3 639 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Nybörjare
Jag och min sambo har hittat ett schysst renoveringsobjekt med lantlig placering. Huset är ett dödsbo och priset är således ganska lågt. Men det kommer att behövas en hel del renovering.
Följande kan bli aktuellt:
1. Införskaffning och installation av 3-kammarbrunn
2. Sanering och borttagning av asbestisolering på VA-rör.
3. Ny panna för eldning av pellets/olja samt uppvärmning av vatten.
4. Nya badrum med allt vad det innebär.
Priset är som sagt ganska lågt redan. Finns det ändå bra prutmån i detta? Jag vet att budgivningen styr slutpriset men asbestisolering borde väl dra ner priset? Vi funderar på att ge ett skambud och se vad det ger.
Utgångspriset är 425 000:- Jag och min sambo har idag ca 80 000:- kontant. Vi har inte ägt hus/bostadsrätt sedan innan så det tar ju sin tid att spara ihop pengar.
Behöver vi spara ihop mer innan man slår till eller kan detta vara ett intressant första hus för två nybörjare som ändå vill lägga en del tid på renovering?
Följande kan bli aktuellt:
1. Införskaffning och installation av 3-kammarbrunn
2. Sanering och borttagning av asbestisolering på VA-rör.
3. Ny panna för eldning av pellets/olja samt uppvärmning av vatten.
4. Nya badrum med allt vad det innebär.
Priset är som sagt ganska lågt redan. Finns det ändå bra prutmån i detta? Jag vet att budgivningen styr slutpriset men asbestisolering borde väl dra ner priset? Vi funderar på att ge ett skambud och se vad det ger.
Utgångspriset är 425 000:- Jag och min sambo har idag ca 80 000:- kontant. Vi har inte ägt hus/bostadsrätt sedan innan så det tar ju sin tid att spara ihop pengar.
Behöver vi spara ihop mer innan man slår till eller kan detta vara ett intressant första hus för två nybörjare som ändå vill lägga en del tid på renovering?
Tack för svaret
Vi har diskuterat en smärtgräns för vad vi kan lägga på renovering. Insidan kan vi nog fixa mycket själva på, plus att jag känner lite händiga människor. Huset ligger ca 1 mil från sommarstaden varberg. En villa runtomkring kostar sällan under miljonen om det inte finns en bra anledning. Så om vi lägger 600 000 på renovering så blir slutnotan ca miljonen för hus/tomt. Fönster hade vi tänkt byta. Likaså panna, avlopp och lite annat. Så som tomten ligger är inte lätt att hitta i mina trakter. Renoverrar man det så det blir fräscht lär det inte bli svårt att sälja plus att vi har bostadsbrist i Varberg.
Tänk på att renoverings budgetar oftast spricker!?
Innan vi köpte vårt hus då trodde vi att renoveringen skulle kosta cirka 550 000 - 600 000 kr.
Nu ligger kostnaden (exkl. inköp ) på drygt 1.300 000 kr.
Vi har i princip bytt ut allt, och vi har lagt ner mycket jobb själva samt att min pappa hjälpt oss i minst 1000 h.
Lycka till med husköpet
/Hans
Innan vi köpte vårt hus då trodde vi att renoveringen skulle kosta cirka 550 000 - 600 000 kr.
Nu ligger kostnaden (exkl. inköp ) på drygt 1.300 000 kr.
Vi har i princip bytt ut allt, och vi har lagt ner mycket jobb själva samt att min pappa hjälpt oss i minst 1000 h.
Lycka till med husköpet
/Hans
Klicka här för att svara