lilja83 skrev:
Hej!

Vi bygger nytt och har kikat på någon sjysst ljudlösning för huset som inte kostar skjortan. Vi har fått offert från hi-fi klubbben men den känns lite saftig så därför vänder jag mig hit för att få tips på hur man kan slimma den. Alternativa högtalare som är billigare?...

...Detta är en komplett ljudlösning för hela huset. De rummen jag utelämnat är tvättstugan och badrummet på bottenvåningen enligt överenskommelse. Sammanlagt kommer huset att ha nio zoner. Fyra zoner på nedervåningen och fem zoner på övervåningen.

Den totala kostnaden är 83966:-
Som tidigare varit inne på så fundera på om du verkligen behöver allt på en gång?

Att planera för aktiva högtalare kan vara ett alternativ och då dra fram både el och högtalarkabel för framtida inkoppling. Du slipper då placering av förstärkare.

Sonos är smidigt men skall man ha flera zoner drar det iväg i pris. Har själv tänkt bygga ut en lösning där jag vill ha flera zoner i ett äldre hus men tyckte sonos blev för dyrt samt att jag redan hade ett par förstärkare och några högtalare som jag ville kunna nyttja.

Köpte nyligen två st gramofon för att testa. Tycker de fungerar smidigt och är ett prisvärt alternativ till sonos som kan vara värt att också kolla in.
Sonos är lite smidigare då allt är inbyggt i en app.

Med Gramofon får man växla lite mellan Spotfys egna app och All Play appen om man skall ändra inställningar i olika zoner. Har dock kommit fram till att i praktiken gör man inte detta så ofta och man utgår ifrån All Play appen så öppnar den automatiskt de appar/tjänster man vill köra, typ spotify.
Går också att köra direkt från Spotify via spotify connect om man vill.

Lyfter denna tråden lite då jag själv går i tankar kring att införskaffa några gramofon som jag tänkte koppla till en uppsättning T-amp förstärkare från eBay.

Vore intressant att få höra lite mer från någon som köpt gramofon, är du nöjd? Var köpte du dem? I ett tidigt test jag läste stod något om att den delar ut internet gratis? Går det att stänga av? :x

Efter att ha testat de flesta lösningar så fastnade vi till slut på Sonos.

Kör play 1 i rum vi inte har inbyggnadshögtalare. Har en Sonos Connect kopplat till högtalarväxel för övriga rum.

Sumo.se kan vara värt att höra med. Skulle vi ha byggt nytt hus så skulle jag nog ha installerat ett "riktigt" multiroom system med kontrollpaneler + appstyrning i varje rum.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Lyfter denna tråden lite då jag själv går i tankar kring att införskaffa några gramofon som jag tänkte koppla till en uppsättning T-amp förstärkare från eBay.

Vore intressant att få höra lite mer från någon som köpt gramofon, är du nöjd? Var köpte du dem? I ett tidigt test jag läste stod något om att den delar ut internet gratis? Går det att stänga av? :x
Jag köpte som jag skrev ovan två stycken Gramofon och har nu haft dem i drift ett tag. Köpte direkt från Gramofon/ och hade inga problem med köp och leverans. Kommer inte ihåg exakt leverantid men har för mig att jag hade dem hemma ca en vecka efter beställning.

Jag är väldigt nöjd med mina enheter och kommer nog att komplettera med någon eller några ytterligare. Den ena är inkopplad till surroundförstärkaren i vardagsrummet och är kopplad via ethernet-kabel. Förstärkaren är några år gammal och saknar funktioner som spotifyconnect vilket gjorde att det blev en billig uppgradering istället för att byta hela förstärkaren vilket jag varit inne på innan. Den andra Gramofon enheten har jag i mitt uterum och är kopplad via wifi.

Hade lite strul första gången jag skulle konfigurera den ena men hade inte läst instruktionerna så noga och det visade sig att om man använder android så kunde andra enheter med wifi påslaget störa. Har dock inte haft problemet senare när jag omkonfigurerat efter en reset trots att flera mobiler hade wifi på.
Setup/konfiguration är enkelt och görs via en app som man kan ladda hem. Finns också steg för steg instruktioner på hemsidan om det behövs.

Vi använder nästan bara Spotify via Gramofon och det styr man direkt från Spotifys egna app. Det man inte kan göra i Spotifys app är att gruppera zoner, dvs få flera Gramofon att spela samma sak simultant, det får man göra i en annan app som heter AllPlay. Det görs väldigt enkelt och man väljer vilka zoner som skall vara grupperade eller inte och inställningen behålls till man väljer att ändra. Det går också att styra så att det är olika volymnivåer i de olika zonerna eller samma nivå.
För oss har det dock blivit så att vi i praktiken sällan använder flera zoner samtidigt, oftast har man direkt i Spotify appen styrt och valt zon vid behov.
I AllPlay kan man också välja den app/tjänst man vill köra så växlas man till den appen.

Har laddat hem appen AllPaly Radio och använt den några gånger. Tycker den fungerar hyffsat smidigt och den ger tillgång till en oöversiktlig mängd radio stationer och poddar.

Det kan vara värt att påpeka att man inte streamer till Gramofon med sin mobil/surfplatta utan man bara styr den. Streaming sker alltså via Gramofon så använder man telefonen och får ett samtal så påverkas inte Gramofon. Tar batteriet slut i telefonen eller man stänger av wifi så fortsätter den spela.

Det finns ingen av och på knapp men inställningarna är kvar om man stänger av strömmen.

Vad gäller utdelning av internet så är det nog FON du tänker på. Den funktionen finns inte längre i Gramofon, utan det vara bara de första som köptes via kickstart/preorder som hade det. Om jag fattat rätt så kräver dessutom FON att man skall registrera sin router/enhet för att det skall fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.