Byggahus.se

Nybygge murat med lertegelblock

1. M
    Medlem Nivå 11
  2. J
    Medlem Nivå 4
    Såg i inlägg 188 att du valt Östbergs Heru. Det roliga är att jag har jobbat på Östberg i Avesta och byggt just dessa. Slutade dock precis när de började producera 130 i full skala. Gjorde mest Heru 50/75 samt 180.
    Har du en version med fjärrkontroll?

För övrigt, är du nöjd med den?
    Varför valde du just Östberg och den storleken?
    Beställde du genom firma eller direkt från svenska säljarna på Östberg? (men man kanske inte kan göra det som privatperson)

Redigerat 6 okt 2015 20:45
    • Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 12
    Ser verkligen bra ut.

Undrar hur det blir med uppvärmningen. I april bör vi få veta det. Hoppas jag...

Vad är effekten på elpatronen?

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 11
    Jodå, jag är nöjd! Storleken är vald för att aggregatet inte ska behöva gå så hårt. Med 200 mm anslutningar kan jag ha större rör och lägre lufthastighet.

Som privatperson tror jag inte man kan beställa från dem. Där är massor av ÅF att välja på.

5. M
    Medlem Nivå 11
    Där sitter 2 elpatroner på 9 kW styck. Och uttag för en till på ytterliggare 9. Men Boverkets regler begränsar effektuttaget till typ 5 kW som mest. Så elpatronerna är ju kraftigt överdimensionerade om man ska följa regelverket....

6. A
    Medlem Nivå 12
    Hur lyckades du få det godkänt då? I våran kommun släpper man inte igenom bygge med för stor installerat effekt. Tom LLVP fick vi (för kylans skull) montera EFTER slutbesiktnikgen.
    Om du har tips, hur göra, dela med dig snälla...

Vi hade gärna byggt utan värmepanna,men det går inte. Bygglovkontoret vägrar.

7. M
    Medlem Nivå 11
    Du får välja en panna som kan begränsa effektuttaget till vad BBR tillåter. På min är det en inställning som entreprenören gör. Det finns ett par på marknaden som är "BBR-godkända", dvs de har denna funktionen. Men sen är ju frågan om effekten räcker i din energiberäkning utan komplettering av tex solpaneler.

Din kyl-anläggning är förmodligen inte okej att installera enligt BBR, om du inte kan få med den i energiberäkningen....

8. A
    Medlem Nivå 12
    Aha...
    Nu hänger jag med. Tack.

Edit. Kylanläggningen är vanlig LLVP.

9. A
    Medlem Nivå 1

Ljusrampen i köket

Tjena!

Jag är lite sen, men jag letar referenser till belysning över bänkskåp och har tänkt en sån lösning som du gjorde i ditt hus, dvs en ljuslist som man försöker "gömma" ovanför stänkskyddet.

Är du nöjd med din lösning? Sticker ljusrampen ut mycket? Och hur är ljuset på bänken?

Tack!

10. M
    Medlem Nivå 11
  11. H
    Medlem Nivå 3
    Bli inte ledsen för det - Jag gillar dit röda tak :)
    Sedan tar rött inte åt sig alls lika mycket värme i solen och rör sig eller knäpper mindre i hettan..

12. FG
    Medlem · Nivå 9
    Coolt hus och uppvärmningssystem. Det vore intressant att höra hur många kWh det blir i praktiken per år.