Du verkar ju hyfsat överens med grannarna, så jag skulle i första hand be om att få vara i grannens lägenhet under och lyssna hur det låter när någon går runt i din lägenhet och även be grannen under vara i din lägenhet när grannen ovanför går runt - då kan ni jämföra upplevelser och säkerställa att det verkligen är olika i de båda lägenheterna (och inte bara att ni har olika tolerans mot ljud).

• Gilla
Flamso och 7 till
  • Laddar…
Dolt fel ? Eventuellt fel borde ligga på förenings sida om underhållsansvaret.
Ni kan ju inte ansvara för fel på saker ni inte ansvarar för öht.
Kolla stadgarna, ni ansvarar troligen bara för era ytskikt samt lite annat. Inte konstruktionen mellan lägenheterna..

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S SS513 skrev:
Jag vet inte riktigt, men såhär ska det se ut:
[bild]
Det har inte gjorts någon ljudmätning? Där finns krav om standardiserad stegljudsnivå vid nybygge.
Har du denna konstruktion till grannen under också? Denna konstruktion behöver ett perfekt utförande...Troligen är det så att du har kontakt genom konstruktionen, vanligen lägger man flyt på en stegljudsmatta.

Lösningen på det hela är att göra om alt nedpendlat undertak av gips i din lägenhet

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har byggt ett par hus med estrich på HD/F i Sverige. Vad ordet betyder i Tyskland har jag ingen aning om men här är det inte flytspackel i alla fall. Mer ett grovt torrbruk som stockas ut. Vad som kan tilläggas gällande cellplastlagret är att alla installationer går där rör, el, vent så det brukar vara långt ifrån ett homogent lager med isolering om man säger så.
Begär att få ut ljudmätningarna som har gjorts, görs i alla nybyggen men bara i ca 10% av lägenheterna.
Du kan ha fått en lägenhet där man har missat täta hdf korrekt i kombination att estrichen har krympt och lämnat stora springor mot väggarna.

• Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Skulle inte lägenhetsgolvet hamna 17 cm under trapphusgolvet då?
Ja, om det inte är byggt annorlunda där.
Det är ju inte ett troligt fel. Men ibland blir man förvånad.

Jag har en del erfarenhet av detta då jag jobbar som akustiker. Om byggaren inte är behjälplig får du eller brf:en beställa en ny ljudmätning. Den kommer då sannolikt visa att stegljudsnivåerna är för höga. Om byggaren fortfarande inte visar sig intresserad kan du skicka in den rapporten till Miljö- och hälsa i den kommun där du bor så ger dom byggaren ett föreläggande om att åtgärda problemet.

• Gilla
Flamso och 8 till
  • Laddar…
L lelle8877 skrev:
Jag har en del erfarenhet av detta då jag jobbar som akustiker. Om byggaren inte är behjälplig får du eller brf:en beställa en ny ljudmätning. Den kommer då sannolikt visa att stegljudsnivåerna är för höga. Om byggaren fortfarande inte visar sig intresserad kan du skicka in den rapporten till Miljö- och hälsa i den kommun där du bor så ger dom byggaren ett föreläggande om att åtgärda problemet.
Miljö och hälsa kommer väl ge fastighetsägaren ett föreläggande dock vilket troligtvis är BRF:en i detta läget.

S salkin85 skrev:
Dolt fel ? Eventuellt fel borde ligga på förenings sida om underhållsansvaret.
Ni kan ju inte ansvara för fel på saker ni inte ansvarar för öht.
Kolla stadgarna, ni ansvarar troligen bara för era ytskikt samt lite annat. Inte konstruktionen mellan lägenheterna..
Om man har ett pågående ärende med föreningen om stegljud (ev fel i byggnaden) så kan det mycket väl vara så att det faller under upplysningsplikten. Det är ett "fel" som innehavaren känner till men inte kan förväntas (då gränsvärden finns vid nybyggnation) och inte hittas vid en noggrann undersökning av bostaden. Om föreningen "stängt ärendet" och menar på att det inte är något fel kan det knappast falla under någon upplysningsplikt.

S SS513 skrev:
Låter som "lite jobb" om så skulle vara fallet.

Känns helt klart som att något är fel - och att det ligger på byggaren är solklart (vi är med god marginal inom 5 år från byggnationen). Gissar att det är föreningen som måste driva på.

