H
"Om nuvarande branschregler måste uppfyllas, skall inte nuvarande tillgänglighetskrav enligt PBL också uppfyllas? Eller är det så "bekvämt" ordnat att branschen kan ogiltiggöra en lag bara genom att förändra sitt eget regelverk? "

skrev jag någon gång att jag svarade på något av alternativen utan jag svarade på en del av din text ganska uppenbart.
Klart att går de inte uppfylla 2 olika krav vid en renovering river man ju självklart inte hela huset och bygger nytt någon måtta får de klart vara. Då gör man avsteg från vissa krav och tillgänglighet är ofta ett sånt.
Detta gäller självklart inte nybyggnad utan är vid renovering och ombyggnad

politby skrev:
För 3:e gången: Det aktuella badrummet är på entréplanet. Under renoveringen bodde jag en trappa ner varifrån jag inte kan ta mig upp.
Jag funderar på att skriva:
- Bostaden är en souterräng, därav "övervåningen på entréplan"
Fortfarande underhållande tråd.....

• Gilla
politby
  • Laddar…
hul skrev:
Om man som i många fall inte lyckas uppfylla alla regler som finns så finns de vissa turordningar vilka man ska uppfylla.
Våtrumsregler kommer alltid före tillgänglighet.
så måste du rucka på något krav så är de tillgänglighet
Suck. Låt oss säga för diskussionens skull att du har rätt. Hur skulle du själv ha gjort?

1. Ställt tillgänglighet mot säkert vatten, undersökt alla möjligheter att uppfylla båda målen och om det inte gick samrått med mig innan du gick vidare, eller
  2. Om du konstaterade svårighet att nå båda målen - struntat i tillgängligheten och kört vidare på säkert vatten utan att fråga mig?

Jag gissar på 2...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
R
hul skrev:
"Om nuvarande branschregler måste uppfyllas, skall inte nuvarande tillgänglighetskrav enligt PBL också uppfyllas? Eller är det så "bekvämt" ordnat att branschen kan ogiltiggöra en lag bara genom att förändra sitt eget regelverk? "

skrev jag någon gång att jag svarade på något av alternativen utan jag svarade på en del av din text ganska uppenbart.
Klart att går de inte uppfylla 2 olika krav vid en renovering river man ju självklart inte hela huset och bygger nytt någon måtta får de klart vara. Då gör man avsteg från vissa krav och tillgänglighet är ofta ett sånt.
Detta gäller självklart inte nybyggnad utan är vid renovering och ombyggnad
Nu är jag inte någon som borde klaga, men kan inte du lägga ned detta evinnerliga tjafs om en fråga som inte är ställd?

Du som istället vet det mesta, tror du att värdet på huset påverkas negativt av tröskeln och om så är fallet, hur mycket?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H
politby skrev:
Suck. Låt oss säga för diskussionens skull att du har rätt. Hur skulle du själv ha gjort?

1. Ställt tillgänglighet mot säkert vatten, undersökt alla möjligheter att uppfylla båda målen och om det inte gick samrått med mig innan du gick vidare, eller
  2. Om du konstaterade svårighet att nå båda målen - struntat i tillgängligheten och kört vidare på säkert vatten utan att fråga mig?

Jag gissar på 2...
jag hade ställt tillgänglighet mot BKR i detta fallet. Konsulterat med beställaren hur han/hon vill ha de.
skrivit en skriftlig beställning ev. avvikelser från branchregler/normer. (speciellt om jag visste situationen du var i)

Men de var inte de jag försökte säga i mina första inlägg.
Utan de var att du inte skulle vara så säker på att du kommer få rätt om den blev en process av de eftersom jag sett många liknande fall där man just varit tvungen att frångå en eller annan regel och fått de godkänt.
sen har ju självklart tråden spårat efter de men de tror jag vi alla är lite skyldiga till inte bara jag eller?

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Min, högst rimliga, slutsats av dina inlägg blir att branschens regler tillåts stå över lagstiftarens.:wow:
Den bekvämligheten får nog hedervärda näringsidkare i andra branscher att bli gröna av avund.

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
H
Richard Andreasson skrev:
Nu är jag inte någon som borde klaga, men kan inte du lägga ned detta evinnerliga tjafs om en fråga som inte är ställd?

Du som istället vet det mesta, tror du att värdet på huset påverkas negativt av tröskeln och om så är fallet, hur mycket?
ja det klart de gör, finns de någon som kan svara på den frågan?

