God dag allihopa, mitt namn är Lodovico och jag skriver till er från Italien. Jag bor i Trentino, mitt i Alperna.

Under några år har jag varit fascinerad av trähus och deras byggmetoder. Hittills har jag studerat mycket och praktiserat på små projekt med det amerikanska byggsystemet som kallas "platform framing", och jag är mycket nöjd med resultaten.

På senare tid har jag fått möjlighet att fördjupa mig i den svenska-skandinaviska byggmetoden, och jag måste säga att den är mycket mer avancerad och effektiv. Dessutom är den enklare att implementera eftersom den använder det metriska systemet.

Jag vill nu prova att bygga en liten del av ett hus – i praktiken ett rum som kommer att ligga på första våningen, men som på norra sidan av huset motsvarar markplan. Konstruktionen kommer att ha ett platt tak som fungerar som en terrass för våningen ovanför.

Naturligtvis måste jag vända mig till någon som kan göra beräkningarna, men när det gäller design och val av lösningar kommer jag att be er om hjälp och råd.

Tack och ha en bra dag!

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Välkommen!
Det låter som ett spännande projekt och du kommer att få massvis av värdefulla råd här, kanske inte alltid samstämmiga.
Vad jag kan tänka mig är viktiga data för din konstruktion: Förväntad snölast, isoleringsbehovet. vad är vanligaste dimensioner på virke där du bor.
En spännande utmaning är takterassen, för det har man ytterst sällan i Sverige. Ska ju vara vattentätt men du vill ju inte gå på takpapp eller takpannor.
Spendera inte pengar på beräkningar, det finns en hel del beräkningsprogram som du kan använda själv.

Tack för välkomnandet och mottagandet.
Jag tror att projektet kan vara intressant av flera skäl.
Vattentätning är definitivt en av dem och kommer att vara en nyckelfaktor för ett lyckat resultat, även om jag redan har planerat att ha en svag lutning på 2 %.

När det gäller taket skulle en möjlig lösning kunna vara användningen av aluminiumshingel, som är robusta, lätta och platta. Monteringen kräver dock särskild omsorg eftersom de måste skruvas fast, vilket kan innebära en risk för läckage. Ett enkelt och hållbart material med många fördelar skulle kunna vara resin.
Min dröm hade varit ett grönt tak med riktigt gräs som går att gå på, men med denna konfiguration blir den totala vikten hög, och det blir komplicerat att hantera snö utan att skada gräsmattan.

På senare tid har snögränsen höjts avsevärt. Min by ligger på 800 meters höjd över havet, vid foten av ett litet berg. Rikliga snöfall som när jag var liten inträffar numera bara ungefär vart sjunde eller åttonde år, och då kan det komma 2–3 meter snö under vintern. Jag tror dock att snön här tenderar att vara blötare och tyngre, ibland upp till 500 kg per kubikmeter.
Med detta i åtanke får jag nog räkna med att använda den goda gamla snöskoveln, men jag har även funderat på att integrera ett golvvärmesystem för att få snön att smälta direkt när den lägger sig. Det skulle vara mycket användbart i framtiden, i hopp om att jag får möjligheten att åldras och att ha byggt väl, så att jag en dag, när jag har mindre krafter, kan vila i lugn och ro.

Jag känner ärligt talat inte till de typiska måtten på virke här, men jag ska undersöka det närmare. Här används mest träbjälkar, oftast limträbjälkar, men jag har turen att bo på en plats med många sågverk, så jag ska nog kunna hitta något.

Jag måste börja göra en ritning, så att ni kan vägleda mig när ni ser former och mått.

Tack och god natt!

Du hittar mycket användbart här: https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/byggbeskrivningar/
I Sverige bygger man oftast regelverket i väggen med virkesdimensioner 95x145 eller 95x195 mm. Stolparna ställs alltid med 600 mm centrumavstånd eftersom många byggprodukter (fönster, isolering, skivor) är anpassade till detta.
Men det kan ju vara annorlunda i Italien.
Ska du bygga själv?
Vad det gäller taket och takterassen har det diskuterats följande lösning:
Bygg ett låglutande klassiskt svenskt tak kanske 11 grader. Råspont och bra takpapp eller takduk. Så är det tätt och vattenavrinningen säkerställt. På detta bygger du en "flytande" altan i impregnerat trä som blir horisontellt så ni kan sitta på. Altanbrädorna har 5 mm springor så regnet kan rinner av.

Kul med projekt i Italien, älskar italien av massa anledningar.. :)

Träguiden är lite som en bibel i Sverige ;)
https://www.traguiden.se/
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

När det gäller utformning så är det enklaste ett träregelverk, bärande innerväggar och ett bjälklag till tak med din låga lutning.

Jag hade nog lagt en takduk/papptak och sen byggt ett trädäck som ligger ovanpå takduken, då separerar du terrassen från tätskiktet. Ren tekniskt blir det som att man ersätter takpannor med trall och ett extra UV skikt på underlagspappen.

Har ni snözoner i italien? om inte så kan man kolla på sverige/norge och välja en ort som har liknande snöbelastning. Jag hade nog satt snözon 3 om det är 800m upp i Italien.

Och skippa golvvärmen på taket

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.