Hej! Funderar på att skaffa en formgjuten damm på 500 liter till trädgården, ca 50 cm djup. Tänkte inte ha någon fisk, utan tänkte ta lite vatten från en närliggande bäck och sen hoppas på att de lokala djuren kommer förbi på besök :).

Har kikat runt lite och förstått att jag behöver ha en pump för att cikulera ca 500 L per timme. Har bara tänkt köra något grovt filter/galler för att inte ska organismerna som lever i dammen.

Har dock en fundering om vintern. Kommer troligtvis inte få ner dammen mer än 1-2 dm i jorden, då marken är väldigt hård och stenig. Därför är jag rädd att dammen fryser och spricker (bor i Götaland). Är min oro befogad? Kan jag hindra att den fryser eller hur bör jag tänka?

1777833718011.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du bör ta reda på vad du har för tjäldjup på din ort. Om tjälen brukar gå ner till en meter kan du ju räkna med att din balja blir bottenfrusen i princip varje år, har du däremot ett tjäldjup på 30cm kan ju din damm klara sej ibland, eller rätt ofta om du cirkulerar vattnet i den hela året.

Var bor du?

Bor utanför Norrköping. Ser ut som att i stort sett hela landet har >1 m enligt denna:

https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/tjal-och-grundlaggningsdjup/

tjalisolering-grundlaggningsdjup.jpg.webp
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då måste jag få ner hela dammen i marken tänker jag? Och kanske ändå rätt kört med en halvmeter djup damm då? 😅

edit: Läste ditt inlägg igen nu (hade läst det förut men glömt en del.)

Kan det gå att lägga över någon kanske eller värma?
Eller bör jag kanske räkna med att den fryser och tömma den? Djuren som kommer till en så liten damm kanske förstår att det inte är något vinterboende.

Redigerat:
Är du östgöte får du nog täcka dammen med 3 dm frigolit och låta vattnet cirkulera om det ska klara sej

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.