H
Lars H-mark skrev:
Min, högst rimliga, slutsats av dina inlägg blir att branschens regler tillåts stå över lagstiftarens.:wow:
Den bekvämligheten får nog hedervärda näringsidkare i andra branscher att bli gröna av avund.
Vilken lag? källa tack?

hul skrev:
Vilken lag? källa tack?
Ah, jag anade att jag visste något som du inte kände till! :D
Det finns något som heter Plan- och Bygglagen (PBL). Nu vet du det också.
I den lagen nämns en del om tillgänglighetskrav. Bland annat för badrum på entréplan.
Varsågod, jag bjuder på all denna kunskap.;)

politby skrev:
Det var en vattenskada troligen orsakad av en läckande golvvärmeslinga.

[bild]
Där har du orsaken till ditt problem... Ingen mellanskiva och inget flytspackel i ursprungsversionen av golvvärmen..
Först ska ett mellangolv av 12 mm skiva monteras, sedan ska minst 12mm flytspackel finnas runt brunnen, sedan ska golvet luta från golvbrunnen till dörrtröskeln vilet i dit fall säkerligen är 20 mm till. sedan kommer kakeltjockleken med ca 10mm +fix som är minst 4 mm till...
12+12+20+10+4= 60mm höjning rfån spånskivan.. Alternativ lösning:
Värmefördelningsplåt ska, efter avslutad rörförläggning, skruvas i ett ”sick-sack” mönster c-c 150 mm. Använd lämplig skruv med flat skalle, typ montageskruv (längd 14-20 mm). Kontrollera att golvet och värmefördelningsplåtarna är rena, dammsug noga. Om det förekommer olja eller fett på plåtarna måste oljan/fettet tvättas bort. Täta alla ev. hål i bjälklaget samt vändskivornas avlånga hål inför nästa arbetsmoment, primning. Prima sedan hela ytan med Start Primer, torktid 1-2 timmar. Lägg på Armeringsnät 70x70x2,5 mm. Låt nätmattorna överlappa varandra med min 70 mm. Täck installationen med
Rot- och värmegolvspackel . Total spackeltjocklek ska vara min 12 mm.
Sedan tillkommer falluppbyggnad + kakel och fix
12+20+10+4=46 mm vilket verkar vara höjden i ert badrum.

Skolboksexempel på korrekt montering..

Glöm ersättning, förmodligen så har du bett dem återställa lika som tidigare och nekat att betala en spänn i förändringar( vilket får resultatet att monteringen utförs lika som tidigare, men enligt branschreglerna..)
Chans till kompensation = mycket liten...

Redigerat:
  • Gilla
AG A och 6 till
  • Laddar…
H
Lars H-mark skrev:
I den lagen nämns en del om tillgänglighetskrav. Bland annat för badrum på entréplan.
Är de BBR:en du tänker på?

• Gilla
wsp
  • Laddar…
BirgitS
Lars H-mark skrev:
Vid en renovering av ett badrum i ett hus eller lägenhet som är äldre än tillgänglighetsreglerna behöver man inte plötsligt uppfylla nyare tillgänglighetskrav. I så fall vore det omöjligt att t.ex. renovera badrummen i den BRF där jag bor för de badrummen är för små för att uppfylla tillgänglighetskravet på vändcirkel för rullstol.

Man får skilja på vad som gäller vid nybyggnad, stora om- och tillbyggnader resp. mindre renoveringar som inte kräver bygglov.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Richard Andreasson skrev:
Jag vill också påpeka att jag svarade marginellt. Inte att det absolut inte påverkas. Marginellt betyder oväsentligt, jag tänkte att vi börjar där.
Absolut. Vi kan börja där. Du uttalade dig kategoriskt när du skrev att värdet påverkas marginellt. Och du uttalade dig kategoriskt när du skrev att det är osannolikt att slutpriset skulle påverkas i någon högre utsträckning. Det är detta kategoriska som jag har svårt för, inte det faktum att du tror att den faktiska påverkan är liten.

Jag tror absolut inte husets värde minskar med 40 %. Inte heller med 20 %. Inte 10 % heller. Jag skulle förvånas mycket om det alls rör 1 %. Påverkan är marginell.
Rena spekulationer och tro och tycke räcker dessvärre inte speciellt långt. Du kan naturligtvis tro vad du vill, men när du ger sken av att det är någon form av sanning så bör du rimligtvis stödja dina påståenden på konkreta fakta.

