nikasp
G gaffa skrev:
Det är idag jag ytbehandlar betongplattan i nya garaget och google fick mig att bestämma mig för vattenglas. Kryper ner, reagerar med betongen och skapar ett några mm tjockt lager som härdas och blir stryktåligt samtidigt som det inte längre släpper damm. Köpte några flaskor Nitor vattenglas och gick på förpackningens anvisningar, späd 1+5 första strykningen. Det blev ett par överraskningar, dels sög betongen i sig blasket med en väldig fart så man fick jobba fort, plattan gjöts för ett par månader sedan och har hållits på ett par plusgrader sen dess. Sen visade sig gummiskrapan jag köpt vara helt oduglig för att sprida vattenglaset så lika förbannat fick jag krypa runt på knä, hälla ut och pensla två kvm åt gången.

[bild]
Det kanske tog en dryg halvtimme eller nåt. Där jag började, i högra hörnet har det torkat bra men man ser mörka linjer över hela golvet där jag har överlappat strykningarna, det drar in på några sekunder så det blir lite överlapp. Och det gick bara åt en liter 35 %-ig vattenglas spädd i vatten till 35 kvadrat, har jag strukit för snålt kanske?

Troligen hinner jag inte på andra strykningen ikväll utan det blir väl i morgon, då med lösning spädd 1+3. Ni som lekt med det här, ska jag skaffa en pensel på skaft och vispa runt några liter över hela golvet så fort som möjligt för att sprida jämnare eller kommer linjerna tona bort efter ett tag? Det är ingen matsal men jag har försökt få till plattan så fin som jag klarar av så jag hoppas på att inte få för mycket färgskiftningar.
Hur ser det ut idag samt vet du om vattenglas är prick samma produkt som BetSil? Lite sugen på att behandla betongplattor hemma men det kommer att bli nästa år då det blev höst och blött snabbt.

Ingen aning om det är samma beståndsdelar. Är dock helt nöjd med resultatet, utan är förseglad och ser jättebra ut.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.