4 622 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Nybörjarfunderingar kring kakling ...
Jag använder bara snöre för att få de horisontella fogarna rätt. De vertikala fogarna kan man göra med kryss första varvet därefter bara med ögonmått. Ett par varv ovanför snöret tar man bort det, drar loss fix från det och återanvänder i nästa varv.
om du är rimligt händig:
Sätt dem på frihand efter linjer på väggen/laserpass.
Jag tycker kryss kan vara bra att använda som i exemplen ovan när jag känner att det behövs, du har en distans som du vet är samma överallt.
Sedan kommer det som är verkligen viktigt också - hitta linjerna du skall linjera med… metro tiles kan ju bli lite lurigt när du skall kapa dem…
-hel platta överst (ögonen dras uppåt när du går in i rum förutsatt att taket är i våg.
-tänk noga ut var kapade plattorna hörn skall sättas - speciellt med metro tiles - kapen blir lite galna eftersom du helts aldrig skall kapa dem pga formen… försök ha kapade plattor i ett hörn du sedan planerar att ha något som gömmer (t.ex ett skåp.
Skall du sätta dem i halvförband? Hörnen kommer kräva massa kapade plattor = dåligt på just metro tiles…
Sätt dem på frihand efter linjer på väggen/laserpass.
Jag tycker kryss kan vara bra att använda som i exemplen ovan när jag känner att det behövs, du har en distans som du vet är samma överallt.
Sedan kommer det som är verkligen viktigt också - hitta linjerna du skall linjera med… metro tiles kan ju bli lite lurigt när du skall kapa dem…
-hel platta överst (ögonen dras uppåt när du går in i rum förutsatt att taket är i våg.
-tänk noga ut var kapade plattorna hörn skall sättas - speciellt med metro tiles - kapen blir lite galna eftersom du helts aldrig skall kapa dem pga formen… försök ha kapade plattor i ett hörn du sedan planerar att ha något som gömmer (t.ex ett skåp.
Skall du sätta dem i halvförband? Hörnen kommer kräva massa kapade plattor = dåligt på just metro tiles…
Mitt badrum (som jag inte gjort utan ärvt).
Bild 1/2 Halförband = fult/oroligt i hörn pga fasen.
Bild 3/4
Sedan hel platta längst ner = krävdes nog här pga val av svart sockel
Ger fult resultat längst upp dit ögonen dras
Bild 1/2 Halförband = fult/oroligt i hörn pga fasen.
Bild 3/4
Sedan hel platta längst ner = krävdes nog här pga val av svart sockel
Ger fult resultat längst upp dit ögonen dras
Dina hörn är bättre än mina. Fortfarnee lite oroliga pga fasen men snyggt gjort.H Hybro skrev:
Övre plattan - den kommentaren var till trådskaparen - som skall göra en toalett - där det inte finns överskåp. Men det är ju precis den detaljen man måste klura ut proaktivt: var måste jag kapa plattor så det syns det minst. Att blicken dras uppåt är inget man vet av naturen.
Det enda nivåsystem jag använder mig av är skråljus. Dvs sätt en bygglampa mot väggen du håller på med, riktad längs med väggen. Detta förstärker eventuella höjdskillnader enormt mycket. Sen använder jag kryss, instuckna som tidigare visats.
Medlem
· Västra Götaland
· 777 inlägg
Sådär, då är den första fasen klar. Det ska fogas, plus lite special i ett hörn till vänster utanför bild, samt en bröstlist på detta. Är överlag nöjd, men det är ju lätt att säga innan fogen är på plats... 😬
Några lärdomar:
- Börja alltid med den bortre väggen och utgå från den. Då kan du fortsätta med plattorna på den högra respektive vänstra väggen > Dvs allt blir symmetrisk! Jag började med högerväggen och det straffade sig i att hörnplattorna inte blev likadana på respektive sida (antagligen ingen som bryr sig förutom jag).
- Stäm av med avstånden i hörnen varje rad. Då slipper man den diff på en knapp mm som jag nu fick i ena hörnet. Klart störigt, men jag tänker att bröstlisten ljuger bort detta.
En fråga:
På bild 3 så visas hur det ofta blir när jag drar med kammen över fixet. Som man ser så är det inga jämna och fina kammar. Har jag för lite vatten, dålig fix, eller nåt annat?
Några lärdomar:
- Börja alltid med den bortre väggen och utgå från den. Då kan du fortsätta med plattorna på den högra respektive vänstra väggen > Dvs allt blir symmetrisk! Jag började med högerväggen och det straffade sig i att hörnplattorna inte blev likadana på respektive sida (antagligen ingen som bryr sig förutom jag).
- Stäm av med avstånden i hörnen varje rad. Då slipper man den diff på en knapp mm som jag nu fick i ena hörnet. Klart störigt, men jag tänker att bröstlisten ljuger bort detta.
En fråga:
På bild 3 så visas hur det ofta blir när jag drar med kammen över fixet. Som man ser så är det inga jämna och fina kammar. Har jag för lite vatten, dålig fix, eller nåt annat?
Tack för tipsen! Men detta förstår jag inte helt:andreascarlsson skrev:
Sådär, då är den första fasen klar. Det ska fogas, plus lite special i ett hörn till vänster utanför bild, samt en bröstlist på detta. Är överlag nöjd, men det är ju lätt att säga innan fogen är på plats... 😬
Några lärdomar:
En fråga:
"Stäm av med avstånden i hörnen varje rad. Då slipper man den diff på en knapp mm som jag nu fick i ena hörnet. Klart störigt, men jag tänker att bröstlisten ljuger bort detta."
- Syftar du på höjden eller annat?
Om höjden antar jag att du inbegriper höjdavstånd mellan kaklen (dvs fog)?
Medlem
· Västra Götaland
· 777 inlägg
Ja precis, avstånd i höjd!TRJBerg skrev:
Som det (knappt) går att se på bild 2 så ligger den högra raden något under den vänstra. Detta märkte jag tyvärr försent, och när jag kikade längre ner så hade glappet uppstått 4 eller 5 rader längre ner. Om jag i det läget hade noterat det, hade det varit en enkel match att trycka upp den felande plattan något. Och det är ju extra synbart i just hörn där olika sättningar möter varandra.
Klicka här för att svara