För övrigt låter det på dig som att 1% skillnad i pris skulle vara försumbar. Om det gäller ett hus för 5 miljoner (snittpriset i Stockholm som jag förstått det) så motsvarar 1% 50.000 kr. Hur många här skulle säga att 50.000 kr mer eller mindre i fickan skulle vara "försumbart" (som du verkar antyda)?

Dessutom... i en budgivning är det inte ovanligt att skillnaden mellan två bud är 100.000 kr, oavsett om objektet i fråga har ett utropspris på 2 miljoner eller 10 miljoner. Så om en viss faktor kan göra att budgivningen slutar ett bud "tidigare" så kan det handla om 100.000 kr som man "förlorar" som säljare. Inte en helt försumbar summa, om du frågar mig...

Nu är jag kanske inte så värst erfaren, jag är bara en enkel företagsekonom som jobbar bland annat med ekonomisk analys i förhållande till marknaden, så min kompetens i ärendet kanske kan betraktas såsom ringa... Observera nu ironin.
Inget illa menat, men då borde du faktiskt lärt dig att vara mer försiktig i dina uttalanden, och inte uttala dig så kategoriskt som du faktiskt gjort här, när det enda konkreta du har att gå på verkar vara din magkänsla.

Om vi omformulerar frågan, skulle det vara värt att ta in en byggfirma och bygga om badrummet igen för egna pengar i förhållande till försäljningsvärdet? Där är svaret definitivt nej.
Ytterligare ett kategorisk uttalande som du inte kan stödja med saklig fakta. Det är väldigt svårt att bedöma den faktiska värdeökningen av ett sånt ingrepp. Men bara för att värdeökningen är svår att bedöma betyder inte det att den därmed måste vara låg eller obefintlig. Om du påstår det så är du dessvärre helt ute och cyklar.
Det som gör att man bör undvika den typen av ingrepp är just det faktum att värdeökningen är svårbedömd. Sen tillkommer det faktum att ett sådant ingrepp inte är gratis. Så även om värdeökningen skulle vara av en icke obetydlig art, säg 50.000 kr, så äts den värdeökningen upp av ingreppets kostnad.

Att påstå att det skulle utgöra en psykologiskt stark negativ påverkan vid budgivning är ganska stora stycken trams.
Absolut. Det kan jag definitivt hålla med om. Helt rätt. Jag har inget att säga emot här.

...men vem har påstått något sånt? Jag vet definitivt att jag inte har gjort det, så det måste rimligtvis vara någon annan du tänker på. Kan du namnge denna person? Eller ännu hellre, kan du citera stycket där denna person påstår detta?

Vi kan naturligtvis inte med all säkerhet besvara om värdet påverkas lite eller inte alls. Men jag kan svära på att det inte kommer påverkas i någon större utsträckning,
Det står dig givetvis fritt att svära hur mycket du vill... Men det ändrar inte det faktum att du saknar konkreta bevis för dina påståenden.

det finns annat som i betydligt högre grad kommer påverka värdet.
Vad har det med saken att göra? Om man diskuterar hur stor påverkan en viss faktor har så sker den diskussionen rimligtvis under förutsättningen "allt annat lika".

Däremot så är jag övertygad om att byggföretaget kommer gå med på att ordna en sluttande ramp så rullstolen kan ta sig in i badrummet, och förmodligen utan kostnad om man inte gapat och skrikit och gjort sig ovänner....
Förmodad utgång av detta är att besiktningsmannen godkänner badrummets uppbyggnad, och sedan pekar på att tvisten skall lösas genom att byggföretaget ordnar tillträde för rullstolen.
Vilket är befängt att de inte redan gjort, men myntet har alltid två sidor...

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS skrev:
Vid en renovering av ett badrum i ett hus eller lägenhet som är äldre än tillgänglighetsreglerna behöver man inte plötsligt uppfylla nyare tillgänglighetskrav. I så fall vore det omöjligt att t.ex. renovera badrummen i den BRF där jag bor för de badrummen är för små för att uppfylla tillgänglighetskravet på vändcirkel för rullstol.

Man får skilja på vad som gäller vid nybyggnad, stora om- och tillbyggnader resp. mindre renoveringar som inte kräver bygglov.

Inte om du frågar Lars-H då ska man riva hela huset och bygga nytt som är anpassat eller skita i att renovera.
Låter vettigt om inte annat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.