7 315 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Nya pannan drar hiskeligt mycket.
Problemet för andreas är ju att röris strulade med hans värmepump.
http://www.ctcvarme.se/ får tydligen klickas till värmepumpar.
Enligt vad de skriver så skall ju denna pump vara huvudvärme och sen skall hans elpanna hoppa in när det behövs.Får hoppas att pumpen kommer igång snart,så att elräkningen går ner.
http://www.ctcvarme.se/ får tydligen klickas till värmepumpar.
Enligt vad de skriver så skall ju denna pump vara huvudvärme och sen skall hans elpanna hoppa in när det behövs.Får hoppas att pumpen kommer igång snart,så att elräkningen går ner.
Sen förstår jag inte riktigt vad som fryst?? Är väl inget som ska frysa i en värmepump men om det gör det så varför inte bara sätta en värmare på den en stund så det tinar upp?
Tycker hela grejen låter lite suspekt faktiskt..
Tycker hela grejen låter lite suspekt faktiskt..
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Det är ju en luft/vatten pump som är kopplad till pannan som stod avstängd i 1 dygn urkopplad ifrån pannan. Fattar egentligen inte rörläggarns problem. Ingen idé att försöka värma upp när det är så kallt hade han sagt till tjejen min... Idiot? Men jag har inte hunnit prata med dom angående detta då jag själv var ute på jobb, jag låg på mage i 2cm vatten under en husgrund i 15 minus och tinade en avloppsledning, trots att hälften av min utrustning var ur funktion så löser man problemet med lite engagemang åt sin kund.Tossegubbe skrev:
Hemma hos mig hade jag helt enkelt lagt byggplast över pumpen och den halvmeter rör, tryckt in en 5kw värmefläkt och kört på. Vips problemet löst!! Hur jävla svårt kan det vara? Tyvärr har jag inte kunskap själv till att få igång värmepumpen, även om det såg inkopplat och klart ut.
Kan det tänkas räcka att värma upp skiten och välja in pumpen i datan på pannan? Hur som helst är det vardag imorgon igen och det går att få tag på firman. Är det inte värre än att tina upp skiten och en knapptryckning så slipper jag ha ut dom igen, även om det är deras skyldighet.
Nu har jag iaf satt igång den nedre elpatronen igen och satt den på 40grader, enligt mätaren drar den nu 6kwh, och det kan jag väl leva med... Trots 17 grader inne.
Redigerat:
Nu kanske vi inte har hela bilden men du skriver ovan att du har en EcoAir 107 och jag antar att den var kopplad mot någon gammal elpanna du nu bytt. Nu vet jag inte vad exakt den har för specar men klarar den pumpen att generera ett värmetillskott vid dessa temperaturer (-12 som du skrev)? Likaså har du kört den gamla kombitionationen av elpanna och en luft/vattenvärmepump vid vinterväderlek så du har jämförbara förbrukningssiffror eller är detta första året i huset?
Snabbläser man specarna tex på hemsidan verkar en normal pump generera ett värmetillskott ner till -15 ungefär och en "polar edition" ytterligare 5 grader ner i temperatur. Om jag gissar lite så tror jag att om det håller sig vid -15 grader så kommer värmetillskottet som din värmepump att genera vara minimalt och din elpanna att få jobba hårt. Dagar med -5 eller varmare kommer dock värmepumpen gå hård och pannan mindre
// Mats
Snabbläser man specarna tex på hemsidan verkar en normal pump generera ett värmetillskott ner till -15 ungefär och en "polar edition" ytterligare 5 grader ner i temperatur. Om jag gissar lite så tror jag att om det håller sig vid -15 grader så kommer värmetillskottet som din värmepump att genera vara minimalt och din elpanna att få jobba hårt. Dagar med -5 eller varmare kommer dock värmepumpen gå hård och pannan mindre
// Mats
Fast förstår iaf inte vad det är som faktiskt fryst, står inte VP och panna i en uppvärmd källare?
andreas_gbg_ skrev:Det är ju en luft/vatten pump som är kopplad till pannan som stod avstängd i 1 dygn urkopplad ifrån pannan. Fattar egentligen inte rörläggarns problem. Ingen idé att försöka värma upp när det är så kallt hade han sagt till tjejen min... Idiot? Men jag har inte hunnit prata med dom angående detta då jag själv var ute på jobb, jag låg på mage i 2cm vatten under en husgrund i 15 minus och tinade en avloppsledning, trots att hälften av min utrustning var ur funktion så löser man problemet med lite engagemang åt sin kund.
Hemma hos mig hade jag helt enkelt lagt byggplast över pumpen och den halvmeter rör, tryckt in en 5kw värmefläkt och kört på. Vips problemet löst!! Hur jävla svårt kan det vara? Tyvärr har jag inte kunskap själv till att få igång värmepumpen, även om det såg inkopplat och klart ut.
Kan det tänkas räcka att värma upp skiten och välja in pumpen i datan på pannan? Hur som helst är det vardag imorgon igen och det går att få tag på firman. Är det inte värre än att tina upp skiten och en knapptryckning så slipper jag ha ut dom igen, även om det är deras skyldighet.
