Nimajneb skrev:
Lycka till

3ggr så mycket denna vinter i samband med att pumpen stått stilla tycker jag är ett riktigt bra värde. Du kommer att smila varje dag sedan när pumpen börjar leverera som den ska.:wow:

Elräkningar är alltid höga på vintern.
Att elda i kamin är inte gratis om du inte har tillgång till gratis virke.
Tur att jag bor i en skog då ;)

Hoppas du har rätt.

Vad tror ni om mina möjligheter till ersättning ifrån firman som installerat åt mig?

beror på vad som står i avtalet.

Tror att dina chanser till ersättning är ganska liten...

C
andreas_gbg_ skrev:
Ok. Känns ändå som att jag får bli kriminell ett tag för att lösa elräkningen med denna förbrukningen. Håller på att försöka få skorstenen lagad så jag sedan kan installera en kamin. Så här i efterhand är det ju här jag skulle satsat mina pengar. Inte på ett jävla bluff & båg värmesystem. Sänka förbrukningen med 40-60% YEAH RIGHT!!!!!! +50% snarare.
Men hallå, tänk lite. Innan hade du värmepumpen kopplad mot en elpanna, right? Då gjorde värmepumpen värme, fast kanske inte så effektivt, så det drog lite mer än vad ett optimalt system drar, men ändå avsevärt mindre än om du hade värmt det med el.

Nu har du en elpanna utan tillkopplad värmepump, alltså används el för att värma hela husets behov, vilket är högt när det är såhär kallt, räkna 100 kWh per dygn minst. Här går det precis så mycket energi som förbrukas, varken mer eller mindre, eftersom en elpatron har en verkningsgrad på exakt 100%.

Senare, när skojaren till rörmokare kopplar in värmepumpen ordentligt, kommer du ha värmepumpen arbetandes mot värmesystemet på det mest optimala sättet, och då kommer din besparing kanske bli 50% över året räknat, kanske lite bättre eller lite sämre.

Tossegubbe skrev:
Ok ja är vaxlaren ute kan det ju a blivit en propp där iof men borde varit lätt åtgärdat med en värmare i ngn time bara.
Men om det fryser så känns det som stor risk att det fryser sönder med och driftstopp kan man ju få av tex strömavbrott mm också så de känns som en lite bristfällig konstruktion isf.
Jaja hoppas det löser sig iaf :)
Nja, med tanke på att CTC, Nibe, IVT med flera använder den konstruktionen så kan det nog inte ses som en miss. Iallafall nibes cirkulerar ut varmvatten om värmepumpen stannar, och blir det strömavbrott är det tänkt att man ska tömma vattnet ur pumpen.

Redigerat av moderator:
I den extrema kyla ni haft uppe i norr (allt norr om Blekinge/Skåne) så kanske bortfallet av Ecoairen kostat dig 50kr per dag. (När det är <15C så är pumpen tom avstängd)

Va seriöst?
Menar dom på fullt allvar at man ska ha ngn röris på jour ifall det blir strömavbrott på vintern då eller?
Innomhus klarar det sig ju normalt iaf 2-3 dagar innan det fryser men en växlare ute kommer ju att frysa på nga timmar i -25 utan värmetillskottt :O

Nja, med tanke på att CTC, Nibe, IVT med flera använder den konstruktionen så kan det nog inte ses som en miss. Iallafall nibes cirkulerar ut varmvatten om värmepumpen stannar, och blir det strömavbrott är det tänkt att man ska tömma vattnet ur pumpen.[/QUOTE]

det som fryser i en värmepump är kondensvatten och för detta så finns det avisning, detta behövs ju bara när maskinen går så jag förstår inte problemet.

Det finns inget som fryser sönder om det blir strömavbrott i några timmar

Eftersom rörisen fick för sig att bara jobba halvdag när han bytte panna (då minus 7 grader ute) så han han inte koppla in värmepumpen utan han lät den stå tills dagen efter då han kom ut vid 07-tiden (då minus 15 grader) Då hade den frusit.

Har bara vart kallare än minus 15 några timmar så pumpen hade gått största delen av tiden om den vart i bruk. Nu är det minus 10 grader och vi har en förbrukning på en bra bit över 200kwh per dygn, vilket vi haft i en vecka nu.

Nu har jag lagt byggplast över pumpen iaf och tryckt in en 2kw värmefläkt, tänkte sedan gå ner till pannan och se om det går att starta pumpen. Är det något jag bör tänka på?

Kan något gå sönder om den fortfarande är frusen?

Jamen det sket ju sig då ena slangen/röret inte ens satt kopplat till pumpen.... Men 40 minuter värmefläkt under presenningen så är det väl runt 25 grader innanför luckan i värmepumpen och rören på baksidan känns ljumna. Att det skulle vara så svårt för rörisen att fixa det när han var här???

Sorry läste inte ditt första inlägg så noga.,sorry
EcoAir107 är gammal o du har bytt pannan till en CTC 1550.

Är själv osäker på luftning av systemet. Om du slänger in en fråga till värmepumpsforumet som jag länkade till tidigare så har du nog ett svar inom en timme. Men din tiningsprocess verkar helt korrekt so far.

Vad du även bör göra är att publicera dina inställningar i auktuell driftsinfo, det kan vara något där som inte är riktigt heller.

C
Tossegubbe skrev:
Va seriöst?
Menar dom på fullt allvar at man ska ha ngn röris på jour ifall det blir strömavbrott på vintern då eller?
Innomhus klarar det sig ju normalt iaf 2-3 dagar innan det fryser men en växlare ute kommer ju att frysa på nga timmar i -25 utan värmetillskottt :O
Nja, alltså, korta strömavbrott klarar det ju, beroende på hur varm den är innan. Annars förväntas du nog klara av att stänga två kranar och öppna en annan plus en luftningsventil själv utan en rörmokares hjälp...

Jo men man är ju inte hemma varenda dag under vintern prec och strömavbrott i 1 dag är standard men mer än 2 ytterst ovanligt.
Jag ser alla konstruktioner som kräver konstant tillsyn/övervakning som felaktigt konstruerade för hemmiljö.

cheetah1 skrev:
Nja, alltså, korta strömavbrott klarar det ju, beroende på hur varm den är innan. Annars förväntas du nog klara av att stänga två kranar och öppna en annan plus en luftningsventil själv utan en rörmokares hjälp...

Tossegubbe skrev:
Jo men man är ju inte hemma varenda dag under vintern prec och strömavbrott i 1 dag är standard men mer än 2 ytterst ovanligt.
Jag ser alla konstruktioner som kräver konstant tillsyn/övervakning som felaktigt konstruerade för hemmiljö.
Och om strömmen går, så...?

C
Tossegubbe skrev:
Vi har som längst haft 50 minuter strömavbrott under de snart 6 åren vi har bott här. Det är inte alla som har eon. :rolleyes:

Hehe Nej men tyvärr får man ju inte välja vem som underhåller nätet.
I vissa av våra fastigheter så blir det alltid strömavbrott men i andra är det mer ovanligt, spec dom i city men å andra sidan var 30% av Karlstad utan ström en hel dag för inte mga veckor sedan så ngn garanti finns det inte ens i stan.

cheetah1 skrev:
Vi har som längst haft 50 minuter strömavbrott under de snart 6 åren vi har bott här. Det är inte alla som har eon. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.