258 390 läst ·
341 svar
258k läst
341 svar
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
Fantastiskt snyggt! Älskar mötet av pärlsponten! Så här såg det ut på var och varannat hus för 100 år sedan. Kul att se att ni tar er tiden att göra dessa detaljer som verkligen gör helheten😊
Några funderingar angående betongkulverten under mark:S skyisthelimit skrev:... som kuriosa kan jag ju nämna att planen från början var en väldigt enkel, billig murad gång utan isolering eller fuktskydd för att enkelt lägga kablar och rör mellan uthus och huvudbyggnad.
Sedan blev det väl lite så att ska man ändå gjuta platta och bjälklag så kan man väl lika gärna gjuta väggar och har man ändå helgjutna väggar så kan man väl isolera och vattentäta/dränera dem och då är det ju lika bra att fixa ett tätt terassbjälklag ovan...... Och när man nu har byggt en så rejäl gång så känns det ju trist att ha massa rör synligt så då hamnade de dolt I mark..
* Varför lägga den på källarplan 1 istället för det källarplan 2 längre ner så att den är mer ur vägen för markarbeten och i övrigt mer skyddad? (syns i inlägg #227)
* Varför kulverten inte breddades med cirka 0,3 m så att både kablar, rör och gångtrafik kan rymmas i samma kulvert?
* Leder den mellan det stora huset och det lilla? (verkar rimligt) Hur ser upp och nedgång ut?
Betongkulverten i dagen, inlägg #227 2022-05-26:

"Nybyggd kulvert av betong med isolering, strömkablar dolt i mark och arbetsmaterial synligt", inlägg #236 2022-05-28:

Husen i relation till varandra?, inlägg #274:

Från Hur ska jag kunna få ihop en tornbyggnad och ett större ihopbyggt garage med 4 meter takhöjd? inlägg #1 hittar man situationsplanen:

Redigering: Inläggets bilder tillknycklat av forumprogramvaran korrigerat.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Kort svar blir väl bara att det skulle bli stora höjdskillnader och ännu mera sprängning om man skulle ansluta det lilla huset med det stora på den nedre källaren. Någon stans måste man ju dra gränsen... Det har ju också att göra med att även om man spränger en "smal kulvert" så blir det väldigt stora volymer som skall friläggas om den hamnar djupt.spikplanka skrev:
Några funderingar angående betongkulverten under mark:
* Varför lägga den på källarplan 1 istället för det källarplan 2 längre ner så att den är mer ur vägen för markarbeten och i övrigt mer skyddad? (syns i inlägg #227)
* Varför kulverten inte breddades med cirka 0,3 m så att både kablar, rör och gångtrafik kan rymmas i samma kulvert?
* Leder den mellan det stora huset och det lilla? (verkar rimligt) Hur ser upp och nedgång ut?
Betongkulverten i dagen, inlägg #227 2022-05-26:
[bild]
"Nybyggd kulvert av betong med isolering, strömkablar dolt i mark och arbetsmaterial synligt", inlägg #236 2022-05-28:
[bild]
Husen i relation till varandra?, inlägg #274:
[bild]
Från Hur ska jag kunna få ihop en tornbyggnad och ett större ihopbyggt garage med 4 meter takhöjd? inlägg #1 hittar man situationsplanen:
[bild]
Redigering: Inläggets bilder tillknycklat av forumprogramvaran korrigerat.
Sedan gällande att det inte finns teknik i kulverten, så ryms det väl redan idag, men i slutändan så blev det enkelt att lägga ner några kabelrör m.m. i marken och det finns utrymme över där för expansion och skulle man framöver välja att använda kulverten för det så går det också bra.
Fönster från förra uppdateringen, men nu med karvsnitt på sidan, de gör en del åt utseendet.
Det blir stående panel högst upp, med liten spets+hål längst ner. Inte alls klart ännu, det ska ligga en grön foderbräda bakom.
...och det ska INTE vara gul tejp på romben, jag har ännu inte valt färg på det fönsterglaset (ska vara färgat).
Kan väl slutligen be om en åsikt om bredd på foder. Här är två bilder där bredden på det gröna fodret skiljer lite. Vilket passar bäst?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir stående panel högst upp, med liten spets+hål längst ner. Inte alls klart ännu, det ska ligga en grön foderbräda bakom.
Logga in
Skapa konto
...och det ska INTE vara gul tejp på romben, jag har ännu inte valt färg på det fönsterglaset (ska vara färgat).
Kan väl slutligen be om en åsikt om bredd på foder. Här är två bilder där bredden på det gröna fodret skiljer lite. Vilket passar bäst?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det en arkitektur du vill återskapa, titta på förlagor!
Ser spontant ut som 1890-1910... se efter hur det brukar se ut.
Röstar för de bredare.
Ser spontant ut som 1890-1910... se efter hur det brukar se ut.
Röstar för de bredare.
Håller med, den smala. Så att den är lika bred som närliggande bjälke. Men som Huddingebo säger, kolla på andra exempel.
Om du sätter det smala fodret först så är det enklare att byta till ett brett senare. Sätter du det breda kan det bli ommålning vid ett byte.
Om du sätter det smala fodret först så är det enklare att byta till ett brett senare. Sätter du det breda kan det bli ommålning vid ett byte.
Fantastiskt härligt att se, och jag kom ihåg att jag tänkte följa detta projekt för att se om det inte var ett utslag av hybris😉, men dessbättre så ser jag att det faktiskt har utvecklats ungefär som ni hade förväntat och jag glädjer mig med er och lägger in detta på bevakning ögonaböj så att det inte faller i glömska igen. IMPONERANDE! Och jag ska gå tillbaka till början för att införkovra mig i tidigare inlägg.
Med tanke på er senaste frågeställning så har jag en liten synpunkt och det är att ni kan nog med fördel ta det bredare fodret i hörnen och samtidigt likt fodren på fönstren utföras med karvsnitt, men behåll färgen helt grön utan att blanda in rött. Detta kommer då att rama in huset ytterligare speciellt ifall pilastrarna inte har samma dimension och dessa kan hållas obearbetade för att inte det ska bli alltför överarbetat. Jag tycker också om jag kan lämna ett lite kritiskt tyckande, och det är att hoppa över de tunna röda detaljerna på fönsterfodren och på takfotskonstruktionerna i gavlarna då de utgör ett alltför överarbetat intryck. Och tillför inget då de är alltför smala och samtidigt får en plottrighet som förtar det utomordentligt fina hantverket som annars tenderar att försvinna.
Nu ska jag ta kväller och med förnyade krafter inför morgondagen ägna mig åt att ta tråden från början och låta mig förmodligen imponeras och inspireras av den fortsättning som följer.😍
Med tanke på er senaste frågeställning så har jag en liten synpunkt och det är att ni kan nog med fördel ta det bredare fodret i hörnen och samtidigt likt fodren på fönstren utföras med karvsnitt, men behåll färgen helt grön utan att blanda in rött. Detta kommer då att rama in huset ytterligare speciellt ifall pilastrarna inte har samma dimension och dessa kan hållas obearbetade för att inte det ska bli alltför överarbetat. Jag tycker också om jag kan lämna ett lite kritiskt tyckande, och det är att hoppa över de tunna röda detaljerna på fönsterfodren och på takfotskonstruktionerna i gavlarna då de utgör ett alltför överarbetat intryck. Och tillför inget då de är alltför smala och samtidigt får en plottrighet som förtar det utomordentligt fina hantverket som annars tenderar att försvinna.
Nu ska jag ta kväller och med förnyade krafter inför morgondagen ägna mig åt att ta tråden från början och låta mig förmodligen imponeras och inspireras av den fortsättning som följer.😍
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Instämmer i smala foderledet, det känns mer klassiskt och elegant
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Definitivt smalaS skyisthelimit skrev:Fönster från förra uppdateringen, men nu med karvsnitt på sidan, de gör en del åt utseendet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]