Byggahus.se

Nybyggnation - krav på handikappanpassat?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

En kollega till frun bygger nytt. De hade fina planer på sitt drömhus, men allt blev grusat för att byggaren alt. kommunen hävdar att alla nybyggda hus SKA vara handikappanpassade? De måste ha ramper, breda dörrar, inga trösklar etc?

Stämmer detta??

MvH
    Robert Lidström

2. B
    Medlem · Nivå 19
    Ja, naturligtvis för de vill väl bo kvar även om en i familjen råkar ut för en olycka eller när de blir gamla.

• Laddar…
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Både ja och nej. Det finns inga krav på att det ska vara handikappanpassat, bara tillgänglighetsanpassat. Det är större skillnad än det låter. I princip går det ut på att alla eventuella kommande åtgärder som kan bli dyra. T ex byta dörrar, flytta en vägg, etc ska vara klara redan innan medans enklare åtgärder som att sätta upp handtag vid toaletten, en ramp till entrén, etc ska vara förberett så att det lätt går att gör om behovet uppstår.
    Sen gäller det inte hela huset, utan bara de grundläggande funktionerna typ en toalett, kök, sovrum och sällskapsutrymme. Men i praktiken innebär det ofta att iallafall hela bottenvåningen måste vara tillgänglighetsanpassad.

Reglerna handlar i grunden om att skydda kommunen m fl från höga kostnader för bostadsanpassningar eller alternativa boenden om/när det behövs. Det behöver ju inte bero på att man blir permanent handikappad, utan det räcker att man kanske blir sittande i rullstol en eller ett par månader efter en olycka. Då är det en enorm skillnad om man kan bo kvar hemma jämfört med att bo på ett vårdhem.

Redigerat 16 nov 12:07
  4. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Såååå kommunerna vill slippa kostnaden är det egentligen ...

Men undrar hur de kommer fram till detta? Blir en familjemedlem handikappad varje dag i Sverige? Jag hade självklart byggt om mitt hus om en familjemedlem hade blivit handikappad, men att förstöra en hel vision om sitt drömhus för den sakens skull....

Kommer INTE att bygga nytt.

Men tack för svaren.

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Kommunens pengar är ju de skattemedel invånarna betalar in. Det är väl bra att som hushåller med medlen?
    Det är betydligt billigare att välja en tillräckligt bred dörr från början jämfört med att byta i efterhand.

Redigerat 16 nov 12:45
  6. I
    Medlem · Nivå 7
    Vad är det som gör att deras drömhus inte går att bygga med tillgänglighetskrsven uppfyllda? Tycker det låter väldigt konstigt...

7. N
    Medlem Nivå 3
    Det är klart det inte måste vara på det här sättet som vissa antyder. Man skulle kunna tänka sig många system, t ex ha regeln att kommunen får undanta kraven på tillgänglighet i vissa områden eller i visa fall, som de kan göra med strandskyddet. Detta finns på förslag avseende tillgänglighetskraven i studentlägenheter t ex.

Men nu är det så här i just detta land just denna tid.

8. B
    Medlem · Nivå 19
    På en vecka?
    Eller vad ska familjemedlemmen ta vägen tills du byggt om och vad händer om det är du som råkar ut för en trafikolycka eller den dag du är 80 år och inte kan bygga om för att du då behöver rollator?

9. P
    Medlem · Nivå 3
    Jag förstår inte riktigt problemet. Vad i drömhuset går inte att tillgänglighetsanpassa? En arkitekt och kontrollansvarig kan hjälpa dem att förstå regelverket och anpassa drömhuset efter det.

• Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 3
    Skulle tro att idén är att det bör vara upp till var och en att förbereda för sin egen ålders höst, Birgit. Du kan såklart tycka att förutsättningarna för din ålderdom bör regleras genom det kommunala planmonopolet men du kan inte ha missat att det är en värderingsfråga och att inte alla tycker så?

11. B
    Medlem · Nivå 19
    Vem som helst kan råka ut för en trafikolycka när som helst och sen bli sittande i rullstol.

12. H
    Medlem Nivå 8
    Någon som vet hur man gör med våturymmen?
    Jag ska ha en dusch på våning ett och eftersom man inte får ha trösklar så undrar jag hur man gör med fall mot golvbrunn och massan som golvvärmen ska gjutas in i.
    Det är ju typ möjligt att lösa det.

Jag är också less på de här kraven, även om jag förstår varför de finns.
    Stora blaffiga dörrar till toaletten passar oerhört illa i ett "20-tals hus" och dusch/toa behöver vara onödigt stort och skapar massa döyta bara för att man måste kunna vända med en rullstol och vårdare där..

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 3
    Tillgänglighetskraven är fastställda i plan- och bygglagen, förordningen o framgår av Boverkets byggregler. Det har inget med det kommunala planmonopolet att göra. Kommunen får inte ge bygglov om inte detta krav uppfylls.

14. N
    Medlem Nivå 3
    Ingen lagstiftning kan motiveras från denna basala insikt.

15. N
    Medlem Nivå 3
    ok? Vad är din poäng?