4 277 läst · 48 svar
4k läst
48 svar
Åkarps nya station felbyggd, slår ut fotstegen på alla pågatåg i Skåne!
Sida 1 av 4
Läst i dagens Sydsvenskan:
Missen beror rent konkret på höjdskillnader.
Perrongen ligger 20 millimeter för högt, spåren har lagt sig 20 millimeter för lågt.
Båda inom ramen för respektive projekts felmarginal.
Ingen hade alltså jämfört höjdskillnaden mellan spår och plattform innan testkörningen.
Och konstruktionsmissen får större konsekvenser.
– Vi har tagit beslutet att stänga av alla fotsteg på pågatågen i Skåne och Halland tills Trafikverket har justerat spåret i Åkarp
Kan man inte aktivera fotstegen på andra sträckor?
–Det går inte att selektera. Vi måste antingen ha dem aktiva eller avstängda.
Ursäkta språket, men va F*N!
Inga tåg i hela systemet kan alltså använda fotstegen därför att det är något geni som valt att det är en central inställning...
https://www.sydsvenskan.se/2023-10-...ggd-slar-ut-fotstegen-pa-alla-pagatag-i-skane
Missen beror rent konkret på höjdskillnader.
Perrongen ligger 20 millimeter för högt, spåren har lagt sig 20 millimeter för lågt.
Båda inom ramen för respektive projekts felmarginal.
Ingen hade alltså jämfört höjdskillnaden mellan spår och plattform innan testkörningen.
Och konstruktionsmissen får större konsekvenser.
– Vi har tagit beslutet att stänga av alla fotsteg på pågatågen i Skåne och Halland tills Trafikverket har justerat spåret i Åkarp
Kan man inte aktivera fotstegen på andra sträckor?
–Det går inte att selektera. Vi måste antingen ha dem aktiva eller avstängda.
Ursäkta språket, men va F*N!
Inga tåg i hela systemet kan alltså använda fotstegen därför att det är något geni som valt att det är en central inställning...
https://www.sydsvenskan.se/2023-10-...ggd-slar-ut-fotstegen-pa-alla-pagatag-i-skane
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 685 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 685 inlägg
Felet skall åtgärdas den 29/10 (mer makadam under spåret och stoppning vilket höjer de millimeter aom krävs) läste jag. Onödig kostnad men ändå tur att det räcker med en sådan relativt enkel åtgärd.D Dilato skrev:Läst i dagens Sydsvenskan:
Missen beror rent konkret på höjdskillnader.
Perrongen ligger 20 millimeter för högt, spåren har lagt sig 20 millimeter för lågt.
Båda inom ramen för respektive projekts felmarginal.
Ingen hade alltså jämfört höjdskillnaden mellan spår och plattform innan testkörningen.
Och konstruktionsmissen får större konsekvenser.
– Vi har tagit beslutet att stänga av alla fotsteg på pågatågen i Skåne och Halland tills Trafikverket har justerat spåret i Åkarp
Kan man inte aktivera fotstegen på andra sträckor?
–Det går inte att selektera. Vi måste antingen ha dem aktiva eller avstängda.
Ursäkta språket, men va F*N!
Inga tåg i hela systemet kan alltså använda fotstegen därför att det är något geni som valt att det är en central inställning...
Att stänga av och på fotstegen under färd är något föraren måste göra och den tiden kanske inte finns i tidtabellen. Jag är inte så insatt i de fordon (X61 är väl de som är aktuella men kanske även X31 om de har uppehåll i Åkarp?) som används.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 685 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 685 inlägg
Ja antingen vill de väl ha ett enhetligt upplägg där alla tåg går med avstängda fotsteg så resenärerna vet om det eller (mera troligt) är det för att fordonen går i omlopp och ena stunden är i Trelleborg och nästa i Lund eller Halmstad. På sin väg kanske de passerar Åkarp och då blir det problem eftersom som någon uppenbarligen inte tänkt hela vägen i samband med bygget.D Dilato skrev:
Detta är bara teorier kring de avstängda fotstegen från min sida.
Har bara egen erfarenhet från Östergötlands pendeltrafik och när vi hade problem med fotstegen där (många år sedan nu).
Hur Skånetrafiken tänkt vet jag som sagt inte.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 685 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 685 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 971 inlägg
Så jobbar kommunen här, för en näve år sedan så ville kommunen bygga en utomhusbassäng i en mindre ort i kommunen, simklubben tillfrågades om vad de tyckte "nej, ingen vill köra dit för att bada, lägg det i en populärare sommarort med tillgång till camping så kan det attrahera simläger osv" kommunen säger att det blir där de först sa, klubben svarar "gör den iaf så att vi kan använda den för tävlingar". De gjorde någon miss med längden med, så den går inte att använda till tävlingar.mexitegel skrev:
Nu är det på tal om en ny simhall, den 25år gamla simhallen kombinerat med äventyrsbad är i princip utdömt (skitdåligt planerad dessutom) och man ersätter på ny plats.
Simklubben tillfrågas återigen "Vi vill ha en 50m-bassäng och gärna 25m brett så man kan simma på båda hållen", vad ritar man in? 24m brett 🤦♂️
Haha jobbigt läge för dom.
Detta gäller bara X61 flottan. X31 har en annan tillverkare av dörrar/fotsteg.N Nalleman64 skrev:Felet skall åtgärdas den 29/10 (mer makadam under spåret och stoppning vilket höjer de millimeter aom krävs) läste jag. Onödig kostnad men ändå tur att det räcker med en sådan relativt enkel åtgärd.
Att stänga av och på fotstegen under färd är något föraren måste göra och den tiden kanske inte finns i tidtabellen. Jag är inte så insatt i de fordon (X61 är väl de som är aktuella men kanske även X31 om de har uppehåll i Åkarp?) som används.
De försöker bara jobba agilt. Det fixar dom i nästa sprint 😂13th Marine skrev:
Så jobbar kommunen här, för en näve år sedan så ville kommunen bygga en utomhusbassäng i en mindre ort i kommunen, simklubben tillfrågades om vad de tyckte "nej, ingen vill köra dit för att bada, lägg det i en populärare sommarort med tillgång till camping så kan det attrahera simläger osv" kommunen säger att det blir där de först sa, klubben svarar "gör den iaf så att vi kan använda den för tävlingar". De gjorde någon miss med längden med, så den går inte att använda till tävlingar.
Nu är det på tal om en ny simhall, den 25år gamla simhallen kombinerat med äventyrsbad är i princip utdömt (skitdåligt planerad dessutom) och man ersätter på ny plats.
Simklubben tillfrågas återigen "Vi vill ha en 50m-bassäng och gärna 25m brett så man kan simma på båda hållen", vad ritar man in? 24m brett 🤦♂️
Men hur in i h*te kan man tillåta sådana marginaler i resp projekt att om båda projekten hamnar inom (men i yttre del) av sin marginal så bli slutresultatet obrukbart???? Det är nån beställare som inte riktigt tänkt till...
Skulle du speca så att alla toleranser kan vara i kanten åt det minst gynnsamma hållet blir det onödigt tajta toleranser.