258 399 läst ·
341 svar
258k läst
341 svar
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
När den här tråden startades för några år sedan tänkte jag, och säkert många andra: "kul idé, men det där kommer aldrig bli av".
Nu står huset där, om än med en del kvar att göra!
Så himla kul att det blev verklighet, och tack för att du håller tråden vid liv!
Hoppas bara att inte Gert Wingårdh får rita nån ful låda på granntomten!
Nu står huset där, om än med en del kvar att göra!
Så himla kul att det blev verklighet, och tack för att du håller tråden vid liv!
Hoppas bara att inte Gert Wingårdh får rita nån ful låda på granntomten!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det blir ju... alldeles underbart!
Riktigt härligt att se ett hus med ordentlig själ växa fram!
Riktigt härligt att se ett hus med ordentlig själ växa fram!
Så fint och härligt att se någon som bygger på detta vis! All heder! Kämpa på!S skyisthelimit skrev:Hej alla läsare i tråden. Som de som läser här vet så är jag inte bäst på att ge kontinuerliga uppdateringar och nu när jag kollade igenom mitt fotoalbum så insåg jag att jag inte har en enda bra "översiktsbild" på fasad eller liknande sedan i våras. Fokus blir lätt att man dokumenterar detaljer.
Men jag kan iaf lägga upp lite andra och äldre bilder så blir det något.
Inomhus har det lags parkett av en duktig parkettläggare på nedervåning.
[bild]
I det platsbyggda skafferiet blev det lite special. Jag blev nöjd med resultatet.
[bild]
En mängd fönster med lite mer spröjsning har kommit på plats. Det finns ju en liten "glasveranda" i två våningar. Det skall sitta färgade romber i dessa (nu är det klart plexiglas i väntan på beslut om färg/glas på romben).
[bild]
Exteriört så är det en del detaljer som skall färdigställas. Bland annat konsoler som skall "bära upp" vi takfoten. Här provar vi ut en prototyplösning:
[bild]
....och här kommer till slut en pall från en snickare i polen som gjort dettat i sin verkstad/firma:
[bild]
[bild]
.....är lite osäker på exakt antal, men tror det var 72st konsoler totalt på hela bygget + några större som bär upp utsprång på gavlar. De större har vi dock inte ens börjat med ännu.
Får tacka för fantastisk tråd och ödmjukt föreslå grönt "buteljglas" i romberna på fönstren då du har grönt fönsterfoder (?)
Alternativt mörkrött och buteljgrönt glas varannat fönster i glasverandans romber 👌
Alternativt mörkrött och buteljgrönt glas varannat fönster i glasverandans romber 👌
Mycket imponerande bygge! Håller själv på att bygga ut ett sekelskifteshus så förstår till viss del vidden av vissa utmaningar du stått inför. Allt från bygglov till konstruktion. Så fort man avviker det minsta från standard blir det mycket svårare (och dyrare).
Det ser jättefint ut!S skyisthelimit skrev:Idag kom jag ihåg att ta några bilder på fasaderna som de ser ut nu.
Mycket är klart, en del, kvarstår, framförallt lite utsmyckningar.
"En gavel framifrån"
[bild]
"Lilla huset"
[bild]
"Glasverandan/Baksidan"
[bild]
[bild]
På den sista bilden saknas väldigt mycket panel/listverk/beklädnad.
Det är sådant vi jobbar med nu. Nästan alla rum på övervåningen börjar nu fyllas upp med detaljer som vi målar inomhus.
Så här ser det ut idag.
[bild]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Svaret på romberna i verandan finner du här:
Maps: https://maps.app.goo.gl/boRou9gVBZKrzVMcA
Det är ett företag som håller till där, https://www.kvarnverket.se/kontakt/. de skickar säkert gärna foto från insidan av verandan om du frågar.
Så här såg det ut före renoveringen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maps: https://maps.app.goo.gl/boRou9gVBZKrzVMcA
Det är ett företag som håller till där, https://www.kvarnverket.se/kontakt/. de skickar säkert gärna foto från insidan av verandan om du frågar.
Så här såg det ut före renoveringen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur göra med golv och grundförhållande? Äldre trähus på ny platta.
Fritidshus -
Höja gammalt trähus från 1909 (eller äldre) byggd på betongplatta
Byggnadsvård -
Ljudisolera äldre trähus mot flygbuller
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man lerklina innerpanel i äldre trähus?
Byggnadsvård -
Isolera äldre trähus
Lösvirke & Timmerhus