31 952 läst ·
122 svar
32k läst
122 svar
Nybygge utan diffusionsspärr
Helt rätt att det är en faktor i det beslut varje individ fattar för sitt nybyggda hus. Vill man hellre ha ett mindre energisnålt hus under hela sin livstid för att man ska tro att detta är något som ska påverka andrahandsvärdet i huset för den dag mina barn ärver det så har jag full respekt för om en individ väljer att skippa åldersbeständig diffusionsspärr. Första bästa plasten jag googlade fram hade funktionsgaranti i 50 år och då kan man tänka sig att den har kvar funktionen bra mycket längre än sin garantitid. Detta är dock inget som skulle få mig att skippa diffusionsspärr i alla fall.V vectrex skrev:Jag förstår dock ändå inte. Ska huset hålla i 100 år så behöver nog diffusionsspärren hålla i 100år. Man kan inte byta diffusionsspärren på ett tillfredställande sätt utan väldigt omfattande renovering. Alla hus håller i "evighet" om man tillåter dem att genomgå fortlöpande omfattande renovering.
Personligen tror jag inte att LDPE folie har några större problem att klara sig 100 år inbyggda i en vägg. Folien i mina väggar från 1972 känns ungefär som ny åldersbeständig folie. Långt ifrån 100 år visserligen.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
CLT funkar fint, moderna massivträväggar är tätta och diffusionsöppna.
Kanske lite dyrare i nuläget, men använder man spill då är det hållbart i längden.
Blir allt vanligare i höghus, där det ersätter betongväggar.
Kanske lite dyrare i nuläget, men använder man spill då är det hållbart i längden.
Blir allt vanligare i höghus, där det ersätter betongväggar.
Skriv stommen då. Ska man bygga ett hus som håller hundra år ska ju inte allt behöva bytas utom grund och stommen. Det är inget hållbarhetstänk i det.R robban1989 skrev:
Fundera lite på vad ett utbyte av diffusionsspärr drar med sig för ett bygge så får du delvis mitt perspektiv på det hela.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Fast grejen är att diffusionsspärren inte behöver bytas
Jag tror samtliga nybyggda hus som byggs med kvalitet håller 100 år oavsett om du har en spärr, broms eller inget alls.
De flesta hus, efter ett par ägare, har smällt på lager av täta renoveringstapeter, gips etc. Så nog är det konvektionstätt som attan i de flesta hus.
Problemet är väl snarare att det byggs med material av undermålig kvalitet, väggar med endast gips etc. Skit är skit oavsett om det är plast, trä eller papp.
De flesta hus, efter ett par ägare, har smällt på lager av täta renoveringstapeter, gips etc. Så nog är det konvektionstätt som attan i de flesta hus.
Problemet är väl snarare att det byggs med material av undermålig kvalitet, väggar med endast gips etc. Skit är skit oavsett om det är plast, trä eller papp.
När jag skrev över 100 år så menade jag hela motsvarande husets livslängd. Jag vet inte men idag river man väl ofta hus innan 100 år så jag uppskattade bara en siffra över detta.Peter1986 skrev:
Om så är fallet att plasten inte håller över 100 år så är det en annan sak. Sedan undrar jag även om så är fallet att den har minskad funktion efter 100 år så skulle det nödvändigtvis betyda att man skulle behöva byta den? Den bör väl ändå vara bättre än att inte haft någon plast alls under 100 års tid? Vi kan nog fortsätta anta att den aldrig ska behöva bytas så jag förstår inte riktigt ditt perspektiv på det hela så länge du inte har någon vetenskap om att plasten ska behöva bytas efter ett visst antal år.
Okej! Jo, ett hus håller oftast hela sin livslängdR robban1989 skrev:När jag skrev över 100 år så menade jag hela motsvarande husets livslängd. Jag vet inte men idag river man väl ofta hus innan 100 år så jag uppskattade bara en siffra över detta.
Om så är fallet att plasten inte håller över 100 år så är det en annan sak. Sedan undrar jag även om så är fallet att den har minskad funktion efter 100 år så skulle det nödvändigtvis betyda att man skulle behöva byta den? Den bör väl ändå vara bättre än att inte haft någon plast alls under 100 års tid? Vi kan nog fortsätta anta att den aldrig ska behöva bytas så jag förstår inte riktigt ditt perspektiv på det hela så länge du inte har någon vetenskap om att plasten ska behöva bytas efter ett visst antal år.
Plasten kan säkert sitta kvar, fel av mig. Jag menade att den inte fyller sin funktion efter 50 år. Då blir en av plasten beroende konstruktion en riskkonstruktion. Men du har rätt i att jag egentligen inte vet, men jag utgår från tillverkares instruktioner. Plasten kan ju hålla 200 år vad jag vet.
Innifrån och ut:S sinuslinus skrev:
45 mm plank
Lättbalkar tror 320 mm med träfiber isolering
45 mm plank
In och utsida målad med slamfärg. Inga skivmaterial på insidan, inga tätare springor eller fogar. Ja våtrummen så klart men annars bara tvåtums plank och teäfiber
Har funnit intresse för I-balk / lättbalk och kikat runt lite hos leverantörer.
Tornedalshus och Stenbackens Trähus är två exempel där man har 300-500mm träfiberisolering och inte vill att fukt ska stanna i väggen så man använder sig utav diffusionsöppen ångspärr. Tornedalshus menar att dom ändå klarar kraven för täthet max 0,3 l/sm2 vid 50Pa utan problem. Isåfall är ju frågan vad plasten gör för nytta i just denna konstruktion. Om jag bygger nytt så överväger jag nog att följa deras råd ändå.
Tornedalshus och Stenbackens Trähus är två exempel där man har 300-500mm träfiberisolering och inte vill att fukt ska stanna i väggen så man använder sig utav diffusionsöppen ångspärr. Tornedalshus menar att dom ändå klarar kraven för täthet max 0,3 l/sm2 vid 50Pa utan problem. Isåfall är ju frågan vad plasten gör för nytta i just denna konstruktion. Om jag bygger nytt så överväger jag nog att följa deras råd ändå.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Tornedalahus verkar använda isocell. Använd tillverkarens lösningar med produkter som passar ihop så att det blir en fuktsäker konstruktion.R robban1989 skrev:Har funnit intresse för I-balk / lättbalk och kikat runt lite hos leverantörer.
https://www.isocell.com/sv/solution/2/30/loesning-vaeggkonstruktioner/
”Plasten” hindrar konvektion dvs luftrörelse i isoleringen och bromsar fuktvandring från insida hus in i isoleringen.
500mm träfiberisolering verkar ju vara tillräckligt för att hindra luftrörelse i isoleringen enligt Tornedalshus trycktester och FTX med kontrollerad inomhusfukthalt bör svara för att deras konstruktion fungerar och diffusionsplast behövs ej i detta fall.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Jättesvårt att tolka ditt första inlägg att det var så du menade.R robban1989 skrev:
Vad är det för tester?
Tornedalshus skriver på hemsidan att de använder ångbroms i väggarna.
https://tornedalshus.se/konstruktion-och-material-diffusionsoppet-cellusaisolering-hustillverkare/
Sorry. Topic på ämnet är nybygge utan diffusionsplast och folk har haft lite delade åsikter i denna tråd sedan tidigare.S sinuslinus skrev:
Trycktest för att se hur pass tätt huset är.
Nästan alla husleverantörer jag sett tidigare bygger hus som inte är täta och väljer diffusionsplast för att få det tätt med FTX i inneklimat och uppmanar en till att vara noggrann med tejp för att få det helt tätt. Nu har ju inte de flesta 500mm isolering men Villa Varm har 340mm och säljer med diffusionsplast.
Att utöka isoleringen till de mängder ca 500mm som passivhus har, utges ha en högre risk för innestängd fukt i den tjocka väggen. Jag var för diffusionsplast tidigare men har börjat ändra ståndpunkt, i alla fall att det beror på fall till fall. Som du säger är det ju klokt att följa efter hur leverantörer gör så jag listade 2st som avstår från diffusionsplast. Som topic lyder för den som bygger nytt, bör nog tänka till innan och ta åt sig av det jag just skrev. För det verkar finnas leverantörer som gör olika.
Blanda inte ihop ångspärr och ångbroms
Ångspärr stoppar fukt, ångbroms kan diffundera en liten mångd fukt, vilket ger väggen möjligheten att andas, använder man träfiber material till ångbroms funkar detta utmärkt då vägen då kan reglera sig själv på grund av träfiberns förnåga att reglera fukthalten på ett kontrollerat sätt.
Ett passivhus men extremt tjocka väggar kan bli en risk konstruktion om man inte är noga med tätthet, passivhus använder plast och på grund av detta kan en punktering i spärren få fukt att byggas upp.
En balans mellan material och vägg tjocklek behövs och rätt duk till rätt material.
Ångspärr stoppar fukt, ångbroms kan diffundera en liten mångd fukt, vilket ger väggen möjligheten att andas, använder man träfiber material till ångbroms funkar detta utmärkt då vägen då kan reglera sig själv på grund av träfiberns förnåga att reglera fukthalten på ett kontrollerat sätt.
Ett passivhus men extremt tjocka väggar kan bli en risk konstruktion om man inte är noga med tätthet, passivhus använder plast och på grund av detta kan en punktering i spärren få fukt att byggas upp.
En balans mellan material och vägg tjocklek behövs och rätt duk till rätt material.
Redigerat: