Har köpt ett hus och i vattenutkastaren sitter en gammal nyckel som verkar ha rostat fullkomligt. Har än så länge bara känt lite lätt på den och den verkar sitta fast.
Hur stor är risken att ha sönder något eller skapa problem om man försöker ta bort den - och misslyckas? Jag har inget emot att få lite skit under naglarna, men kan inte avgöra om detta är en sån sak man inte ska ge sig på själv utan bara kontakta ett proffs direkt.

• vattenutkastare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Finns det en avstängning på insidan av väggen är ett förslag att stänga vattnet så kan du vara lite extra våldsam utan någon större oro.

Jag tycker utkastaren ser gammal ut och funderar på om den är frostsäker eller inte (gissar på inte?). Om den inte är frostsäker hade jag bytt hela utkastaren och fått en ny pigg nyckel på köpet.

• Gilla
mostersirifixar
  • Laddar…
Farstatjej90
Risken att något jobbigt går sönder är typ noll.
Ta en hammare och knacka försiktigt på den åt olika håll.
Funkar inte det kan du värma den med en blåslampa (man måste värma den mycket) och knacka igen.... Den kommer att lossna! 🤔

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den rostiga prylen sitter löst på en fyrkantig pinne och har väl bara rostat fast eftersom det som sitter där inte är original.

Screenshot_2026-08-19-21-12-15-711_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

Det som ska sitta där se ut såhär
Screenshot_2026-08-19-21-13-44-307_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag hade inte börjat med att använda våld.

Nyckeln är ihålig, spruta in någon liten dutt med rostlösning i hålet och vänta, har den suttit så länge spelar det ju ingen roll om den ramlar av ikväll eller om en vecka, eller hur?

I sådana här sammanhang är nyckeln till framgång att inte ha bråttom.

Känn på den imorgon, har den inte börjat lossna så ge den en dutt till.

Vill den inte ge sig på ett par dar så värm lite försiktigt på den rostiga biten som ska loss. För mycket värme skadar kranen så ta det försiktigt.

Jag blir förvånad om inte ovanstående får loss den, det borde inte vara nödvändigt att bryta på så att man riskerar att skada kranen.

Ha inte bråttom, ta det lugnt.

• Gilla
mostersirifixar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.