Hej,

Jag är amatör både i forumet och gällande asfaltering.

En fråga jag önskar få svar på gäller maskrosor som börjat växa igenom en nyasfalterad uppfart. Vi fick vår uppfart asfalterad (ca: 150kvm) för endast 3månader sedan från att tidigare haft grus. Nu har det redan vuxit upp maskrosor på två ställen och på väg 5 nya "bulor" som garanterat kommer spricka och växa upp ur.

Jobbet plus lite annat var beställt genom entreprenad med asfaltjobbet gjordes av en av Sveriges största och mest kända anläggare. Mig veterligen är det 5cm asfalt men vilken typ har jag ingen aning om. De använda vält på det ställen där det än så länge poppat upp bulor. Min känsla gällande asfalten är att den ser fin ut, dvs jämn och tät.

Vad har jag för rätt att kräva i ett sånt här läge? Vi har en god dialog och de ska komma ut och titta för att besluta vad de kan göra. De har via mail försäkrat mig om att de ska lösa det här. Min fråga blir vad de tänkt sig? I den bästa av världar vill jag att allt ska göras om. Min känsla är att de inte är så sugna på det, såklart.

Maskros som växer genom nyasfalterad uppfart, tecken på potentiellt undermåligt grundarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny asfalterad uppfart med synbar bulformning där maskrosor växt igenom.
Skapa konto
Nyasfalterad uppfart med maskrosor som växer igenom ytan.
Skapa konto
Nyasfalterad uppfart med maskrosor som tränger igenom asfalten.
Skapa konto

Det bör inte råda några tvivel om att grundarbetet är undermåligt. Visst kan de säkert lösa en "lappning" av befintliga bulor men med all säkerhet kommer det komma upp nya, de ligger liksom i underarbetet. Nu känns det mer som att man botar symptomen istället för själva grundorsaken.

De fanns maskrosor på uppfarten under tiden den var grusad så att det kan komma underifrån med dåligt underarbete är ingen förvåning i sig.

Min rädsla kommer ju alltid att vara -var kommer nästa maskros att dyka upp? Arbetet är gjort med 5års garanti. Men vad inkluderar den kan man ju fråga sig. Som sagt det kan lappa och laga men det finns ju en gräns innan hela uppfarten ser ut som ett schackbräde. Ska jag då efter tre år, 10 lagade maskrosbulor, kräva en hel omläggning. Antar att det blir någon typ av överenskommelse då mellan oss.

Min fråga är då: Vad ska/bör/kan jag kräva? Kan man lita på lappningar? Hur brukar man göra med uppkomna bulor. Säg att jag "bara" skulle fått en, vad är kutym för att fixa en sån? Asfalten är ju så pass ny att lagningar säkert kan se ok ut färgmässigt. Jag är ju såklart osäker på att saker kommer se enhetligt ut.

De hävdar att de lagt duk och att jobbet är gjort fackmannamässigt men uppenbart är att de inte gjort det tillräckligt rigoröst.

Vad gör jag?

//D

Vad exakt är det du har beställt av entreprenören? Det är ju det som avgör vad du kan kräva. Har du bara beställt asfaltering av en befintlig yta så kommer de ju inte ta ansvar för underarbetet (och har med största sannolikhet skrivit något som typ "vi tar inget ansvar för genomsläpp av ogräs"

Men har de gjort hela underarbetet också kan du ställa mer krav. Är ju alltid svårt att kräva att de ska göra om hela ytan, de vill säkert lappa och laga men kommer aldrig bli snyggt och det kommer ju med största sannolikhet komma mer ogräs på andra ställen.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
I min värld lägger man inte asfalt direkt på en gammal grusad yta, inte om man har någon yrkesstolthet. Det betyder inte nödvändigtvis att de har något ansvar för problemet. Det beror - precis som Mangan skriver ovan - på vad om du har beställt asfaltering av befintlig yta eller om de beställt med underarbete. Man får ju dock hoppas att de upplyst dig om riskerna om det är så att du bara beställt asfaltering av befintlig yta.

