11 003 läst ·
81 svar
11k läst
81 svar
Nya modeller bergvärmepumpar 2024 - effektivare och miljösmartare men också dyrare
Oklart vad du menar? Om värmepumpen är rätt dimensionerad i ett system så ska du inte byta ut den till en pump som ger men effekt än vad du behöver.P Pettman skrev:
Men du kan byta ut den till en värmepump med samma effekt och bättre COP. Det enda som händer då är att elförbrukningen minskar.
Edit
Och att berget måste kunna ta emot mer kyla.
Redigerat:
Fast om du behöver t.ex 8kW, och med nuvarande pump använder 2kW el och tar 6kW från berget, byter du till en ny som bara använder 1kW el behöver du då ta 7kW från bergetUlltand skrev:
Det har du ju helt rätt!A ajn82 skrev:
Läste nyligen en undersökning som visade på att många bergvärmepumpar har rätt dålig cop, typ 2.5 och det i sin tur beror på för lite borrhål/berg. Över tid har berget kylts ner och verkningsgraden försämrats. Så det är kanske en mer avgörande faktor än jag först tänkte..
Har du fört lite data för pumpen så vet du vad du hade för värden vid installation på köldbärare och vad som är idag, ger en bra indikation på borrhål och tillsammans med mängd tillskottsel.Ulltand skrev:
Det har du ju helt rätt!Lite mer kyla måste berget kunna ta emot.
Läste nyligen en undersökning som visade på att många bergvärmepumpar har rätt dålig cop, typ 2.5 och det i sin tur beror på för lite borrhål/berg. Över tid har berget kylts ner och verkningsgraden försämrats. Så det är kanske en mer avgörande faktor än jag först tänkte..
COP-siffror ska man ta med försiktighet och där kan lätt gå bort sig. Nu kommer även värmesystem, etc, in i bilden hur effektiv en bvp blir.
Jepp och aldrig gå över 35 W/meter hål som är en max, ska vara helst vara max 30 W eller mindre. En del tillverkare stoltserar i sin reklam. Oj vad våra VP är bra, dom kan gå ner till ca minus 4-5 C på inkommande KB, klart dom kan, men verkningsgraden blir därefter. Men det värmer, men kompressorn måsta jobba hårdare och mer effekt blir kostnaden för att driva en VP. Så ta allt med en nypa salt vad som skrivs. Inget hus eller invånare är lika, alla har sin specikation.
Om du aldrig värmer annat än med vp innan bytet, ja.Ulltand skrev:
Har en Nibe F1245 6kW och den är perfekt för vårt hus. Borrhålet är just på snudd att vara för litet men det går bra. Aldrig behövt elstav ännu för värmen.
Den dagen den ska ersättas undrar jag hur man ska göra för nåt nytt borrhål blir det inte av... Man vill ju inte ha en pump som inte är lämpad till borrhålet och gör så hålet nu är underdimensionerat för den nya pumpen.
Den dagen den ska ersättas undrar jag hur man ska göra för nåt nytt borrhål blir det inte av... Man vill ju inte ha en pump som inte är lämpad till borrhålet och gör så hålet nu är underdimensionerat för den nya pumpen.
Du verkar vara i samma sits som jag fast jag har jordvärme.DennisCA skrev:
Har en Nibe F1245 6kW och den är perfekt för vårt hus. Borrhålet är just på snudd att vara för litet men det går bra. Aldrig behövt elstav ännu för värmen.
Du har då en hyfsat effektiiv värmepump som går mot låg framledningstemp. Om huset dessutom är stort eller inte så bra isolerat så betyder det att du har ett bra borrhål som genomspolas fint med grundvatten.DennisCA skrev:
Naturlagarna gäller och du behöver inte något större energiupptag från berget oavsett hur bra din nya vp blir en dag.
Jag har liknande tankar med en 25-årig Thermia Villa55 och kollat lite på en med inverterteknik som anges hantera 1,5-7 kW, Thermia Calibra, men har inte kommit längre. Får gärna använda dagens tillskottsel på i snitt 200 kWh/år inkl. lite legionellakörning, om det fungerar med befintligt borrhålet.DennisCA skrev:
Det är "bra spolat" det går en vattenåder säkert här under och det ligger en stor backe, men de kalla dagarna blir det minusgrader i kylvätskan då pumpen varit igång. Så det är just på gränsen.K karlmb skrev:Du har då en hyfsat effektiiv värmepump som går mot låg framledningstemp. Om huset dessutom är stort eller inte så bra isolerat så betyder det att du har ett bra borrhål som genomspolas fint med grundvatten.
Naturlagarna gäller och du behöver inte något större energiupptag från berget oavsett hur bra din nya vp blir en dag.
Tanken är att en effektivare men ändå klassad som en 6kW pump kan resultera i att hålet börjar frysa, så hur borde man gardera sig mot det. Om man måste gå ner i storlek på pumpen, eller om man kan justera programmet hur det körs.
Jag hoppas nu den här pumpen lever länge, 25 år eller så.
Är det från borrhålet du får minusgraderna?DennisCA skrev:
Går du ned i storlek från 6 kWh blir inte bra för det är maxeffekten som anges och mindre pump kommer troligtvis inte räcka till. Det är därför jag försöker läsa in mig mera på inverterpumpar.
Det är i kylvätskan som det är minusgrader, vad graderna i borrhålet faktiskt är har jag ingen aning om. Men det säger ju mig det börjar blir kallt där nere efter pumpen varit igång. Det händer bara på vintern annars.
På sommaren är det längre tid mellan starterna och det kommer aldrig nära noll, typ noll värme krävs för vi har bra isolerat hus, bara varmvatten som den arbetar för.
På sommaren är det längre tid mellan starterna och det kommer aldrig nära noll, typ noll värme krävs för vi har bra isolerat hus, bara varmvatten som den arbetar för.
Jo, men är det köldbäraren från borrhålet eller returen tillbaka mot hålet som får minusgrader, det kan du se i pumpen, på vår heter det "kb till" respektive "kb fr" (om jag nu minns rätt vad som visas).DennisCA skrev:
Vi har normalt 0-1 grader från borrhålet när den går som mest och har då ca 3 grader kallar i returen, det är inga problem.
Redigerat: