Min oro med dessa regler är att vi kommer se fall av att personer gör åtgärder i tron om att de är bygglovsbefriade, men när att de inte är det med hänvisning till strandskydd eller avstånd till järnväg eller något liknande. Eftersom man plockar bort anmälan känns det som en risk att fler olovligt åtgärder kommer göras, och att man då riskerar viten eller rivning i efterhand.

• Gilla
Uppner
  • Laddar…
U
M Mattias H skrev:
Tack!

Det borde väl innebära att jag kan bygga en gäststuga/poolhus på 50kvm även om jag har ett garage på 65kvm som är byggt med bygglov? Begränsningen gäller väl lovfria byggnader?
Ja utanför detaljplan kan du det. Om du inte redan har byggt mer än 15kvm lovfria komplementbyggnader sedan innan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju gamla ekonomibyggnader som inte har uppförts inom ramen för bygglovsbefriade komplementbyggnader så de lär inte räknas med i potten.
Stämmer det verkligen även inom detaljplan? Mina gamla uthus utan bygglov verkar då räknas mot min byggrätt inkl bygglovsbefriade hus trots att de alla är äldre (och redan var fler än vad man nu får ha) än detaljplanen som är strikt.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Väntar på den första tråden om att

”grannen målade sitt hus i en färg som inte passar in, är det dolt fel?”

Kommer liva upp med fler hus med den här färgen.
[länk]

Helt plötsligt tror jag folk kommer förstå varför vissa regler fanns.
Vad är det för fel på den färgen?
Gillar ägaren den så är det väl upp till han/hon.
Är det någon annan som har ont av vad det är för färg på någon annans hus så bör de söka läkare för sina problem,

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A antett skrev:
Stämmer det verkligen även inom detaljplan? Mina gamla uthus utan bygglov verkar då räknas mot min byggrätt inkl bygglovsbefriade hus trots att de alla är äldre (och redan var fler än vad man nu får ha) än detaljplanen som är strikt.
Ja visst räknas de av mot byggrätten i en detaljplan. Jag och mitt grannskap har samma situation, vi har en begränsad byggrätt för "uthus" men våra befintliga uthus fördaterar planen med några årtionden och man hade stora ekonomibyggnader/uthus på den tiden. Nån stans skulle ju kon stå och hönsen bo. Och veden förvaras o s v.

Men jag utgår från att de inte har med den bygglovsfria poolen för komplementbyggnader och komplementbostadshus att göra. De har inte uppförts som bygglovsbefriade komplementbyggnader enligt PBL eller äldre lagstiftning. Ingen har t ex argumenterat att jag inte får bygga friggebod eller attefallshus enligt nu gällande lagstiftning p g a de gamla stora uthusen. Ser inte varför detta skulle ändras 1 december när regelverket nästan är detsamma men anmälningskravet för det som hette attefallshus nu stryks.

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
VLJ VLJ skrev:
Min oro med dessa regler är att vi kommer se fall av att personer gör åtgärder i tron om att de är bygglovsbefriade, men när att de inte är det med hänvisning till strandskydd eller avstånd till järnväg eller något liknande. Eftersom man plockar bort anmälan känns det som en risk att fler olovligt åtgärder kommer göras, och att man då riskerar viten eller rivning i efterhand.
Det tyckte många av remissinstanserna också, att folk behöver en myndighetsförmyndare för att klara att följa det komplicerade regelverket för byggnation.

Jag tror att detta var en av grunderna till att regeringen betonade regelförenklingar så mycket i propositionstexten, man försökte från tjänstemannahåll bemöta den kritik som du tar upp med argumentet förenklingar. Det är därför man offrar de som bor utom plan och utanför sammanhållen bebyggelse. Man t o m skrev om ett helt kapitel i PBL så att allmänheten enklare skulle kunna läsa vad som krävde bygglov i lagtexten. Men lagrådet var inte imponerat över upplägget så det fick en mer konventionell utformning efter lagrådsremissen. Oklart om lagrådets ändringar gjorde det tydligare men det löste väl ett antal juridiska problem.

Vi får se om tio år om detta är ett problem. Eller så får vi S vid makten efter nästa val och då står det den nya rödgröna regeringen fritt att införa ett nytt anmälningskrav, allt som krävs är ett regeringssammanträde och en ändring av PBF så är anmälningskravet återinfört. Även om det skulle strida mot andan i propositionen så kanske är man försiktig med det.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Gissar att det finns kartor på planerat område men finns det även kartor på sammanhållande bebyggelse? Eller är det en subjektiv bedömning från fall till fall, ex jag påverkas av SB men inte grannen… 🫤

Det tyckte många av remissinstanserna också, att folk behöver en myndighetsförmyndare för att klara att följa det komplicerade regelverket för byggnation.

Jag tror att detta var en av grunderna till att regeringen betonade regelförenklingar så mycket i propositionstexten, man försökte från tjänstemannahåll bemöta den kritik som du tar upp med argumentet förenklingar. Det är därför man offrar de som bor utom plan och utanför sammanhållen bebyggelse. Man t o m skrev om ett helt kapitel i PBL så att allmänheten enklare skulle kunna läsa vad som krävde bygglov i lagtexten. Men lagrådet var inte imponerat över upplägget så det fick en mer konventionell utformning efter lagrådsremissen. Oklart om lagrådets ändringar gjorde det tydligare men det löste väl ett antal juridiska problem.

Vi får se om tio år om detta är ett problem. Eller så får vi S vid makten efter nästa val och då står det den nya rödgröna regeringen fritt att införa ett nytt anmälningskrav, allt som krävs är ett regeringssammanträde och en ändring av PBF så är anmälningskravet återinfört. Även om det skulle strida mot andan i propositionen så kanske är man försiktig med det.
Ja jag har inte satt mig in i vilka alla undantag är, alltså nr dessa åtgärder inte kommer vara tillåtna, men det kanske blir en ickefråga.
Sen är jag i regel positiv till förenklingar men vill man underlätta byggandet på riktigt så är det miljöbalken som måste förändras mer än PBL.

• Gilla
BellaF
  • Laddar…
Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Gissar att det finns kartor på planerat område men finns det även kartor på sammanhållande bebyggelse? Eller är det en subjektiv bedömning från fall till fall, ex jag påverkas av SB men inte grannen… 🫤
Det uppdateras troligtvis från satellitbilder, en av de byggnader jag gjort under 2000-talet finns idag på LM "Min karta".

D Dispens skrev:
Hej!

De nya lovreglerna är en stor fars och en endaste stor lögn. En fars och de som beslutat vet inte ens vad de pratar om.

Inom plan får man nu bygga till huset med 30 kvm,
Inom detaljplan får en komplementbyggnad ett komplementbostadshus om högst 30 kvm göras. Det här är en pott om 45 så man kan göra 30+15 men de får högst vara 30 kvm st.

Utanför detaljplan är det samma för tillbyggnad.
Utanför detaljplan får en komplementbyggnad ett komplementbostadshus om högst 50 kvm göras. Det här är en pott om 65 så man kan göra 50+15 men de får högst vara 50 kvm st. Inte heller får de vara större än befintliga huset. Det här är en KRAFTIGT UTÖKAD lovplikt utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse. Och det slutar inte där.

Det här är inte extra lovbefrielser utan de gamla som friggebod och gamla attefallsbyggnaden ska ingå i dessa.

Inom och utanför detaljplan krävs inte lov för fasadänringar så man kan måla om huset, byta material och sätta in dörrar och fönster utan lov. Ni vet, sånt som man alltid kunnat göra utanför plan utan lov kan man nu göra inom plan utan lov.

Om byggnaden är särskilt värdefull eller ligger i sådant område så gäller INGA lovbefrielser dock.....
Det här är inte begränsat till inom detaljplan utan gäller nu också utanför detaljplan!!!! Snart behöver man här alltså bygglov för att måla huset utanför detaljplan!!! Inom plan kunde man förut göra det om det inte väsentligt förändrade byggnadens karaktär. Så är det inte längre om du vill måla om eller byta material. Nu behöver du bygglov oavsett bara du byter färg eller material om byggnaden är värdefull. Byggnaden i sig behöver inte ens vara värdefull utan det räcker med att den är inom ett sådant område.

Det här sista är en fars! I debatten stod David Josefsson (Moderat) och ojja om en villa:
[länk]

Det komiska är att den där byggnaden ligger i ett värdefullt område. Inte nog med att lovplikten består för det huset. Man UTÖKAR lovplikten för omfärgning eftersom det inte längre krävs att huset väsentligt förändras.

Generellt har man ÖKAT lovplikten i landet. Inte tvärtom.
Regeringen går ut med att det är det största som hänt på länge. Jag som är i branschen ser precis som TS att det är mycket prat om egentligen ingenting.
Man behöver inte längre göra en bygganmälan för attefalll, men det kan bli problem i efterhand om man inte följt reglerna, något som anmälningsplikten säkrat, att det inte skall bli tvister och rättsfall efter byggnation.
Det skall bli billigare att bygga är en av teserna från regeringen. Jag tror inte man har råd att bygga alls om det faller på bygglovsavgiften. Bygglovet är en ringa kostnad i helheten. Inget ovanligt att anslutningsavgiften till elnätet är högre. Tror detta forum kommer hantera många sura granntvister framöver.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Så här skriver Boverket, så kortfattat finns det kartor som handläggarstöd, men det är en bedömning i fall till fall
Boverkets webbplats med information om kartor och GIS-skikt som stöd för bygglovsprocesser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tom Bombardil
  • Laddar…
Mats-S
Men trädgården behöver akut buskar och träd! Se för jävligt ut men "prärie" i ett villaområde.
nene, ett utmärkt exempel på en USA-inspirerad trädgård, men det fattas tidningen som cykelbudet kastat in på tomten 😉

Mats-S
Vi får se om tio år om detta är ett problem.
Till syvende och sist så kokar det nog ner till den gamla sanningen som gällt under hela min livstid och som kommer att gälla under mina barns hela livstid:

Har man en god relation till sina grannar runtomkring så kan man alltid "tänja lite" på bygglovsreglerna.

Jag, och mina grannar omkring mig, lever gott med det i minnet 😊

Mats-S
D Dilato skrev:
Man behöver bara titta på andra sidan gatan så har man både träd och buskar 😇
Och fasadfärgen ser man ju inte när man är inomhus, problem solved, den färgen stör inte ägarna 😉
Däremot matchar inte dörrarna fasaden, varför snikade man med vitt när man kunde ha specialbeställt lika nyans på dörrarna?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.