R robban1989 skrev:
Sorry. Topic på ämnet är nybygge utan diffusionsplast och folk har haft lite delade åsikter i denna tråd sedan tidigare.
Topic är 'Nybygge utan diffussionsspärr' . Även om man bygger diffusionsöppet så brukar man använda en ångbroms. Den är vanligtvis också tillverkad av plast.

Jepp, Men dock med olika funktion.

useless useless skrev:
Topic är 'Nybygge utan diffussionsspärr' . Även om man bygger diffusionsöppet så brukar man använda en ångbroms. Den är vanligtvis också tillverkad av plast.
Aha, det kände jag inte till. Då blir jag högst osäker på vad föregående talare syftade på när han endast skrev plast. Jag antar att han syftade på diffusionstät plast. Och det stämmer ju inte med de leverantörer jag specificerade. Dom använder inte diffusionstät plast och bör väl klassas som passivhus med 500mm isolering. Och som sagt menar dom att det inte behövs då det är tillräckligt tätt utan diffusionstät plast.

Passivhus klassat hus är mycket strikt, dät är det plast (ångspärr) som gäller och extremt tätt, här ingår ochså ett ftx som krav för att ventilera friskt.

Ett hus med 500mm träfiber isolering och ångbroms är inte ett passivhus, utan en utveckling konceptet där man utnyttjar mycket isolering och tätthet men med naturmaterial, en lätt punktering av tättskitet är inte lika faligt då alla väggar hjälper till att reglera den lilla fukthalt som finnes.
En punktering i passivhus vägg kan bli värre, då gullfiber inte kan hantera ökad fukthalt

Passivhus är hus som inte behöver ett konventionellt uppvärmingssystem. Det ingår inte andra konstruktionskrav i den definitionen.

Dukarna är till för att stoppa eller bromsa fukt, men framför allt är deras största vinst att man stoppar luftrörlser genom väggen somdrar med sig värme och fukt. Isolering med högre densitet hindrar konvektion inuti vägen som kan öka genom att tryckskillnader uppkommer när det blåser, Cellulossa isoleringen har en högre densitet än gullfiber och håller på grund av detta sitt u-värde bättre. Fukt är en sak, tätthet än annan, men dom Jobbar ihop och är berående av varandra,

Hade varit intressant att få ta del av ett trycktest med Tornedalshus och Stenbackens Trähus diffusionsöppna hus med 500mm träfiberisolering. Och jämfört med ett diffusionstätt hus. (Kalla det passivhus eller vad ni vill).

Energisynpunkt är fokus för mig men jag misstänker att det är väldigt liten skillnad i energiförlusterna i alternativen ovan. Och husets välmående är ju största fokus. Sammanfattningsvis kan man väl säga. Diffusionstätt hus är säkert lite bättre i energisynpunkt men då ska man också sova varje natt med oron att diffusionsplasten kan punkteras. Fördelar vs. Nackdelar. Diffussionsöppen lösning vinner?

Fysikaliskt sett vinner diffusionsöppet i alla lägen, och vi lever ju efter fysikaliska lagar så.
För mig är fördelarna större än nakdelarna, men som sagts förut, så krävs kunskap och nogranhet i båda fallen när det gäller igenomförandet.
Att välja rätt material som samarbetar ihop, angående lättreglar och minskde köldbryggor så vinner man en del på det med. Köldbryggor i ett hus kan sänka u-värded mycket. Krävs kunskap i detta med när man bygger nytt.

Redigerat:
Då tycker vi likt. Även om jag var för diffusionstätt till en början så får man väl ändra sig :P

• Gilla
Niclar72
  • Laddar…
S
R robban1989 skrev:
Aha, det kände jag inte till. Då blir jag högst osäker på vad föregående talare syftade på när han endast skrev plast. Jag antar att han syftade på diffusionstät plast. Och det stämmer ju inte med de leverantörer jag specificerade. Dom använder inte diffusionstät plast och bör väl klassas som passivhus med 500mm isolering. Och som sagt menar dom att det inte behövs då det är tillräckligt tätt utan diffusionstät plast.
Det var du som använde ordet plast så därför skrev jag ”plast”.
De flesta ångbromsar är som sagt gjorda av plast även om tex Isolina har en i papp.

Mitt "passivhus" har 410mm cellulosa i väggen och ångbroms. Tryckprovningen resulterade i 0,1. Tejpa skarvar är viktigt både ur fukt och lufttäthetssynpunkt.

• Gilla
robban1989 och 1 till
  • Laddar…
0,1 vadå?

Niclar72 Niclar72 skrev:
Fysikaliskt sett vinner diffusionsöppet i alla lägen, och vi lever ju efter fysikaliska lagar så.
För mig är fördelarna större än nakdelarna, men som sagts förut, så krävs kunskap och nogranhet i båda fallen när det gäller igenomförandet.
Att välja rätt material som samarbetar ihop, angående lättreglar och minskde köldbryggor så vinner man en del på det med. Köldbryggor i ett hus kan sänka u-värded mycket. Krävs kunskap i detta med när man bygger nytt.
Vilka fördelar är det du pratar om då? Jag har svårt att se fördrlar med diffusionsöppet. Men jag är nyfiken på vad som eventuellt skulle kunna vara bättre.

0,1 l/s per kvadratmeter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.