Hej

När jag idag kom hem och skulle låsa upp dörren så gick nyckeln bara runt i dörren innan jag efter lite lirkande lyckades låsa upp.
Är de något man kan lösa på egen hand? Något som börjar bli slitet som man kan köpa som reservdel?

Innifrån fungerar det hur bra som helst att låsa och låsa upp.

• Låscylinder på en dörr av märket ASSA, inskjuten nyckel och sliten metall, problem med att låsa upp dörren utifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett dörrlås med nyckel i cylindern. Det är delvis synligt med text och ett handtag i trä intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vanligaste orsaken är att låscylindrarna sitter löst om så är fallet kan du skruva fast dom igen, var noga med att cylinderns medbringare ligger rätt i låshusets cylinderroddare.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
De fyra skruvarna under täckringen på insidan var inte lösa, är de dom eller några andra skruvar du menar?

De är dom fyra skruvarna.
Om det inte är det som är fel så får du skruva bort låscylindrarna och kontrollera att cylindermedbringarna är hela och sitter som dom ska samt kontrollera låshusets funktion för att veta vad som är fel.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Tack för svaret, väntar tills måndag med att skruva isär rubbet så låssmeden har öppnat för eventuella reservdelar 🙂

Lite mer bilder..

***** redigerat av moderator ******

Redigerat av moderator:

Bästa svaret

Medbringaren ser skadad/brusten ut samt ligger delar av dammskyddet kvar i cylinderroddaren.
Har det gått trögt?
Ta med låscylindern till en låssmed så fixar dom en ny medbringare till dig om resten fungerar som det ska.
Tänk på att cylinderroddarens pil ska peka uppåt när låscylindern monteras (ha inte nyckeln i låscylindern vid montage.

Jag säger som jag brukar, undvik att posta bilder med stämplingar på låscylindrar då det är allt som krävs för att få en passande nyckel tillverkad.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Hej
Låssmeden fixade delarna som du sa. Dock satte jag ihop allt utan att tänka på pilar(?) och nyckel kan ha varit i.
Vad bli konsekvenserna av det?
De verkar fungera som det ska.

Tog isär de igen och satte ihop de med pilarna uppåt som du sa.

Tack för all hjälp.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.