Hej!
Jag håller på med ett projekt där jag behöver en rejäl elmotor. Jag har fått tag på en med en växel, så länge är allt perfekt.
Nu ska jag göra kopplingen mellan växeln och det som ska snurra (en press).
Vad heter det som är "längst fram"? Jag vet att det generellt heter drivaxel (?) men vad heter den här typen av "drivaxel"?
Finns det standardkopplingar för dessa för att "ta det vidare"?
Om det gör, vad heter dom?
Tack på förhand
Martin
Jag håller på med ett projekt där jag behöver en rejäl elmotor. Jag har fått tag på en med en växel, så länge är allt perfekt.
Nu ska jag göra kopplingen mellan växeln och det som ska snurra (en press).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad heter det som är "längst fram"? Jag vet att det generellt heter drivaxel (?) men vad heter den här typen av "drivaxel"?
Finns det standardkopplingar för dessa för att "ta det vidare"?
Om det gör, vad heter dom?
Tack på förhand
Martin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en drivaxel med kilspår, den där urfräsningen som syns alldeles under måttstocken på understa bilden.
I kilspåret sitter en kil, en metallstav med rektangulärt tvärsnitt. Ett likadant spår ska finnas på remskivan/kugghjulet/kopplingen som ska sättas på axeln.
Kilen som är noggrant inpassad överför momentet från axet till remskiva (motsv).
Kilar görs i standarddimensioner och finns (fanns åtminstone förr) som lagervara hos maskinförsäljare.
I kilspåret sitter en kil, en metallstav med rektangulärt tvärsnitt. Ett likadant spår ska finnas på remskivan/kugghjulet/kopplingen som ska sättas på axeln.
Kilen som är noggrant inpassad överför momentet från axet till remskiva (motsv).
Kilar görs i standarddimensioner och finns (fanns åtminstone förr) som lagervara hos maskinförsäljare.
Redigerat:
Klicka här för att svara