258 390 läst ·
341 svar
258k läst
341 svar
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
Lägger också min röst på den smala.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Wow, som en dröm att se. 👍😀S skyisthelimit skrev:Den dag byggahus skall utse årets segaste tråd/uppdatering får jag anmäla mig.... ;-) Faktum är att jag tar en otrolig massa bilder för att dokumentera bygget både generellt, men kanske mest på detaljer/teknik, men lite dålig på att dela med mig.
I sommar har det mest jobbats med fasad och utomhusdetaljer.
Lilla huset börjar bli hyffsat klart utvändigt och idag kom första fodren och listerna runt fönster på plats. Lite ska fortfarande ändras och det skall målas mer, men så här ser det iaf ut nu:
[bild]
Även invändigt har vi provmonterat smygar och lister:
[bild]
Huvudbyggnaden är det fortfarande mer kvar på, men en hel del panel är på plats:
[bild]
Fotot ovan är taget från övervåning på lilla huset så man ser lite detaljer från fasaden där.
Kan även dela med mig av en liten detalj. Det blev en miss gällande takstolar som vi inte kunde hantera innan vintern förra året. Så vi monterade befintliga och täckte med papp&isolering.
Missen bestod att utstickande "tassar" inte såg så tidstypiska ut så nya togs fram och monterades brevid de gammla (som sedan sågades bort):
[bild]
Tillverkningen fick jag hjälp med av en vänn (som även han finns här på byggahus). Här är en bild från "produktion";
[bild]
Det sågades ut med bandsåg, plan och rikthyvlades, frästes, slipades, målades...
Sedan monterades de på plats och pärlspont las på plats innan vi "la tillbaka" taket. Blev mycket nöjd med resultatet. Skönt också att jobba med snickare som ser utmaningar och stolthet i att lösa alla detaljer så snyggt som möjligt (här var det "möten" av pärlspont). Sådana detaljer finns såklart inte med på ritningar/underlag.
[bild]
@skyisthelimit Finns det några nya bilder eller videoupptagningar på källarna och kulverten?
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Är nyfiken på hur långt ni kommit nu?
Mvh
Mvh
Det verkar som att det är i Stor-Stockholm eftersom du väl bor i Jakan = Jakobsberg.E erikjakan skrev:
Hej alla läsare i tråden. Som de som läser här vet så är jag inte bäst på att ge kontinuerliga uppdateringar och nu när jag kollade igenom mitt fotoalbum så insåg jag att jag inte har en enda bra "översiktsbild" på fasad eller liknande sedan i våras. Fokus blir lätt att man dokumenterar detaljer.
Men jag kan iaf lägga upp lite andra och äldre bilder så blir det något.
Inomhus har det lags parkett av en duktig parkettläggare på nedervåning.
I det platsbyggda skafferiet blev det lite special. Jag blev nöjd med resultatet.
En mängd fönster med lite mer spröjsning har kommit på plats. Det finns ju en liten "glasveranda" i två våningar. Det skall sitta färgade romber i dessa (nu är det klart plexiglas i väntan på beslut om färg/glas på romben).
Exteriört så är det en del detaljer som skall färdigställas. Bland annat konsoler som skall "bära upp" vi takfoten. Här provar vi ut en prototyplösning:
....och här kommer till slut en pall från en snickare i polen som gjort dettat i sin verkstad/firma:
.....är lite osäker på exakt antal, men tror det var 72st konsoler totalt på hela bygget + några större som bär upp utsprång på gavlar. De större har vi dock inte ens börjat med ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I det platsbyggda skafferiet blev det lite special. Jag blev nöjd med resultatet.
Logga in
Skapa konto
En mängd fönster med lite mer spröjsning har kommit på plats. Det finns ju en liten "glasveranda" i två våningar. Det skall sitta färgade romber i dessa (nu är det klart plexiglas i väntan på beslut om färg/glas på romben).
Logga in
Skapa konto
Exteriört så är det en del detaljer som skall färdigställas. Bland annat konsoler som skall "bära upp" vi takfoten. Här provar vi ut en prototyplösning:
Logga in
Skapa konto
....och här kommer till slut en pall från en snickare i polen som gjort dettat i sin verkstad/firma:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.....är lite osäker på exakt antal, men tror det var 72st konsoler totalt på hela bygget + några större som bär upp utsprång på gavlar. De större har vi dock inte ens börjat med ännu.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Står i renoveringsplaneringen här hemma och velar.S skyisthelimit skrev:Hej alla läsare i tråden. Som de som läser här vet så är jag inte bäst på att ge kontinuerliga uppdateringar och nu när jag kollade igenom mitt fotoalbum så insåg jag att jag inte har en enda bra "översiktsbild" på fasad eller liknande sedan i våras. Fokus blir lätt att man dokumenterar detaljer.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vad körde du för märke/gradering på fiskbensparketten?
Den var från Berg & BergFrustrator skrev:
Träslag: Svensk Ek FSC Mix Credit
Sortering: Natur
... Har inte mer info än så. Nöjd med resultatet. Just parkettläggningen var en av de få saker i detta projekt där jag tog in en annan leverantör, annars görs nästan allt allt av samma firma.
Detta projekt är så mycket värt!S skyisthelimit skrev:
Kör på kommer bli super när du är klar!
Idag kom jag ihåg att ta några bilder på fasaderna som de ser ut nu.
Mycket är klart, en del, kvarstår, framförallt lite utsmyckningar.
"En gavel framifrån"
"Lilla huset"
"Glasverandan/Baksidan"
På den sista bilden saknas väldigt mycket panel/listverk/beklädnad.
Det är sådant vi jobbar med nu. Nästan alla rum på övervåningen börjar nu fyllas upp med detaljer som vi målar inomhus.
Så här ser det ut idag.
Mycket är klart, en del, kvarstår, framförallt lite utsmyckningar.
"En gavel framifrån"
Logga in
Skapa konto
"Lilla huset"
Logga in
Skapa konto
"Glasverandan/Baksidan"
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På den sista bilden saknas väldigt mycket panel/listverk/beklädnad.
Det är sådant vi jobbar med nu. Nästan alla rum på övervåningen börjar nu fyllas upp med detaljer som vi målar inomhus.
Så här ser det ut idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto