1 799 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Nya sockerbitar/kopplingar- HUR?!?
Läste du mina kommentarer?! Om koppen eller rättare sagt den grejen som sitter i koppen med kabeln igenom…sitter upp & ner så jag inte kan få koppen upp mot taket som det är meningen…så måste jag helt koppla loss kabeln…eftersom sockerbiten inte går igenom hålet för att vända på den…L lordi skrev:
Den lånade bilden var just för att visa vilken dosa det var & hur faan man får in sladdarna just på den sidan- men jag har fått bra svar & det var som jag gissade…den skulle egentligen inte gå att koppla om- men nu har jag löst det…så nu är det klart…jag TROLLADE ihop det! 👹💪🏽😂😜
Hyfsat virrigt inlägg. Inte lätt att få hjälp då.L Linda Ö skrev:Läste du mina kommentarer?! Om koppen eller rättare sagt den grejen som sitter i koppen med kabeln igenom…sitter upp & ner så jag inte kan få koppen upp mot taket som det är meningen…så måste jag helt koppla loss kabeln…eftersom sockerbiten inte går igenom hålet för att vända på den…
Den lånade bilden var just för att visa vilken dosa det var & hur faan man får in sladdarna just på den sidan- men jag har fått bra svar & det var som jag gissade…den skulle egentligen inte gå att koppla om- men nu har jag löst det…så nu är det klart…jag TROLLADE ihop det! 👹💪🏽😂😜
Och det orkade du inte bemöda dig med att lägga ut bild på?L Linda Ö skrev:Läste du mina kommentarer?! Om koppen eller rättare sagt den grejen som sitter i koppen med kabeln igenom…sitter upp & ner så jag inte kan få koppen upp mot taket som det är meningen…så måste jag helt koppla loss kabeln…eftersom sockerbiten inte går igenom hålet för att vända på den…
Det hade inte varit enklare att lossa ledarna i andra änden istället istället för att dela plinten? Vem vet, för ingen vet ju hur det ser ut.
Det är allt för många trådar här i form av "hjälp mig, det är nåt fel som är trasigt" med en bifogad obegriplig bild, så jag ber om ursäkt om jag tog dig som ett troll 🙏. Ifall du inte ÄR ett troll dvs 🙂
Jag fattar- men det gick ju inte…eftersom det är själva armaturen & det mesta idag är ju helgjutet…& skyddat (eftersom kreti & pleti knåpar)…så just denna hade jag inte sett & fattade inte riktigt- men som jag sa- jag fattar ju själva kopplandet…bara inte hur just denna sockerbit funkar…men nu vet jag…& funkar det inte när jag ska sätta upp den- så tar jag Wago istället! 😜L lordi skrev:Och det orkade du inte bemöda dig med att lägga ut bild på?
Det hade inte varit enklare att lossa ledarna i andra änden istället istället för att dela plinten? Vem vet, för ingen vet ju hur det ser ut.
Det är allt för många trådar här i form av "hjälp mig, det är nåt fel som är trasigt" med en bifogad obegriplig bild, så jag ber om ursäkt om jag tog dig som ett troll 🙏. Ifall du inte ÄR ett troll dvs 🙂
Bilden är ju inte obegriplig om man läser vad jag frågar…- kort & gott…vet man hur den ser ut..så fattar man att det är 1mm 90graders vinkel att få in blå/bruna sladdarna på…knep & knåp…🤪
Jag fattar- men det gick ju inte…eftersom det är själva armaturen & det mesta idag är ju helgjutet…& skyddat (eftersom kreti & pleti knåpar)…så just denna hade jag inte sett & fattade inte riktigt- men som jag sa- jag fattar ju själva kopplandet…bara inte hur just denna sockerbit funkar…men nu vet jag…& funkar det inte när jag ska sätta upp den- så tar jag Wago istället! 😜L lordi skrev:Och det orkade du inte bemöda dig med att lägga ut bild på?
Bilden är ju inte obegriplig om man läser vad jag frågar…- kort & gott…vet man hur den ser ut..så fattar man att det är 1mm 90graders vinkel att få in blå/bruna sladdarna på…knep & knåp…🤪
Det var ju precis så det såg ut…lampan är ny & har inte varit kopplad i taket än- så det finns inga andra sladdar…än…😂
Mja, hade du skrivit direkt "jag måste lossa den här kontakten för att den inte går igenom ett hål i armaturen", så hade du sparat många en massa tid.L Linda Ö skrev:Jag fattar- men det gick ju inte…eftersom det är själva armaturen & det mesta idag är ju helgjutet…& skyddat (eftersom kreti & pleti knåpar)…så just denna hade jag inte sett & fattade inte riktigt- men som jag sa- jag fattar ju själva kopplandet…bara inte hur just denna sockerbit funkar…men nu vet jag…& funkar det inte när jag ska sätta upp den- så tar jag Wago istället! 😜
Det var ju precis så det såg ut…lampan är ny & har inte varit kopplad i taket än- så det finns inga andra sladdar…än…😂
Inget var ju felkopplat, det var ju någon sorts takkopp som kabeln gick igenom på fel håll... tror jag...
Och, en bild säger mer än 1000 ord.
Well, lossa den gick hur bra som helst…bara dra…problemet var ju att få IN & tillbaka sladdarna (koppla!) igen…inget annat…så allt handlar om tolkning…du hade däremot sparat dig själv en massa tid om du inte fortsatt vilja gå in i det i minsta molekyl…😂L lordi skrev:
Don't get me started 😂. Jag kan fortsätta med att de där plintarna är billig kinesisk engångs-skit. Men det går ju att byta ut till wago, som du skrivit tidigare (ja, jag har läst 🙂)L Linda Ö skrev:
Hahaha, ja- värdelöst skit! Tur man är jävligt envis ändå…så det löste sig ju iaf…får väl se om jag får fart på lampjäveln imorgon…annars åker Wago fram! 😜💪🏽🤪L lordi skrev:
Nu är ju det där RK, så använd rätt kopplingsplint. Jag kör alltid någon form av sockerbit för lampor då de alltid utsätts för dragkrafter på ett eller annat sätt (exempelvis när ledningen lindas under koppen). Jag vill ha något som sitter fast ordentligt.L Linda Ö skrev:
Jadå, allt nytt är ju lite knas innan man bytt…jag har inte haft taklampor på många år då jag bodde i ett litet torp med lågt i tak…så nu minns jag inte ens vad det var för ny kontakt i taket här i lägenheten- återstår att se…jag är lite dom du…ska vara ordentligt! 😜💪🏽pacman42 skrev:
Är lägenheten hyfsat ny så var det DCL...L Linda Ö skrev: