Guggen: Kan du inte förklara vad syftet med en diffusionsöppen konstruktion är? Jag har svårt att se fördelarna.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
R Roger K skrev:
Hej alla!

Tänkte påbörja byggnation av ett enplans trähus med sadeltak inom kort, 80 kvm byggyta, gjuten platta med vattenburen värme, huset kommer vara uppvärmt till minst 15 grader året om men jag är kluven gällande diffusionsspärr och har stora funderingar på att skippa plasten?
har läst på forumet att ett alternativ är att isolera med cellulosa istället för sten/glasull för att ev. slippa plast?
har pratat med både nya och gamla i gemet men inte ens dom är överens, jag förstår tanken med plasten och även tanken utan plast, min bror som snickrar tycker det är idiotiskt att bygga utan diffusionsspärr medans far (3 gen snickare) tycker att plasten bäddar för problem, ytterst tacksam för synpunkter gällande detta, vill ju ha ett friskt hus även i framtiden./ Roger
Läste nyligen en kurs i byggnadsfysik och då fick vi en tumregel att insidan måste minst vara 4-5 gånger tätare än utsidan för att inträngande fukt ska kunna ventileras bort.

Vi har kört simuleringar på olika typer av väggkonstruktioner och efter det ser jag ingen anledning att inte åtminstone ha en ångbroms.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Läste nyligen en kurs i byggnadsfysik och då fick vi en tumregel att insidan måste minst vara 4-5 gånger tätare än utsidan för att inträngande fukt ska kunna ventileras bort.

Vi har kört simuleringar på olika typer av väggkonstruktioner och efter det ser jag ingen anledning att inte åtminstone ha en ångbroms.
Tumregel.. även ett krav väl? :)

Det beror ju på hur bygget ska användas. I vissa fall klarar man sig med mindre, i andra räcker det kanske inte.

Och i vissa klimat ska det vara precis tvärtom. Tätare på utsidan än insidan alltså.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Nu förutsatte jag att vi pratar Sverige. Men visst ett hus med AC igång större delen av året måste byggas på ett helt annat sätt.

D Daniel 109 skrev:
Nu förutsatte jag att vi pratar Sverige. Men visst ett hus med AC igång större delen av året måste byggas på ett helt annat sätt.
Ja, det var mer en reflektion kring tumregeln som nämndes ovan. Tumregeln gäller alltså i Sverige med uppvärmda utrymmen.

Peter1986 Peter1986 skrev:
Tumregel.. även ett krav väl? :)
Nja... Vi besökte ett faktiskt bygge utanför Sthlm där insida o utsida var exakt lika. Helt utan spärr o broms... deras ledning påstår att väggen är säker. Vi har testat den och jag skulle aldrig köpa en sådan lösning. Men den har fått bygglov så....

Huvudämnet gäller ju nybygge. Ett nybygge bör väl ha fokus på att vara energisnålt och då är väl målet att ha ett helt tätt hus som ska hålla i över 100 år utan fuktskador. För mig känns diffusionsspärr givet där roterande FTX reglerar fukt i miljön innanför plasten och naturen ventilerar utanför plasten?

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Huvudämnet gäller ju nybygge. Ett nybygge bör väl ha fokus på att vara energisnålt och då är väl målet att ha ett helt tätt hus som ska hålla i över 100 år utan fuktskador. För mig känns diffusionsspärr givet där roterande FTX reglerar fukt i miljön innanför plasten och naturen ventilerar utanför plasten?
Diffusionsspärr som håller 100 år?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Plast funkar fint med gullfiber (glas och stenbaserade isoleringsmaterial)
Ångbroms funkar fint, om man använder träfiber eller cellulosaisolering som kan hantera fukt.
Båda stoppar luft så ingen konvektion sker genom väggen, vilket skapar ett energisnålt hus.
Jämn fuktbalans är viktigt och regleras med ventilation och ångbroms/fuktspärr.
Skulle vara roligt att få mer info från vilken typ av vägg som huset i stockholm hade........

Peter1986 Peter1986 skrev:
Diffusionsspärr som håller 100 år?
Utifrån den konstruktionslösning man väljer vid nybyggnation vilket vi nu diskuterar, så är målet att huset ska hålla i över 100 år. När jag skriver huset så menar jag inte diffusionsspärren och jag menar inte yttertaket. Var god läs vad jag skriver innan du kommenterar.

R robban1989 skrev:
Utifrån den konstruktionslösning man väljer vid nybyggnation vilket vi nu diskuterar, så är målet att huset ska hålla i över 100 år. Och när jag skriver huset så menar jag inte diffusionsspärren och jag menar inte yttertaket. Var god läs vad jag skriver innan du kommenterar.
Jag förstår dock ändå inte. Ska huset hålla i 100 år så behöver nog diffusionsspärren hålla i 100år. Man kan inte byta diffusionsspärren på ett tillfredställande sätt utan väldigt omfattande renovering. Alla hus håller i "evighet" om man tillåter dem att genomgå fortlöpande omfattande renovering.

Personligen tror jag inte att LDPE folie har några större problem att klara sig 100 år inbyggda i en vägg. Folien i mina väggar från 1972 känns ungefär som ny åldersbeständig folie. Långt ifrån 100 år visserligen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag har ingen broms eller spärr i mina väggar. Bara trä.

Väggarna är uppbyggda, utifrån och in: panel-spikläkt-plyfa-Isotimber-CLT-gips.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S
D Djurmo skrev:
Nja... Vi besökte ett faktiskt bygge utanför Sthlm där insida o utsida var exakt lika. Helt utan spärr o broms... deras ledning påstår att väggen är säker. Vi har testat den och jag skulle aldrig köpa en sådan lösning. Men den har fått bygglov så....
Vilken uppbyggnad har den väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.