Tomture61
Maxwells demon TotalControl skrev:
I TS fall när han har bergvärme så är det mer driftekonomiskt med bara golvvärme. Om nu den inte är installerad i en oisolerad platta.
Jag har inga kallras vid fönster/friskluftdon eller en helglasad altandörr. Mekanisk frånluft.

Golvvärme med plåt och övergolv har inte mer tröghet än radiatorer. Kan tom vara fördel för golvvärme.
Har golvvärme i cementplattan (nedre plan) med en FLVP, friskluftsventiler vid fönster.
Upplever kallras vid dessa fönster (U-värde 1,3) när det är -5 eller kallare.

Tomture61
Bowser Bowser skrev:
Jag har golvvärme på nedervåningen, men radiatorer på övervåningen, detta medför problem att injustera allt till bra temperaturer överlag då radiatorerna och golvärmen inte riktigt lirar ihop.
Har spenderat många timmar och justerat och kan ju säga att nu ca 3år senare har jag fått det nästan så som jag vill ha det.
I början var exempelvis bottenvåningen tokvarm så man nästan behövde öppna ett fönster mitt i vintern, samtidigt va övervåningen kall, för att undvika såna bekymmer så säger jag golvvärme överallt om du kan välja!
Nyare vp har oftast 2 zons värmejustering , för tex hus med olika uppvärmningsmetoder.
Finns även på eftermarknaden lösningar för att få till olika framledningstemp .

• Gilla
Torgil
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har golvvärme i cementplattan (nedre plan) med en FLVP, friskluftsventiler vid fönster.
Upplever kallras vid dessa fönster (U-värde 1,3) när det är -5 eller kallare.
FLVP
För få/klena ventiler med för hög lufthastighet som skapar obehag/drag?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Golvvärme med plåt och övergolv har inte mer tröghet än radiatorer. Kan tom vara fördel för golvvärme.
Det säger du? Hur tänker du då?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar vad prisskillnaden kan bli , golvvärme kontra radiatorer.
Tycker golvvärme har en stor nackdel , kallras från fönster/friskluftsdon vid fönster.
Blir oftast ej heller mer ekonomiskt att värma med golvvärme.
Hur ofta har man golvkallt på övervåningen ?
Vi resonerade på precis samma sätt i vårt hus. Golvvärme på bottenplan och
radiatorer på övervåningen.
Radiatorerna går knappt alls eftersom värmen stiger i trapphuset och speciellt när man
eldar i kaminen på bottenplan så blir det några grader varmare på övre plan.
Funderade på golvvärme i badrummet men inte ens där landade vi i något annat.
Det är näst intill en fysisk omöjlighet att få golvkallt på övervåning.
Det måste vara mera ekonomiskt med radiatorer i förhållande till nytta på en övervåning.

• Gilla
OveRa och 2 till
  • Laddar…
Vad menar du?
Varför skulle inte golvvärme vara trögare?

Golvvärme med plåtar är riktigt snabbt på att reglera temperaturen på golvet eftersom inte den tunga plattan behöver värmas upp först. Och i sin tur överföra värme till golvet

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tomture61
Golvvärme i betongplattan (100-150 mm tjock) tar många dagar att se en tempskillnad på vid höjning/sänkning av framledning temp.
Spårat spångolv med plåtar har oftast trägolv med tunn cellplast mellan (stegdämpning)
Element under fönster har direktkontakt med luften i rummet + skapar en luftström uppåt som jämnar ut kallraset vid fönster / ventiler.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Golvvärme i lätta golv. Dvs plåt, laminat/parket där det inte finns en större massa som ackumulerar värmen
GV ,Större yta mer strålningsvärme.
Radiator mindre yta mindre strålning med större (största) värmeavgivningen via konvektion.
Transmissionen mellan "vatten" och luft, transmissionen mellan "vatten" och väggar/möbler/tak/människor mm.

Varför skulle golvvärme i lätta golv vara trögare än radiatorer?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tomture61
Trä i alla dess former har en isolerande effekt.Stegdämpning lär du vell också ha ?
Tungt golv är att föredra på våningen åvanför , för ljudkomfortens skull .

Golvvärme i lätta golv. Dvs plåt, laminat/parket där det inte finns en större massa som ackumulerar värmen
GV ,Större yta mer strålningsvärme.
Radiator mindre yta mindre strålning med större (största) värmeavgivningen via konvektion.
Transmissionen mellan "vatten" och luft, transmissionen mellan "vatten" och väggar/möbler/tak/människor mm.

Varför skulle golvvärme i lätta golv vara trögare än radiatorer?
Blir ju mer en fråga om hur mycket trögare då kanske. Har den högre temperaturen på radiatorerna ingen inverkan på trögheten?

Frågan är väl mer om den trögheten är relevant för komforten. Jag påstår att varma golv ger högre genomsnittlig komfort än radiatorer.

Klart den påverkar komforten vid en viss gräns.
Sen är det ju beroende på behovet i rummet. För de som inte sover på golvet kan ju kallraset vara en större komfortfråga.

Vi hade för ett antal år sedan ett hus med golvvärme på bottenplan och radiatorer på övervåningen, perfekt och problemlöst eftersom vi gärna vill ha olika temperaturer i sovrummen.
Nu har vi golvvärme på båda planen, idiotiskt och svårmanövrerat, kallt nere, varmt uppe eller tvärtom, rummen oerhört svåra att temperaturåtskilja om inte dörrarna är hermetiskt tillslutna så, golvvärme nere, radiatorer uppe är mitt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.