Hej!

Vi bygger nytt och har kikat på någon sjysst ljudlösning för huset som inte kostar skjortan. Vi har fått offert från hi-fi klubbben men den känns lite saftig så därför vänder jag mig hit för att få tips på hur man kan slimma den. Alternativa högtalare som är billigare?
Inbyggnad är inget krav om man kan få till ngn fin lösning.

Vi är tyvärr inte så kunninga på ljud så det är en av anledningarna till varför vi inte vill bekosta dyr utrustning vars funktioner inte kommer nyttjas.

Vad vi är ute efter är att kunna lyssna på musik i huvudutrymmena och något hyfsat ljudsystem till tv:n. Vi är öppna för alla förslag.

Såhär ser offerten ut :) , lägger även in bild på husets planlösning. Tacksam för all hjälp!

Biodel/Vardagsrum
Här har vi en hemmabioförstärkare från Denon plus en subwoofer och 5st inbyggnadshögtalare. En Sonos ZP90 finns även med för att kunna koppla ihop förstärkaren med Sonos.
1st Denon AVR-X2100W 4798:-
3st B&W CWM664 7194:-
2st B&W CCM382 2996:-
1st B&W ASW608 4490:-
1st Sonos ZP90 2990:-

TOT 22468:-
Kök
Här har vi en förstärkare från Sonos som driver en tvåvägshögtalare till köket.
1st Sonos ZP120 4490:-
1st B&W 664SR 3198:-

TOT 7688:-
Utomhus
Här har vi en förstärkare från Sonos som driver ett par utomhushögtalare.
2st Cambridge ES30 1996:-

TOT 6486:-

Sovrum Bottenplan
Här har vi en förstärkare från Sonos som driver en tvåvägshögtalare till sovrummet.

Sovrum 1 Övre Plan
Här har vi en liten aktiv högtalare som är lätt att flytta runt. Den behöver bara ström. Lämpar sig bra till exempelvis sovrum där man inte har möjlighet att bygga in som vid lutande tak exempelvis.
1st Sonos Play 1 1798:-

Sovrum 2 Övre Plan
Här har vi en förstärkare från Sonos som driver en tvåvägshögtalare.

Sovrum 3 Övre Plan
Samma lösning som till Sovrum nummer 2.
1st Sonos ZP120 4498:-

Badrum Övre Plan
Samma lösning som till Sovrum 2 & 3.
1st ZP120 4490:-

Allrum Övre Plan
Här har vi en smidig inbyggnadslösning. En liten stereoförstärkare som kopplas samman med TVn driver ett par prisvärda inbyggnashögtalare och en subwoofer. En sonos Connect (ZP90) kopplar samman Denon förstärkaren med Sonossystemet.
1st Denon F109 2498:-
1st B&W ASW608 4490:-
2st B&W CWM664 4796:-
1st Sonos ZP90 2990:-

TOT 14774:-

Detta är en komplett ljudlösning för hela huset. De rummen jag utelämnat är tvättstugan och badrummet på bottenvåningen enligt överenskommelse. Sammanlagt kommer huset att ha nio zoner. Fyra zoner på nedervåningen och fem zoner på övervåningen.

Den totala kostnaden är 83966:-

planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver du ha ljud i alla rum?
Personligen tycker jag det låter tokigt dyrt med över 80000kr för bara prylarna, sen ska du ha kablar osv till allt, det närmar ju sig 100 000kr snabbt för ljud som ändå inte kommer vara i superklass.

När vi byggde så satsade vi istället på att dra kablar osv i väggarna och ha externa prylar som man lätt kan plugga i, dels så kan man köpa sig ljud där man vill ha det sedan och man kan anpassa efter behoven, i barnrum kanske man inte behöver ha några dyra saker men man kanske vill ha lite bättre till tvn osv.

Så mitt tips är att kolla på extern utrustning och terminaler osv i väggarna.

Tack för ditt svar!
Ja just därför känns det inte motiverat att lägga de pengarna när installation också tillkommer.
Eftersom jag inte känner till all terminologi i detta ämne, vad menas med "extern utrustning och terminaler" är det alltså utanpåliggande högtalare?
Jag har tänkt skippa de inbyggda i sovrummen och eventuellt köpa en enkel sonoshögtalare som alternativ.

Ja jag menar att man sätter uttag i väggen som man sedan ansluter externa saker, tex vanliga högtalare eller förstärkare.
Jag har en terminal bakom förstärkaren där jag kopplar högtalarkabel mellan terminalen och stereon.
Sen är det draget högtalarkablar i väggarna och så sitter det små diskreta uttag på lämpliga ställen där jag vill placera högtalare.

För dessa pengar kan du köpa betydligt bättre grejer om du köper vanliga icke inbyggda saker.

Kolla med BRL också, de är experter på inbyggnadsljud.

Kan ni tänka er samma ljud i alla rum kan ni bygga en lösning med högtalare från monoprice till en tiondel av kostnaden. Det finns en tråd om detta på byggahus. Då har man en multizonförstärkare som driver alla högtalare.

Det där är ganska påkostade och lyxiga högtalare. Kanske lite onödigt lyxiga om man inte är väldigt intresserad av ljudanläggningar. Det finns betydligt billigare och helt OK högtalare, även för inbyggnad, om man bara ska ha det till trivsellyssning. Men dra gärna rör och kablar så att det finns när andan faller på.

tommib
Tipsar om http://www.ljudfokus.se
Jag har köpt mina högtalare där, av märket Proson (tror att det är deras egna). Jag köpte ett 5.1-paket och två extra satelliter. Kör satelliterna till datorn med en T-amp, mycket bra ljud. Hemmabio via en Denon reciever, även där mycket bra ljud för pengarna.

