4 008 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nybyggnation
Hej!
Ny här och tänkte posta lite funderingar, bilder kommer i efterhand.
Jag (med familj) har valt att bygga nytt som många andra, ett färdigt 1planshus med lite små justeringar bara.
Till vårt problem, vi har generalenterprenad och har skrivit 2 kontrakt.
Säljaren från hustillverkaren hade ingen egen entreprenör, men tipsade om en som de skulle börja samarbeta med.
Det verkade ok, de kunde göra "allt själva" de hade redskapen osv.
Men nu i efterhand så kan man väl säga att kunskap är väl ett redskap de saknade när det kommer till finlir, de gjorde väldigt många badrum årligen och hade hand om reklamationer åt en stor golvtillverkare. Men, det är framförallt den biten som blev riktigt dålig.
Vi valde vinylgolv, och det är väldigt tydliga "dalar & berg" som man känner tydligt.
Samt så köpte vi klinker själva till bägge badrum. 60x60 blanka marmorliknande.
Menni efterhand så verkar det inte som att han är godkänd att göra badrum.
Han har enbart tagit in elektriker och vvs som vi varit böjda med, både pris och utfört arbete.
Han hade behövt ta in plattsättare målare och golvläggare, men som entreprenör så valde han att göra detta själv.
Badrum mm är funktionsdugligt men ser bedrövligt ut, har man lagt flera miljoner så vill man att det ska vara bra?
Lister glidare överallt både mot tak och golv.
Flera väggar är inte 90° vilket märktes när jag skulle sätta upp tvättstuga samt garderober i entrén.
Tvbänk fick vi lägga flera dynor under för att den skulle stå hyfsat stabilt...
Ca 85 punkter på bes protokoll, ja golv osv drar med sig en del. Men...
Men någon som varit med om liknande?
Vad kan man göra, vi håller inne en summa och ska ha hem lite hantverkare som ska kika och ge kostnadsförslag.
Ny här och tänkte posta lite funderingar, bilder kommer i efterhand.
Jag (med familj) har valt att bygga nytt som många andra, ett färdigt 1planshus med lite små justeringar bara.
Till vårt problem, vi har generalenterprenad och har skrivit 2 kontrakt.
Säljaren från hustillverkaren hade ingen egen entreprenör, men tipsade om en som de skulle börja samarbeta med.
Det verkade ok, de kunde göra "allt själva" de hade redskapen osv.
Men nu i efterhand så kan man väl säga att kunskap är väl ett redskap de saknade när det kommer till finlir, de gjorde väldigt många badrum årligen och hade hand om reklamationer åt en stor golvtillverkare. Men, det är framförallt den biten som blev riktigt dålig.
Vi valde vinylgolv, och det är väldigt tydliga "dalar & berg" som man känner tydligt.
Samt så köpte vi klinker själva till bägge badrum. 60x60 blanka marmorliknande.
Menni efterhand så verkar det inte som att han är godkänd att göra badrum.
Han har enbart tagit in elektriker och vvs som vi varit böjda med, både pris och utfört arbete.
Han hade behövt ta in plattsättare målare och golvläggare, men som entreprenör så valde han att göra detta själv.
Badrum mm är funktionsdugligt men ser bedrövligt ut, har man lagt flera miljoner så vill man att det ska vara bra?
Lister glidare överallt både mot tak och golv.
Flera väggar är inte 90° vilket märktes när jag skulle sätta upp tvättstuga samt garderober i entrén.
Tvbänk fick vi lägga flera dynor under för att den skulle stå hyfsat stabilt...
Ca 85 punkter på bes protokoll, ja golv osv drar med sig en del. Men...
Men någon som varit med om liknande?
Vad kan man göra, vi håller inne en summa och ska ha hem lite hantverkare som ska kika och ge kostnadsförslag.
Tack för detta!BirgitS skrev:
Vi hade Gar-bo som oberoende bes, vi har en summa vi håller inne.
Men då vi inte tror att de kan göra mycket bättre än vad det är så ska vi se ifall vi kan få pengarna att räcka till att ta en annan firma.
Alla golv ska upp och flytas riktigt, (dehär har bara slängt en hink här o där och skrapat ut och nöjt sig med det..
Men det kanske är värt att ta in ytterligare en besman. Verkar inte som att de kollar väggar osv så att det är raka.
Sen tycker jag personligen att det är under all kritik att tex golvlister får spela +-3mm vilket helt plötsligt blir 6mm i verkligheten?
Känns att man som amatör kan starta en byggfirma när man, enligt regler får bygga ett nytt hus för andras pengar utan att behöva vara särskilt noggrann? Sen ska man bara nöja sig...
Var i landet befinner du dig?O Olofoster skrev:Hej!
Ny här och tänkte posta lite funderingar, bilder kommer i efterhand.
Jag (med familj) har valt att bygga nytt som många andra, ett färdigt 1planshus med lite små justeringar bara.
Till vårt problem, vi har generalenterprenad och har skrivit 2 kontrakt.
Säljaren från hustillverkaren hade ingen egen entreprenör, men tipsade om en som de skulle börja samarbeta med.
Det verkade ok, de kunde göra "allt själva" de hade redskapen osv.
Men nu i efterhand så kan man väl säga att kunskap är väl ett redskap de saknade när det kommer till finlir, de gjorde väldigt många badrum årligen och hade hand om reklamationer åt en stor golvtillverkare. Men, det är framförallt den biten som blev riktigt dålig.
Vi valde vinylgolv, och det är väldigt tydliga "dalar & berg" som man känner tydligt.
Samt så köpte vi klinker själva till bägge badrum. 60x60 blanka marmorliknande.
Menni efterhand så verkar det inte som att han är godkänd att göra badrum.
Han har enbart tagit in elektriker och vvs som vi varit böjda med, både pris och utfört arbete.
Han hade behövt ta in plattsättare målare och golvläggare, men som entreprenör så valde han att göra detta själv.
Badrum mm är funktionsdugligt men ser bedrövligt ut, har man lagt flera miljoner så vill man att det ska vara bra?
Lister glidare överallt både mot tak och golv.
Flera väggar är inte 90° vilket märktes när jag skulle sätta upp tvättstuga samt garderober i entrén.
Tvbänk fick vi lägga flera dynor under för att den skulle stå hyfsat stabilt...
Ca 85 punkter på bes protokoll, ja golv osv drar med sig en del. Men...
Men någon som varit med om liknande?
Vad kan man göra, vi håller inne en summa och ska ha hem lite hantverkare som ska kika och ge kostnadsförslag.
Som Birgit råder: ta in besiktningsman som dokumenterar och avgör om det är ett fel eller inte.O Olofoster skrev:
Du bör vara tydlig med hur noggran besiktningen ska vara , tex att du vill att väggar och golv ska mätas eftersom besiktning utförs okulärt.
Du kan själv läsa om toleranser via besiktningsmannaboken av Garbo 2022
Klicka här för att svara