Nu har jag iaf satt igång den nedre elpatronen igen och satt den på 40grader, enligt mätaren drar den nu 6kwh, och det kan jag väl leva med... Trots 17 grader inne.
Ok ja är vaxlaren ute kan det ju a blivit en propp där iof men borde varit lätt åtgärdat med en värmare i ngn time bara.
Men om det fryser så känns det som stor risk att det fryser sönder med och driftstopp kan man ju få av tex strömavbrott mm också så de känns som en lite bristfällig konstruktion isf.
Jaja hoppas det löser sig iaf
Men om det fryser så känns det som stor risk att det fryser sönder med och driftstopp kan man ju få av tex strömavbrott mm också så de känns som en lite bristfällig konstruktion isf.
Jaja hoppas det löser sig iaf
cheetah1 skrev:
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Det jag är orolig över. Även en otrolig tabbe av installatören. På måndag jobbar jag kväll och därför kommer en röris hem till mig på morgonen och vi skall lösa det ihop... Lustigt att jag ska behöva vara med och se till att det blir i ordning. Men som sagt, har skiten frusit sönder blir det ju inte kul. Kommer bestrida fakturan hur som helst och kräva skälig ersättning ellr rabatterat pris på installationen.Tossegubbe skrev:Ok ja är vaxlaren ute kan det ju a blivit en propp där iof men borde varit lätt åtgärdat med en värmare i ngn time bara.
Jaja hoppas det löser sig iaf![]()
Går 200kwh per dygn nu och har gjort det sedan pannan byttes. Hur F-N ska jag lösa elräkningen?? Speciellt nu när priset går upp till 3kr/kwh imorgon.
Lyssna inte på Aftonbladets skräckpropaganda om elpriset. Det är spotpriset som beräknas gå över 3 kr, inte slutkundspriset ens för de som har rörligt. Om jag minns rätt baseras det helt rörliga priset oftast på ett medelvärde av spotpriset under en månad.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Ok. Känns ändå som att jag får bli kriminell ett tag för att lösa elräkningen med denna förbrukningen. Håller på att försöka få skorstenen lagad så jag sedan kan installera en kamin. Så här i efterhand är det ju här jag skulle satsat mina pengar. Inte på ett jävla bluff & båg värmesystem. Sänka förbrukningen med 40-60% YEAH RIGHT!!!!!! +50% snarare.joflopp skrev:
Så här är det för de flesta att alla ryggar,när de ser åtgången på energi.Men det skall ju helst slås ut på ett helt år för att få ett genomsnitt.Ca 40-50% går åt under ca 3månader och resten under varmare delen av året.När man frågar en som eldar med olja,hur mycket det går åt,så svarar de med hur mycket det går åt/år och det brukar vara ett normvärde när man räknar på olika energislag.Så det som du får betala nu skall helst slås ut på ett år.
hehe,
läser man runt lite på olika forum finns det massor med chockade, speciellt nyblivna husägare då man plötsligt inser att det går år massor med energi att värma huset när det är så kallt som det är just nu.
Den anläggningen som du har kan ge max 12Kw i elvärme och du får inget stöd av värmepumpen om det är under -15C.
Du kan få lite mer tips från aktiva ägare av samma anläggning här;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0
läser man runt lite på olika forum finns det massor med chockade, speciellt nyblivna husägare då man plötsligt inser att det går år massor med energi att värma huset när det är så kallt som det är just nu.
Den anläggningen som du har kan ge max 12Kw i elvärme och du får inget stöd av värmepumpen om det är under -15C.
Du kan få lite mer tips från aktiva ägare av samma anläggning här;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
samma period förra året gick det åt ca 80 kwh per dygn. I år går det åt 3ggr så mycket. under 15 minus har det bara varit något dygn, men jag är rätt övertygad om att det hade gått åt mindre energi nu om inte installatören lät min pump frysa.....
Men nu har jag iaf fått svar på att försäkringsbolaget står för kostnaden att laga min skorsten, och i samband med det kommer en kamin installeras. Men det kommer fortfarande att svida att betala elräkningen. Skall iaf kräva rabatt ifrån firman som installerade pannan. Jag förlorar ju pengar på deras misstag.....
Men nu har jag iaf fått svar på att försäkringsbolaget står för kostnaden att laga min skorsten, och i samband med det kommer en kamin installeras. Men det kommer fortfarande att svida att betala elräkningen. Skall iaf kräva rabatt ifrån firman som installerade pannan. Jag förlorar ju pengar på deras misstag.....
Lycka tillandreas_gbg_ skrev:samma period förra året gick det åt ca 80 kwh per dygn. I år går det åt 3ggr så mycket. under 15 minus har det bara varit något dygn, men jag är rätt övertygad om att det hade gått åt mindre energi nu om inte installatören lät min pump frysa.....
3ggr så mycket denna vinter i samband med att pumpen stått stilla tycker jag är ett riktigt bra värde. Du kommer att smila varje dag sedan när pumpen börjar leverera som den ska.:wow:
Elräkningar är alltid höga på vintern.
Att elda i kamin är inte gratis om du inte har tillgång till gratis virke.