8 292 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Nyanslutning Vattenfall
Elektrikern sköter mycket av kontakten och jag får vara igeln.
Ett urklipp från vattenfalls hemsida:E elmont skrev:
När du vill beställa en ny elanslutning, eller ändra en befintlig, hjälper vi dig att hitta den bästa tekniska lösningen utifrån ditt behov.
Under arbetets gång får du ett datum för när du kan förvänta dig att vi är klara med vårt arbete till din tomtgräns. Om vi inte håller det utlovade datumet för din nya elanslutning (16-63A) kompenserar vi dig genom att reducera anslutningsavgiften på din faktura, med 10 procent.
Då vill jag poängtera att det så kallade beräknade datumet vägrar dom ge.
Troligen för att dom inte vet när dom blir färdiga, dom kanske planerar en lite mer omfattande ombyggnad. Då blir väl alternativet med provisorisk byggkraft ditt enda alternativ om du ska få någon ström. Dom har ju inga krav på sig att lämna ett datum som dom inte tror att dom kan hålla.
Reklamation och skadestånd
Vattenfalls kundlöfte innebär att kunden kan ha rätt till ersättning om Vattenfalls arbete med anslutningen blir försenat. Kund som anser sig ha rätt till ersättning för försenad anslutning i förhållande till av Vattenfall utlovat datum, eller ersättning för skador som uppkommit ska kontakta Vattenfalls kundtjänst.
Dom är ju bara för jäkla hala eftersom allt hänvisas till detta datum...som dom vägrar ge ut och det väl givetvis som du säger att dom helt enkelt inte vet, men jag som kund måste ju även få någon form av indikation som jag kan förhålla mig till. Tycker det är bedrövlig kundservice...
Vattenfalls kundlöfte innebär att kunden kan ha rätt till ersättning om Vattenfalls arbete med anslutningen blir försenat. Kund som anser sig ha rätt till ersättning för försenad anslutning i förhållande till av Vattenfall utlovat datum, eller ersättning för skador som uppkommit ska kontakta Vattenfalls kundtjänst.
Dom är ju bara för jäkla hala eftersom allt hänvisas till detta datum...som dom vägrar ge ut och det väl givetvis som du säger att dom helt enkelt inte vet, men jag som kund måste ju även få någon form av indikation som jag kan förhålla mig till. Tycker det är bedrövlig kundservice...
Jag kan ju tala om att det ibland har hänt att nätägaren inte haft sitt nät klart i tid och då har både vi och kunden varit glada över att vi valt att ha byggström. Kostnaden för byggström blir, i alla fall hos oss, inte så stor att det spelar någon större roll i ett husbygge.
I det stora hela så är det ju inga jätte summor skulle gissa på att byggströmen inkl hyra skåp och kabel hamnar runt 10” men i min värld då är det ändå 10” som jag tycker att vattenfall borde stå för eller dra av på anslutningsavgiften.E elmont skrev:
Jag har köpt en totalentreprenad
Men det är till byggherren enligt mitt avtal att leverar byggström och den delen har jag löst genom att jag har svärföräldrarna som närmaste granne.
Men vi kommer inte klarar av att mata ett ytterligare hushåll med denna matning tillfälligt när vi flyttar in eftersom dom har en inkommande 25A som vi delar på idags läget.
Det är givetvis enligt avtal att anlitad elektriker skall skicka in nyanmälan och det har dom gjort i god tid i min mening så har svårt att se att dom bär något ansvar i detta.
Men det är till byggherren enligt mitt avtal att leverar byggström och den delen har jag löst genom att jag har svärföräldrarna som närmaste granne.
Men vi kommer inte klarar av att mata ett ytterligare hushåll med denna matning tillfälligt när vi flyttar in eftersom dom har en inkommande 25A som vi delar på idags läget.
Det är givetvis enligt avtal att anlitad elektriker skall skicka in nyanmälan och det har dom gjort i god tid i min mening så har svårt att se att dom bär något ansvar i detta.
Och i ännu godare tid ska han ha skickat in en föranmälan så att nätägaren i tid kan utföra dom förberedelser som dom behöver. Det kan tex vara att förstärka nät, byta trafo, förhandla markavtal mm.mm
Eftersom du har en totalis så är det entreprenören som har felat och inte gjort föranmälan i tid. Sysslar man med totalentreprenader bör man ha erfarenhet av hur det ska fungera. Så kräv att den som har totalentreprenaden bekostar den byggström som du skulle få tills den ordinarie är färdig.
Eftersom du har en totalis så är det entreprenören som har felat och inte gjort föranmälan i tid. Sysslar man med totalentreprenader bör man ha erfarenhet av hur det ska fungera. Så kräv att den som har totalentreprenaden bekostar den byggström som du skulle få tills den ordinarie är färdig.
Jag skall bläddra igenom avtalet och se vad jag hittar samt lyfta frågan med byggledaren och se vad han säger.
Du har ju helt rätt i att dom är trotsallt bär ansvaret för att färdiganmälan skickas in och när mm. Den delen kan inte jag påverka..
Du har ju helt rätt i att dom är trotsallt bär ansvaret för att färdiganmälan skickas in och när mm. Den delen kan inte jag påverka..
Föranmälan skickades in den 20 Juli av entreprenören och jag gjorde den formella beställning av huset till entreprenören den 20 April
Redigerat: