15 367 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
låsvredet går bara runt med nyckeln i cylindern
Vi har haft en kärvande låscylinder men när jag bytte den så måste jag ha krabbat med något för nu går det bara att låsa med vredet när nyckeln sitter i cylindern... Fattar inte varför men någon kan säkert förklara.
Låscylindern är en oval Assa och kistan är Assa med hake (vet inte modellen men monterad 2011)
Låscylindern är en oval Assa och kistan är Assa med hake (vet inte modellen men monterad 2011)
Hittade andra som haft liknande, fast inte samma, problem som berott på att ”pilarna” i kistans kors inte var vridna åt samma håll på ut och insidan. Får ta isär och kolla men hur hänger det i så fall ihop med att det funkar då nyckeln är i cylindern...?
Bra för med långmedbringare blir det liknande problem, jag har sett den kombinationen många gånger så därför frågade jag.
Om det är ett ASSA låshus så ska pilarna peka nedåt på båda sidor.
Extra vetande: låshus med delad medbringare som låses hela varv är avsedda för dubbelcylinder och det kan uppstå funktionsstörningar med ett vanligt vred.
Vid vred så rekommenderas ASSAs replierande vredcylindrar 03 eller 13.
För vissa fungerar vanligt vred bra andra blir utelåsta med tiden.
Om det är ett ASSA låshus så ska pilarna peka nedåt på båda sidor.
Extra vetande: låshus med delad medbringare som låses hela varv är avsedda för dubbelcylinder och det kan uppstå funktionsstörningar med ett vanligt vred.
Vid vred så rekommenderas ASSAs replierande vredcylindrar 03 eller 13.
För vissa fungerar vanligt vred bra andra blir utelåsta med tiden.
Ok, har du någon fundering på varför det funkar med nyckeln i låscylindern? Mest av akademiskt intresse då jag egentligen inte kan ett skit om lås1 123abc skrev:
Låset är mycket riktigt ett som går ett helt varv och jag förstår att det kan bli strul med vred. Om jag skulle sätta en cylinder på insidan, vad behöver jag för delar då? Bara en innercylinder med ring eller kräver det andra ingrepp?
Om du ska sätta låscylinder på insidan så bör du även sätta den hela täckskylten med låsvred mellan trycket (handtaget) & låscylindern (på insidan), så att man inte behöver använda nyckel när man är hemma.
Låscylinder på insidan är ett måste om man använder ”bortasäker & hemmabekväm”.
Låscylinder på insidan är ett måste om man använder ”bortasäker & hemmabekväm”.
Det beror på vad du har för låshus om du har ett assa 2002 så är det som Demmpa skriver som är rekommenderat, då kan man t.ex köpa en behörsats som innehåller allt som behövs inklusive runda låscylindrar.J jerydh skrev:Ok, har du någon fundering på varför det funkar med nyckeln i låscylindern? Mest av akademiskt intresse då jag egentligen inte kan ett skit om lås
Låset är mycket riktigt ett som går ett helt varv och jag förstår att det kan bli strul med vred. Om jag skulle sätta en cylinder på insidan, vad behöver jag för delar då? Bara en innercylinder med ring eller kräver det andra ingrepp?
Om du inte har ett flerfunktions låshus så räcker det med en inside låscylinder och cylinderring med envägsskruv.
Vid dubbelcylinder så är det runda låscylindrar som är rekommenderar då dessa uppfyller kl3 i denna kombinationen.
Om du vill ha vred och inte har ett flerfunktions låshus så använd en vredcylinder som jag tipsade om tidigare.
Cylinderroddarna har en liten tapp inne i låset som är spetsig som styr in i regelföringen i låset och när de står fel så kan en del olika fel uppstå, t.ex så kan den ena blockera regelföringen i en viss position.
Jag hade precis samma fel och googlade fram denna tråd, men tipsen här hjälpte inte eller var för våldsamma.
Men i mitt fall var lösningen extremt enkel. Låscylindern hade helt enkelt glidit ur led så att min vridning av nyckeln inte fördes vidare. Jag tryckte in låscylindern för hand och kunde sedan öppna dörren utan problem. Kostnad noll kronor.
Men i mitt fall var lösningen extremt enkel. Låscylindern hade helt enkelt glidit ur led så att min vridning av nyckeln inte fördes vidare. Jag tryckte in låscylindern för hand och kunde sedan öppna dörren utan problem. Kostnad noll kronor.
Sedan drog du förhoppningsvis åt cylinderskruvarna som var lösa varför låscylindern var lös vilket var orsaken till att cylinderns medbringare inte sammankopplades med cylinderroddaren.D Dag Kihlman skrev:Jag hade precis samma fel och googlade fram denna tråd, men tipsen här hjälpte inte eller var för våldsamma.
Men i mitt fall var lösningen extremt enkel. Låscylindern hade helt enkelt glidit ur led så att min vridning av nyckeln inte fördes vidare. Jag tryckte in låscylindern för hand och kunde sedan öppna dörren utan problem. Kostnad noll kronor.![]()
Klicka här för att svara