Vi orkar egentligen inte detta då vi ändå inte hade tänkt bo i lägenheten mer än något år. Men oron lägger istället vad vi har för ansvar i en försäljning, och om detta kan falla under ett "dolt fel". Särskilt givet då vi lyft det med byggaren osv.
Golvkonstruktionen verkar känslig för utförandefel. Byggentreprenören har krav på sig att dokumentera känsliga moment i sitt egenkontrollprogram. Med foton och en signatur på lämpligt sätt. En besiktningsman kan begära att få se denna dokumentation.
Byggherren t.ex HSB skall också vara med och säkerställa kontrollen.
Nu slarvas det kanske med en del moment i kedjan.
Nåväl sedan skall byggherren lämna över bygget till en ny styrelse bestående av nyinflyttade amatörer plus en representant av byggherren.
Nu har dom hela ansvaret för återstående åtgärder och klagomål samt driva åtgärder mot entreprenören under garantitiden.
Det hör blir så rörigt som det låter. Är det entreprenörens fel eller byggherrens fel eller deras konsulters fel eller är det brukaren som det är fel på.
Var skall TS få hjälp?
Styrelsen? Miljö och hälsa? Konsumentverket?
Ingen vill ta i problemet. För komplext. En jurist återstår kanske. Men svårt.
Just upplevelseproblem som ljud är extra svåra att mäta. Inträffar när som helst men ofta på nätterna. Det blir övertid och en massa krångel att försöka mäta. Och utan mätresultat och klara kriterier på vad lagar och krav säger blir det svårt att fälla en byggare.
Styrelsen i den nya BRFen måste hjälpa till. Enda möjligheten som jag ser det.
TS har ändå betalat flera miljoner och bör inte vara helt rättslös 2025 i Sverige.
Men jag tvivlar.

Det enda Du kan göra är att eskalerar frågan till styrelsen i BRF!
Ingen annan kan hantera detta och det finns ingen annan möjlighet

S SS513 skrev:
Jag vet inte riktigt, men såhär ska det se ut:
[bild]
Ser stora risker med denna konstruktionen. Cellplast är ju väldigt styvt och kan inte vara så bra att använda som ljudisolering. Väldigt lite absorption jmf med t ex stenull. Sen får ju inte Estrichen läcka ner och få kontakt med betongen, blir ju "kortslutning".
Klart att du själv kan beställa en stegljudsmärning men det är ganska dyrt. Borde gå via föreningen.

• Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Kruxet är att vi köpte lägenheten direkt av byggaren (via fristående aktiebolag) då de ej fick full teckning på lägenheterna vid byggnation. Detta ett drygt år efter att huset stod klart.

Därför osäker på vem som är vår "motpart" här. Föreningen ansvarar ju för själva kåken, och byggarantin gäller ju fortsatt (slutbeskningen ej gjord ännu).

Då är frågan om vi ska driva "dolt fel" mot säljaren (dvs Aktiebolaget som ägde lägenheten) eller om det fortfarande är föreningen? Eller om vi bara kan sälja skiten...

S SS513 skrev:
Kruxet är att vi köpte lägenheten direkt av byggaren (via fristående aktiebolag) då de ej fick full teckning på lägenheterna vid byggnation. Detta ett drygt år efter att huset stod klart.

Därför osäker på vem som är vår "motpart" här. Föreningen ansvarar ju för själva kåken, och byggarantin gäller ju fortsatt (slutbeskningen ej gjord ännu).

Då är frågan om vi ska driva "dolt fel" mot säljaren (dvs Aktiebolaget som ägde lägenheten) eller om det fortfarande är föreningen? Eller om vi bara kan sälja skiten...
Snårigt, men då stommen är föreningens ansvar så är det nog där ni får rikta in era krav.

Sälja direkt är ju så klart enklast, men det är ju lite långsammare på bostadsmarknaden fn så köpte man för ett par år sedan är det ju inte säkert man får igen pengarna idag om det nu är viktigt..

S SS513 skrev:

Det är svårt att hamna i din situation. Du har köpt direkt av byggaren som alltså är både byggare och byggherre. Är det en sk ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Det torde innebära olika juridiks innebörd. Vad jag förstår måste slutbesiktning ha skett för att kommunen ska ge slutbesked och tillåta inflyttning. Besiktningen har godkänt utförandet men kanske med reservation för funktionsfel under garantitiden. Frågan är vilka som är parter vid en sådan slutbesiktning där byggaren är både entreprenör som och beställare. Kanske någon kan hjälpa till som har erfarenhet. Eller får man flytta in, bilda förening och sen ha slutbesiktning. Det vore ju bra för då kan nya styrelsen ta upp TS problem med besiktningsmannen. Lycka till!

S SS513 skrev:
Ja, det lutar åt det.

Däremot vill man stå där och få skit efter en försäljning och hamna i problem enligt dolda fel "motsvarar inte förväntningar givet bostadens ålder" osv.
Jag tänker att objektivt uppmätt mätdata är nyckeln till att detta skall tas seriöst. Just nu är detta ditt tyckande. Om jag var byggare eller styrelse hade jag inte satt i gång någon större apparat för att du tycker "det låter mer i din lägenhet". Det kan man ju tycka vad man vill om, men är också rätt förståligt givet antalet människor som stör sig på helt orimliga saker.

Om du kan visa att (vissa rum i) din lägenhet är uppmätt rejält sämmre än (samma rum i) andra lägenheter så lär nog både styrelsen och byggaren vara mera medgörliga.

Det här kan du nog göra själv med lite utrustning och assistans. Men givet problemets omfattning så hade jag låtit en akustikfirma mäta detta. Lite googlande ger att detta verkar vara en standardtjänst som en sådan firma tillhandahåller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.