DennisCA DennisCA skrev:
Kommer inte ihåg just nu, minnet säger typ 0 till -1 grad på inkommande och -4 kanske på returen som värst. Men får hålla koll då det blir kallare. Än så länge har vintern varit mild.
Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.

A AndersS skrev:
Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.

DennisCA DennisCA skrev:
Det är "bra spolat" det går en vattenåder säkert här under och det ligger en stor backe, men de kalla dagarna blir det minusgrader i kylvätskan då pumpen varit igång. Så det är just på gränsen.

Tanken är att en effektivare men ändå klassad som en 6kW pump kan resultera i att hålet börjar frysa, så hur borde man gardera sig mot det. Om man måste gå ner i storlek på pumpen, eller om man kan justera programmet hur det körs.

Jag hoppas nu den här pumpen lever länge, 25 år eller så.
Hur tänker du att det skulle bli värre med en effektivare vp?

B Bujin skrev:
Miljövänligare köldmedium kan man diskutera. R454B har ett GWP20 (AR6) på 1854 vilket betyder att det är 1854 gånger kraftigare som växthusgas jämfört med koldioxid under tjugo års tid. Vidare är det en häxblandning bestående av R32 och R1234yf. Det senare av dessa definieras som PFAS p.g.a. dess atomsammansättning. Väl ute i luften bryts det helt ner till evighetskemikalien TFA (trifluorättiksyra) som blivit uppmärksammat i media den senaste tiden. Det är inget som vi vill lämna efter till framtida generationer. Risken är att köldmediet blir svårt att få tag på eller mycket kostsamt om 5-10 år. Då blir ens värmepumputrustning vid läckage eller större servicebehov en miljövidrig kapitalförstöring.

Avvakta om möjligt och investera istället i en markvärmepump med R290. Det finns i nuläget endast någon modell på marknaden. Nästa år kommer fler modeller. Frånlufts- och luftvattenvärmepumpar finns fler modeller att välja på med R290. Även luftvärmepump finns nu att få med R290.
Köldmedlet till min bergvärmepump är sprit = alkohol ,samma som vanlig spolarvätska, miljövänligare kan det knappast bli

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
S stig54bk skrev:
Köldmedlet till min bergvärmepump är sprit = alkohol ,samma som vanlig spolarvätska, miljövänligare kan det knappast bli
Nej, du pratar om brine.
Köldmedium är vad kompressorn jobbar med.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, du pratar om brine.
Köldmedium är vad kompressorn jobbar med.
NEJ det är sprit i bägge systemen både brine och i värmebärande systemet i mitt hus och garage

S stig54bk skrev:
NEJ det är sprit i bägge systemen både brine och i värmebärande systemet i mitt hus och garage
Läs på lite..

• Skärmbild av en webbplats om köldmedier med brödtext som beskriver köldmediernas funktion i kyl- och värmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bujin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.