11 575 läst ·
46 svar
12k läst
46 svar
Nybygge med stegljudsproblem - vad gäller?
Låter som "lite jobb" om så skulle vara fallet.pacman42 skrev:
Känns helt klart som att något är fel - och att det ligger på byggaren är solklart (vi är med god marginal inom 5 år från byggnationen). Gissar att det är föreningen som måste driva på.
Vi orkar egentligen inte detta då vi ändå inte hade tänkt bo i lägenheten mer än något år. Men oron lägger istället vad vi har för ansvar i en försäljning, och om detta kan falla under ett "dolt fel". Särskilt givet då vi lyft det med byggaren osv.
Jag gjorde som så att jag ringde hyresvärden och la fram problemet att grannen gnäller på att jag går omkring i min lägenhet. Har inte skor inomhus, inga fester även om jag var student ty lägenheten för liten och alla vänner bodde närmare pubbarna så festerna var där, och spelar inte musik/har på TV högt efter 22. Kan de tänka sig att ignorera alla samtal från granne XX ?pacman42 skrev:
När jag bodde på översta våningen i ett 50-tals betonghus så klagade grannarna under konstant på oss, tidigare ägare av lägenheten var en handikappad kvinna som knappast kan ha gett många ljud ifrån sig. Vi fick främst klagomål på att vi gick i lägenheten, men även på att man tappade bestick och liknande. När vi hade varit barnvakt till två barn kom det en enorm kaskader av klagomål. De klagade dock inte när vi bytte kök, då måste det ju ha låtit ordentligt mycket, men det är klart det var enbart på dagtid.
Hursomhelst, när vårt första barn var på gång så skyndade vi oss att flytta till villa, detta troits att vi egentligen inte tänkt flytta till villa förrän det var dags för barn nummer två. Det finns en gräns för hur mycket klagomål man orkar med.
Jodå det var inga problem. De visste att det var lyhört som stryk och många gnällde på just detta med att grannarna bara går omkring.
Sen skruvade jag sönder ringklockan på ytterdörren och stängde dörren till hallen.
Arga lappar ignorerades.
Tydligen hade de stått o bankat på min dörr en fredagsnatt efter detta, då jag inte var hemma (igen student o fest ni vet),
till den grad att störningsjouren hade kommit och hyresvärden varnat dem att om de fortsätter så blir de av med hyreskontraktet.
Hörde aldrig av grannarna igen.
Nu bor man i villa och det enda störande är ena grannens 18åriga grabb som har fest nån gång ibland och det kommer 40-50 ungdomar i div bilar. Blir aningen högljutt utomhus då 😂
Vrider bara upp ljudet på stereon till TVn och då slipper man tänka på dem.
Lägenheter har inte dolt fel på samma sätt som villor.S SS513 skrev:Låter som "lite jobb" om så skulle vara fallet.
Känns helt klart som att något är fel - och att det ligger på byggaren är solklart (vi är med god marginal inom 5 år från byggnationen). Gissar att det är föreningen som måste driva på.
Vi orkar egentligen inte detta då vi ändå inte hade tänkt bo i lägenheten mer än något år. Men oron lägger istället vad vi har för ansvar i en försäljning, och om detta kan falla under ett "dolt fel". Särskilt givet då vi lyft det med byggaren osv.
Så just detta med ansvar vid försäljning är inte något ni i erat fall behöver bry er om då just detta ligger bortom er kontroll och ansvar öht
Jag är inte lika säker.M MrDizzy skrev:
Om något "avviker från vad som är normalt givet bostadens ålder/typ" så kan det nog falla inom ramen för Dolt Fel. Särskilt om vi är medvetna om det. Men det är nog något jag får ta med en jurist.
En avvikelse från normalt för en köpare kan vara fullt normalt för dig. Oavsett så är det väl mot föreningen en potentiell köpare för rikta sina problem. Omöjligt för dig att avhjälpa problemet (om nu något sådant finns).S SS513 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Precis, och föreningen i nybyggda BRF brukar i början bestå av representanter från byggbolaget. Denna styrelse godkänner snabbt första besiktningen. Sedan brukar de nya inte vara så nällade på att starta process vid 2 årsbesiktningen tyvärr. Så vill inte föreningen driva något mot byggaren så är det kört för den enskilde bostadsrättsinnehavaren.S Sthlm_ skrev:
Men sätt in ett extra innertak, gjort rätt så tar det bort det mesta. Föreslå det för byggaren istället för en process, ibland tar dom den enkla vägen.
Ja, om det är 17cm extra takhöjd hos grannen är det ju rätt misstänkt var felet är.Z Zedo skrev:
Super enkelt och helt oförstörande att kontrollera, så är ju klart värt att testa.
Men kan ju inte vara så troligt att det är det.
De har en annan konstruktion i sitt tak än oss, så det går tyvärr inte att göra rakt av. Men bra idé!M Mortsken skrev:
Du har ju också rådgjort med byggaren som konstaterat att allt är ok, så du har lutat dig tillbaka på det omdömet att inget var fel.S SS513 skrev: