3 235 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Nybygge, välja ett "smart hus"
Hej!
Vi börjar närma oss att bestämma allt elektriskt i huset.
Det jag kommit fram till är, telefon skippar vi att dra in i huset, utan lägger bara rör och kabel fram till tomtgränsen om vi någon gång skulle ändra oss. Kommer köra bredbands-telefoni.
Fiber kommer dras in, men vet inte ännu om jag ska köra TV via fiber, isåfall satellit.
Jag är lite inne på lexcom home, men har hört lite negativt om det.
Skippa telefon-dosor och även koax, utan bara köra via lexcom isåfall.
Hur hade ni gjort om ni skulle bygga hus i dagsläget?
Alla förslag och tips är välkomna.
Vi börjar närma oss att bestämma allt elektriskt i huset.
Det jag kommit fram till är, telefon skippar vi att dra in i huset, utan lägger bara rör och kabel fram till tomtgränsen om vi någon gång skulle ändra oss. Kommer köra bredbands-telefoni.
Fiber kommer dras in, men vet inte ännu om jag ska köra TV via fiber, isåfall satellit.
Jag är lite inne på lexcom home, men har hört lite negativt om det.
Skippa telefon-dosor och även koax, utan bara köra via lexcom isåfall.
Hur hade ni gjort om ni skulle bygga hus i dagsläget?
Alla förslag och tips är välkomna.
Jag skulle...
Sätta lamputtag ovanför de fönster som känns aktullet. För julstjärnor eller vanlig hängande lampor man har in fönstret.
Dra högtalarkabel i hela huset. Bara att sätta "lite snyggare" högtalarterminaler (kanske med on/off funktion) över vanliga el-dosor. Gör en paralellkoppling så att man KAN ha högtalare i alla rum som drivs av förstärkaren i vardagsrummet. Tänk bara på att om du har högtalre inkopplade på många ställen så blir det en väldigt stor last för förstärkaren att driva.
Dra ett grovt vp-rör från den plats som hemmabio/dvd och förstärkare ska stå till den plats där tvn ska sitta på väggen. Kanske även dra rör dig eventuella högtalre är tänkt ska sitta.
Sätta tillräkligt med eluttag så man slipper förlängninssladdar i framtiden.
Det finns mycket, men detta är vad jag kom att tänka på rakt upp och ner... Finns massor av saker man skulle vlija göra.
/Johan
Sätta lamputtag ovanför de fönster som känns aktullet. För julstjärnor eller vanlig hängande lampor man har in fönstret.
Dra högtalarkabel i hela huset. Bara att sätta "lite snyggare" högtalarterminaler (kanske med on/off funktion) över vanliga el-dosor. Gör en paralellkoppling så att man KAN ha högtalare i alla rum som drivs av förstärkaren i vardagsrummet. Tänk bara på att om du har högtalre inkopplade på många ställen så blir det en väldigt stor last för förstärkaren att driva.
Dra ett grovt vp-rör från den plats som hemmabio/dvd och förstärkare ska stå till den plats där tvn ska sitta på väggen. Kanske även dra rör dig eventuella högtalre är tänkt ska sitta.
Sätta tillräkligt med eluttag så man slipper förlängninssladdar i framtiden.
Det finns mycket, men detta är vad jag kom att tänka på rakt upp och ner... Finns massor av saker man skulle vlija göra.
/Johan
Håller med. Tänk sedan "trådlöst" så långt som möjligt. Jag sätter inte upp några telejack eller nätverksuttag utan planerar istället för god täckning genom central placering av WiFi och prylar för sladdlös telefoni (IP eller trådbunden).
Beträffande TV kan det vara klokt att planera för ett grovt rör för satellitantenn. Det blir lätt 1-4 koaxar.
Beträffande TV kan det vara klokt att planera för ett grovt rör för satellitantenn. Det blir lätt 1-4 koaxar.
