optimum optimum skrev:
Ja jag har fortfarande god syn och ritat en hel del CAD så jag ser samma sak, De syftar på en bräda som är 120 mm och då blir mellanrummet 6 mm. Jag utgår från att den som bygger trallgolv fattar att om deras trallbrädor är 122 mm så ska det fortfarande vara 6 mm mellan.

Jag använder oftast en morakniv som distans. ca 3mm.
Hur gör du när du lägger trallgolv?
Och ändå förstår du inte bilden ?

• Gilla
Anathawa och 6 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är det någon här som lägger papp under trallbrädorna?

De rekommenderar det.

Jag skulle aldrig göra det.
Spikregel ser jag heller inga behov av utan förborrar för skruv vid skarvar för att slippa att det spricker.

Någon som konsekvent kör med spikregel?
Pappen har jag svårt att se fördelen med. Är det för att motverka knarr och att det kan få fjädra lite?
Jag tänkte dock testa med extra reglar i form av 110 mm breda klossar vid skarvarna. Dessa skruvlimmas mot ordinarie regel.

optimum
Jo jag brukar mäta och när jag lägger trall vill jag ha av samma typ, alltså inte blanda torkat med ej torkat för att då skiljer sig måtten sinsemellan,
thomas33 thomas33 skrev:
Jag vet inte om du någon gång mätt trallvirket du köper. Beroende på fukthalten skiljer måtten.
Därför rekommenderar Svenskt Trä att måttet till nästa bräda skall vara 126 mm, INTE 6 mm mellanrum, om virket inte är exakt 120 mm!!!
Men aldrig jag lägger med 6mm springa vilket är precis vad de rekommenderar. Om de menat att de ska vara 3mm så har de totalt misslyckats med sin rekommendation.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
optimum
Visst blir det mer att skruva i men är det verkligen nödvändigt?

Miljontals meter trall är lagd utan detta oc väldigt lite problem:

De borde mer fokusera på regelverk och plintar mm. Hur trappor och räcken bör utformas för bra säkerhet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men aldrig jag lägger med 6mm springa vilket är precis vad de rekommenderar. Om de menat att de ska vara 3mm så har de totalt misslyckats med sin rekommendation.
Vad du gör och vad Svenskt Trä rekommenderar verkar vara två helt skilda saker.
De visar 6 mm mellanrum med 120 mm brett virke och inget annat.
Du bara förvirrar trådens syfte att visa Svenskt Träs rekommendationer, men du gör precis som du vill.

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är ju du som inte klarat kursen i att läsa ritningar. Det står C-C 126, inte 6 mm springa. Det där med "de avser en 120 mm bräda" har du ju hittat på helt själv. Det finns inget trallvirke som är konsekvent 120 mm.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
I deras tabeller står det 120mm bredd skall ha 6mm mellanrum.
Eftersom inget står om fukthalt, krympning etc har man gjort det enkelt för sig ...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
W
Krilleman Krilleman skrev:
Ytterligare en bra instruktion på hur man bygger korrekt. Sånt gillar vi! (y)

Jag tänker osökt på hur @WarHawk klagade på att jag lämnade korrekta hänvisningar, tips och trix, och lite glada hejarop till en forumist. Nej fy för att jag bidrog till konkurserna i Sverige!

Denna tråden blev kraftigt modifierad tyvärr:
[länk]

Men den utvecklades till denna:
[länk]

Ironin ligger i mitt tänkande till Svenskt Trä... :cool:
Denna ömma punkt värker fortfarande? Måste ha legat något i det..

optimum
Det är inte c-c mått de redovisar Dags att fixa glasögon
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju du som inte klarat kursen i att läsa ritningar. Det står C-C 126, inte 6 mm springa. Det där med "de avser en 120 mm bräda" har du ju hittat på helt själv. Det finns inget trallvirke som är konsekvent 120 mm.

optimum optimum skrev:
Inte bokstavligt eftersom de redovisar ett kant-till-kant-mått, men det blir samma som ett c/c-mått i sammanhanget. Så även om man monterar 120-trall som har lite bredavvikelser, blir måttet 126mm samma för c/c, ”kant-till-kant” eller vad man vill kalla det. Märkligt att flertalet här inte förstår instruktionen. :thinking:

• Gilla
ErikLtz och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
På den bilden du skickade så står det absolut inte att springa ska vara 6 mm... I så fall hade den måttsatt springan och inte måttet kant till kant mellan 2 brädor. Däremot kanske det står något annat i en tabell. Men då borde du inte hänvisa vill en CAD-bild som inte stöttar ditt påstående.

• Gilla
Rikard Larsson och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte hur svårt det ska vara att tyda? Ett exempel:
Har du fyra brädor, varav den första är 126mm den andra är 123mm den tredje och fjärde brädan är 120mm (sista brädan spelar ingen roll iofs) så lägger du följande springor. 0mm mellan bräda 1 och 2, 3mm mellan bräda 2 och 3, 6mm mellan bräda 3 och 4. Det kommer bli ett jävla mätande och som alla vet är trall alltid krokigt och jävligt och en bräda kan till och med vara bredare i ena kanten en den andra. Tycker dock rekommendationen låter vettig. Har själv lagt all min trall kloss och det diffar ganska mkt här å där

• Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
F
optimum optimum skrev:
Du verkar ha magisktbsvårt att förstå vad dom menar eller skojar du på riktigt. Kant i kant är i princip så c-c det blir. 120 mm trall är liksom inte riktigt nominellt mått bara för att den råkar heta 120.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P patfred skrev:
Förstår inte hur svårt det ska vara att tyda? Ett exempel:
Har du fyra brädor, varav den första är 126mm den andra är 123mm den tredje och fjärde brädan är 120mm (sista brädan spelar ingen roll iofs) så lägger du följande springor. 0mm mellan bräda 1 och 2, 3mm mellan bräda 2 och 3, 6mm mellan bräda 3 och 4. Det kommer bli ett jävla mätande och som alla vet är trall alltid krokigt och jävligt och en bräda kan till och med vara bredare i ena kanten en den andra. Tycker dock rekommendationen låter vettig. Har själv lagt all min trall kloss och det diffar ganska mkt här å där
Fast hela idén här är ju att man t.ex. snörslår upp linjer med 126 mm avstånd först och sedan monterar ena kanten mot denna (eller centrerar i mellanrummet). Inte hålla på att mäta varje bräda. Trallen kommer sedan att röra sig på ett mer kontrollerat sätt med den nya rekommendationen på skruvplacering. Det är just den årstida rörelsen man vill ha kontroll över.

• Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
Jag som glad amatör ser denna instruktion som positiv.
Visst jag har lyckats bygga 3 större trädäck plus en hög altan utan denna tidigare vetskap men ska nog följa detta nästa gång för att se om det blir nån skillnad i upplevd resultat efter färdigbyggd och tid :)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.