• Gilla
Petsors
  • Laddar…
Ogräsmedel så fort som möjligt som dödar roten också

Tack för svar. Asfalteringen är beställd inklusive de underarbete som krävs. Alltså inte asfalterat direkt på gammalt grus.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Lite kuriosa.
Vi asfalterade en fastighet för 16 år sen.
Ifjol kom där upp 5 stycken maskrosor 15 meter från närmaste kant!!!
Imponerande;)

Lite allmänna funderingar i ämnet...

När man anlägger en sådan här yta, tar man inte med i beräkningen då att det kan hinna lägga sig frön från växter innan man asfalterar - eller för den delen att det kan följa med frön i underlagsmassorna, och vidtar man inte åtgärder mot detta? Exempelvis genom att lägga ut salt eller ogräsmedel innan asfaltering? Det är väl allmänt känt att växter har en jäkla förmåga att ta sig upp till solljuset, även om 5 cm asfalt måste forceras. Eller är det bara ren otur att det blir så som i TS:s fall? Har TS plantor helt enkelt haft extremt goda förutsättningar?

• Gilla
Olle81
  • Laddar…
Jag skulle säga att detta beror på att man inte grävt bort vegetationen ordentligt. Förmodligen har man iallafall delvis asfalterat direkt på befintlig. Har själv råkat ut för detta i jobbet en gång...
Frågan är va där avtalat?
Har de räknat med justering/fix underlag eller lite rakning komplettering och en ren asfaltering?
Jag vågar nästan med säkerhet hävda att det inte är fröogräs, utan detta är maskrosrötter som inte tagits bort i sin helhet innan asfalt.//
Var det en grävmaskin där som svålade av innan?

Tack! Jo det var grävmaskin där som skrapade bort översta lagret. Där jag nu har bulor vet jag det var maskroshärdar. Så sannolikt att det inte grävt tillräckligt djupt. Avtalet var asfaltering med det underlagsarbete som krävs/är kutym. Jag har dock ingen aning HUR dom gjorde det. Antar att det får skära bort fyrkanter, gräva djupare, nytt bärlager, ny duk etc.

De har säkert använt grävmaskin, dock förmodligen mest för höjdjustering innan asfalt med tanke på problemen..
Tveksamt också att de lagt duk på allt faktiskt... Fråga entreprenör hur mycket de har fyllt på
Fiberduken.. får man fråga vad du betalade för dessa 150 m2? Det är ju inte heller snyggt att få ett lapptäcke i asfalt....

Jo, känner mig också osäker på duken. 500kr/kvm inklusive allt då.

Det finns absolut med annat än asfalt i den prissumman, men knappast att gräva ur och transport/deponi ~90 ton lägga duk och bygga upp ny yta från scratch förstärkningslager/bärlager och asfalt.

9 av 10 anläggningsfirmor skulle ta sig an detta jobb genom att gå in med grävmaskin och svåla av ytskikt och även se till att schakta bort alla rötter. Köra bort kanske 1-2 lass på tipp (beroende på hur mycket ogräs det fanns i ytan). Men absolut säkerställa att inga levande rötter finns kvar..
Sedan komplettera med 0/16 kross, justera/padda samt lägga 5 cm abt11-asfalt. Ingen duk i denna uppbyggnad. öht
Här har de tabbat sig när de grävt ur. Med tanke på att det ser ut som det gör efter 3 månader, skulle jag till 99% säga att det beror på att maskrosrötterna legat kvar orörda. De kan ha ganska djupa rötter/

Tycker du ska ifrågasätta det han säger om att de använt fiberduk. Fråga honom hur ytan är uppbyggd. I övrigt är det ju mer än fråga hur långt han är villig att gå för att göra rätt för sig.

Tycker mig också ana att asfaltkvalitén ser lite halvdan ut från ena bilden. Ser ut som det brukar göra när asfalten börjar bli kall vi läggning... (obs. Kan ha fel idetta)/

Tack Pette och alla andra! Ska stämma av med entreprenaden. Återkommer.

De glömde vattna med diesel innan läggning !!
Jo, det förekom förr, och det växte aldrig igenom någa maskrosor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.