Jag röstar för trådbundet, om man ska bygga nytt. Man vet aldrig om en potentiell köpare är rädd för elektromagnetisk strålning, och ska man köra tunga applikationer som TV så är tråd fortfarande bäst. Det är dessutom lite roulett om det trådlösa ska funka just på den plats du bestämmer dig för att ha datorn. Bygg in nätverk. Kommer du sen på att trådlöst är bäst kan du köra trådlöst. Bygger du inte in nätverk så är det väldigt svårt att ångra sig efteråt.
jag har Lexcome home, tycker det fungerar bra, det blir rent och snyggt i hela huset och ger bra möjligheter. Har t ex inga boxar dvd eller förstärkare vid tv:n utan allt står vid min lexcomestation och kan styras via lexcomes IR-komunikation. fungerar kanon och är stilrent och snyggt.
men visst är det dyrt...
men visst är det dyrt...
Jo, jag har en snutt trådbundet mellan ett par datorer där det körs tunga applikationer och det verkligen behövs, men i resten av huset där det bara surfas från laptops räcker trådlöst mer än väl.Karl_Malmqvist skrev:Jag röstar för trådbundet, om man ska bygga nytt. Man vet aldrig om en potentiell köpare är rädd för elektromagnetisk strålning, och ska man köra tunga applikationer som TV så är tråd fortfarande bäst. Det är dessutom lite roulett om det trådlösa ska funka just på den plats du bestämmer dig för att ha datorn. Bygg in nätverk. Kommer du sen på att trådlöst är bäst kan du köra trådlöst. Bygger du inte in nätverk så är det väldigt svårt att ångra sig efteråt.
Mina två huvudskäl att inte dra tråd för nätverk och telefon är dock dels att det känns ohyggligt omodernt, samt att jag inte vill ha galvanisk koppling mellan prylarna när det åskar. Internet via radiolänkantenn på taket, faxanslutning till datorn via luftledning och även kraft vi luftledning är ingen bra kombo. Bor man inte på landet kan man ju bortse från sådana synpunkter.
TV är en annan sak, och där vet man inte riktigt vad framtiden har att erbjuda , så koax känns tryggt. Helst fler än en, som sagt.
Som den gamla ugglan i skogen sa: En musiker kör trådlöst när han står på scenen för att det är smidigt, men i studion kör han sladdat.
Kabel kommer alltid vara bättre än trådlöst...
Dra kabel till allt i huset...
/Johan
Kabel kommer alltid vara bättre än trådlöst...
Dra kabel till allt i huset...
/Johan
Håller med om att kabel ger bäst prestanda, det ligger liksom i sakens natur, men det finns nackdelar som bör beaktas.
Under de dryga 25 år som jag pysslat med Ethernet så har tex "state-of-the-art" vad gäller kabel i snabb takt gått från droppkablar och fet RG-8 koax via RG-58 till stjärnkopplade nät och en hel parad av olika CATx kablar, just nu CAT6, om inte 7..
Jag skulle vilja påstå att av allt det man kan installera i ett hus så är det inget som åldras så snabbt som ett nätverk. Det som installerades år 2000 är omodernt idag och prylar från 1990 är näst intill oanvändbara. Trådlöst ligger givetvis efter prestandamässigt, men flexibiliteten och lättheten att uppgradera är oslagbar.
Under de dryga 25 år som jag pysslat med Ethernet så har tex "state-of-the-art" vad gäller kabel i snabb takt gått från droppkablar och fet RG-8 koax via RG-58 till stjärnkopplade nät och en hel parad av olika CATx kablar, just nu CAT6, om inte 7..
Jag skulle vilja påstå att av allt det man kan installera i ett hus så är det inget som åldras så snabbt som ett nätverk. Det som installerades år 2000 är omodernt idag och prylar från 1990 är näst intill oanvändbara. Trådlöst ligger givetvis efter prestandamässigt, men flexibiliteten och lättheten att uppgradera är oslagbar.
Klicka här för att svara