Hej
Så har dödens dagar kommit, känns det som. Vi måste anlita en elektriker...
Vi kommer få lite renoveringar utförda under hösten, och då ville hantverkaren ha tillgång till ett 3-fas uttag (och helst uppsäkring till 20 A under tiden) Nåväl. Inget är väl ommöjligt och vi har ändå tänkt sätta in en jordfelsbrytare så då kan väl elektrikern lika gärna sätta in ett 3-fas uttag (handske?)

Frågan är då, var i källaren borde vi vilja ha detta för att placera det strategiskt?

*Vid elcentralen
*I snickaboan (med källarfönster upp till garaget, som förvisso aldrig används till bilen för det är för litet...)
*I tvättstugan i närheten till källartrappen på utsidan
*I hobbyrummet som halvt fungerar till keramikverkstad (framtidsdröm om egen ugn men det är lååångt dit)

Sen har vi ju läst väldigt mkt här om hutlösa materielpriser, men eftersom vi har väldigt lite koll på el så lär det ju få bli inköp via elektrikern, eller? Kan vi med er hjälp köpa det mesta själva o så får elektrikern komplettera med smågrejer. Känns krångligt.

Många frågor, men hoppas ni har några goda synpunkter/tips.

Bifogar bild över planlösning och bild på elcentralen om det kan bidra med något.

Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

elcentral.jpg
Skapa konto

Förresten. Biluppställningsplats har vi nu till vänster om fd pannrum och keramikverkstaden. Tänker att man kanske också skulle få in ett uttag för motorvärmare när de ändå är här. Är det några konstigheter?

just det. undercentralen längst ner till höger i bild är helt tom...

Angående materialet så är det smidigast att elektrikern får köpa det (, dock måste jag väl inflika att jag själv är elektriker så min åsikt kan väl möjligen vara lite färgad).
Fråga elfirman hur dom gör med påslag på material, om dom använder sig av grossistprislistan (fantasipriser) och ger en liten rabatt eller om dom t.ex. gör ett procentpåslag på sina egna inköpspriser. 10-30% påslag på elfirmors inköpspris är rätt vanligt (vanligast?). Det är väl det mest schyssta mot kunden också.

//Patrik

Redigerat:
Under centralen. Vill du i framtiden sedan flytta eller utöka så är det enklare än att du ångrade en kabeldragning till källartrappen.

låter ju rimligt...

Patrik. Vad tror du ett sånt här jobb skulle kosta, mellan tummen och pekfingret?

Om det främst är för tillfälliga lösningar är det absolut billigast att sätta det direkt under centralen. 1-2m eklk 5G2.5 plus uttag. (3-fas med extra 230 uttag på är smart, då har ni ett 230 16A för större kap/girsåg). Att klamma iväg kabeln och gå igenom väggar tar tid/kostar pengar. Uttag till motorvärmare är kanske inte så dumt. Be elektikern ta bort den ej använda undercentralen och sätt dit en lite större kapsling för jordfelsbrytare plus timer/timers till motorvärmare kanske även auto/0/on brytare för enkel omställning.

Håller med övriga talare.

Är själv elektriker och när kunden köper sitt eget material blir det bara strul. Kostar mer för de i slutändan oftast. Oftast handlar det om billigt skit som inte går att kombinera i den utsträckning som man har tänkt sig. Det saknas vissa saker i "serien" och man får nyttja en snarlikmodell för att få ihop slutresultatet. Tid är pengar och vår väntan och frustration blir nog dyrare än om vi använder det material vi kan köpa ut! Kunden kan givetvis ha förslag på en serie de vill köra med så det inte bara är Renova eller Trend som körs överallt.

Blir det strul med att något inte passar eller går sönder så fixar vi det! Kostar inget för kunden utan det ärnågot som grossiten tar hand om i vårat led mot leverantör/tillverkare etc. Köper ni in saker så har vi inget garantiärende som vi är skyldiga till.

Jag hade gärna sett ett 3 fas uttag vid centralen om det är smidigt. alt ett i garaget.
En annan lösning kan vara att nyttja ett spisuttag och göra en skarvsladd så att man får ut ett 3 fas uttag. Väldigt smidigt om det bara är kortare perioder man ska nyttja det och man slipper böka i centralen och bryta ner vilket oftat är ett helvete då internätet inte funkar på 10 minuter.

hehe. ok. överdrev helt klart i mitt första inlägg. känns bara som man läser så mkt skit om materialpåslag bara man öppnar detta forums sida. Och för mig överlåter jag gärna det till den som utför jobbet att också ta fram rätt material.

Men ja, anledningen till att vi behöver 3-fas uttag är att en håltagare behöver det för sin supersåg. (ska bli hål i ytterväggen...) Han snackade också om en ev möjlighet att gå via spisen. Men han ville kanske helst ha ett riktigt uttag. Sen efter lite snack o sånt så glömde vi faktiskt helt bort att kolla spisuttaget om det ens är möjligt. Är det något ni kan avgöra utifrån denna bild? För honom kanske detta skulle vara smidigast då det är i köket det ska sågas.
spis.jpg
Skapa konto

Det är fullt möjligt. En likadan kontakt du har i handen. Några meter gummikabel och en 3fas handske. Vissa byggare har såna fina kontakter annars kan Elektriker säkert lägga fram något tillfälligt eller knåpa ihop en till dig om du anser dig behöva ha en i framtiden.

Garaget eller keramik verkstad.
Garaget om ni vill stå inne och såga, klyvsåg eller något annat.
Keramikverkstad om ni vill ha en ugn senare. Krävs 3 fas till ugn. 1 fas uttaget till motorvärmare.

Sätt 3 fas uttag med 1 fas uttag på. Då får ni 2 uttag för samma pengar.

Fullmoon, är det godkänt att koppla en förlängningsladd till ett perilex uttag?

jaha, det var ju väldigt trevligt att höra. det kan jag ju inte annat än tro att håltagarkillen redan sitter inne med men ska så klart höra efter. Men kommer nog ändå köra in ett 3fas uttag i källaren när de sätter in jordfelsbrytaren. känns som det nästa kan vara lika bra att ha där.

Nåväl. någon som kan ge lite input beträffande att han ville ha 20 A. Känns inte som det är särskilt många vanliga villasvenssons som har det som huvudsäkring?. Han ska köra en fet kap/såg genom 50 cm tegelvägg. Fast visst, han bör väl veta bäst kring sin utrustning så får väl säkra upp. Är det ett jobb för elektriker också eller är det något kommunen gör?

Kolla bara så att Nolla och Jord finns. Mycket viktigt!!

hur kollar jag det?

Glöm inte att kolla vilken storlek på säkringen som är till spisen. Så att ni väljer rätt kabel.

Bäst är att mäta med ett mätinstrument. Nolla jord 0 volt. Nolla fas 230 volt. Fas till fas 400 volt.

Kan även lösa uttaget och kolla att allt är rätt kopplat på rätt stift.
Men stäng strömmen först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.