Beroende på vad syftet med ljudet är blir lösningen olika. Ska du bara ha bakgrundsljud räcker det med enklare högtalare av fullrangetyp (fast småhögtalare blir alltid klena i basen), gärna nermixat till mono för att slippa konstiga effekter i ljudbilden när du går mellan områdena som täcks av högtalarna.

Att koppla ihop flera högtalare på en utgång på en förstärkare är möjligt, men man måste veta vad man gör, annars går saker potentiellt sönder.

Om man kör med en högtalarväxel (som automatiskt korrigerar impedansen) blir det enkelt att driva flera högtalarpar med en förstärkare.

Jag köpte högtalare från USA när vi byggde för några år sen, kändes som man fick mer kvalite till samma eller lägre pris även med moms och frakt inräknat.

http://www.outdoorspeakerdepot.com/

Jenkarna kan det här med inbyggnadsljud.

Sonos är ett väldigt bra system som är lättanvänt, men jag hade nog gått på billigare högtalare om du inte är väldigt intresserad av ljud. Överväg dessutom att skippa vissa rum då ni troligtvis ej kommer använda det ändå. Att t.ex. ha inbyggt ljud i samtliga sovrum känns som lite overkill. Ska man kunna nyttja dessa oberoende av varandra (vilket är en förutsättning) så måste man ju ha olika konton dessutom. I ert eget sovrum kan jag förstå det, men det är nog bättre om de andra sovrummen har separata anläggningar. Överväg att ha en Sonos Play:1 i badrummet t.ex. Den är synlig, men ni har kanske något skåp ni kan ställa den på? Ni slipper då kostnaden för förstärkaren på 4500 då den har aktiv drivning.

falkn skrev:
Sonos är ett väldigt bra system som är lättanvänt, ..... Att t.ex. ha inbyggt ljud i samtliga sovrum känns som lite overkill. Ska man kunna nyttja dessa oberoende av varandra (vilket är en förutsättning) så måste man ju ha olika konton dessutom. ....
Håller med fullständigt
Spotify i Sonos egna app har så man kan lyssna på olika låtar i olika rum! Gör själv detta, kök, toa och vardagsrum... allt på 54kvm. :D

Jag var inne på samma sak när vi byggde om hela huset men konstaterad snabbt att det blir alldeles för dyrt med Sonos lösning.
Jag tittade på flera olika lösningar men eftersom det blir så många förstärkare så stiger priset på vad man än valde...

Nu har jag "bara" en receiver med 7:2 som jag kör i två zoner, en 5:1 för vardagsrum/bio och ett 2:1 för matsal/kök.
Receivern stöder AirPlay/DLNA/Streaming och kan styras via App för både Android och ajFön.

Jag har inbyggda högtalare i vardagsrum (5:1) och matsal (2:0).

Vi har sen tre Bluetooth bärbara högtalare (en modell större) som vi flyttar dit vi behöver dem men de står nog mest på samma plats (förutom då vi tar med en ut till poolen).

Sist och slutligen är jag nöjd med den lösningen...

Jag har även en sån här i köket (som inte är inkopplad just nu men som fungerade riktigt bra): http://www.amazon.com/Yamaha-MCX-CA..._sbs_23_4?ie=UTF8&refRID=1EMB4X197XY4Y32V4S4X

Den körde vi Bluetooth till men nu använder vi bara receivern för köket.

anders07 skrev:
Jag var inne på samma sak när vi byggde om hela huset men konstaterad snabbt att det blir alldeles för dyrt med Sonos lösning.
Jag tittade på flera olika lösningar men eftersom det blir så många förstärkare så stiger priset på vad man än valde...

Nu har jag "bara" en receiver med 7:2 som jag kör i två zoner, en 5:1 för vardagsrum/bio och ett 2:1 för matsal/kök.
Receivern stöder AirPlay/DLNA/Streaming och kan styras via App för både Android och ajFön.

Jag har inbyggda högtalare i vardagsrum (5:1) och matsal (2:0).

Vi har sen tre Bluetooth bärbara högtalare (en modell större) som vi flyttar dit vi behöver dem men de står nog mest på samma plats (förutom då vi tar med en ut till poolen).

Sist och slutligen är jag nöjd med den lösningen...

Jag har även en sån här i köket (som inte är inkopplad just nu men som fungerade riktigt bra): [länk]

Den körde vi Bluetooth till men nu använder vi bara receivern för köket.
Jag håller på att pula ihop en liknande lösning, fast med flera rum med parallella högtalare med inbyggda volymkontroller på zon 2, samt vanlig skärmad stereokabel fördragen till altan och datorarbetsplats så att jag kan plugga in aktiva högtalare på multiroomanläggningen.

Den lösningen blir väldigt billig. Nackdelen är att man inte kan ha olika ljud i olika rum förutom zon 1 och zon 2, men jag tror inte heller att man vill ha det så ofta. En fördel med lösningen är att man kan få ut TV-ljud i hela huset, vilket är bra om man t.ex följer vinterstudion.

Jag har valt bort sonos. Tycker att play:1, play:3 och play:5 låter burkigt, går inte att jämföra med ett par dali zensor 1 för några tusen. Dessutom funkar sonos dåligt med hemmabio.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.