt stängt av vattnet som tas från dennes borrade brunn.
Tack vare att mycket i Sverige är offentligt så kan du själv kolla på en karta om det finns några borrade brunnar på grannarnas fastigheter.
https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/grundvattenkartvisare/brunnar/
Om situationen kring din fastighet är svår så skulle jag misstänka att grannen helt enkelt stängt av vattnet som tas från dennes borrade brunn.
Vår fastighet har använts som fritidsboende senaste 10 åren ungefär. Stort tack för länken. Vi har en borrad brunn till bergvärmen och grannen på andra sidan sur-grannen har borrat brunn. Sur-grannen har dock inte borrad brunn. Kan man ta vatten från bergvärme brunnen? 🙏🤔Pjosk75 skrev:
Hm, att en permentboende skulle ta sitt dricksvatten från en mer eller mindre öppen källa/bäck låter mycket osannolikt. De borde ha en egen djupare grävd brunn eller en djupborrad.
[länk]
Långt ifrån alla borrade brunnar är med på den kartan, annars har några av mina grannar inget vatten.
Tror att det blir svårt att ta ut vatten från en bergvärmebrunn. De borrad för att få ut olika saker från olika djup oftast. Om det är möjligt löjligt kan säkert en annan medlem svara på.
Har du tillgång till servitutet? Eller går det att läsa på Lantmäteriets hemsida när du är inloggad? Det borde stå något om varifrån vattnet kommer i det.
Tror att det blir svårt att ta ut vatten från en bergvärmebrunn. De borrad för att få ut olika saker från olika djup oftast. Om det är möjligt löjligt kan säkert en annan medlem svara på.
Har du tillgång till servitutet? Eller går det att läsa på Lantmäteriets hemsida när du är inloggad? Det borde stå något om varifrån vattnet kommer i det.
Alright. Ser att vår energibrunn är borrad till 120m (låter väldigt mycket)Pjosk75 skrev:
Långt ifrån alla borrade brunnar är med på den kartan, annars har några av mina grannar inget vatten.
Logga in
Skapa konto
Och ena grannens på 84m (ej surgrannen, vattenbrunn)
Logga in
Skapa konto
Synd att man inte kan se grundvattennivån så man har ett humm...
Servitutet verkar vara för stamfastigheten där det står att de har rätt att underhålla vattenröret som går på vår mark (?). Trodde det var tvärt om. Finns ej på lantmäteriet utan på fastighetskartan från 1950. Tror snarare att vårt rör går på deras mark än tvärt om. Har försökt spola av kranarna och det bara bubblar och spottar ut massa luft. Stundvis brunt vatten 😭