Hej, vi har ett ikeakök i ek som jag skulle vilja byta ut. Går det att beställa nya luckor till befintliga stommar? Men hur gör man så med stommarna som är i ek om jag vill ha luckorna i en färg, hur får jag dem i samma färg? Kan Man byta dem också på Ikea?
Eller kan man lämna in och måla om allt på något smidigt sätt? Kakel och bänkskivan är fint så det kan behållas.
Eller kan man lämna in och måla om allt på något smidigt sätt? Kakel och bänkskivan är fint så det kan behållas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hur gammalt är köket?
För lite drygt 10 år sen bytte Ikea från köket Faktum till Metod. Det två typerna är inte kompatibla. Ikea tillverkar idag Metod och någon lucka till Faktum (tror jag).
Med tanke höjden på sockeln skulle jag tro att det är Faktum.
Sen finns det andra firmor, t.ex. Järfälla kök, Picky Living, som gör luckor till båda Ikeas kök.
Du kan också lämna in luckor och stommar på sprutlackering.
För lite drygt 10 år sen bytte Ikea från köket Faktum till Metod. Det två typerna är inte kompatibla. Ikea tillverkar idag Metod och någon lucka till Faktum (tror jag).
Sen finns det andra firmor, t.ex. Järfälla kök, Picky Living, som gör luckor till båda Ikeas kök.
Ser ut som sockeln är mer än 80mm som den är på Metod så skulle säga det är Faktum. Även utseendet säger att det är mer 90-tal än 2010-2020.BirgitS skrev:
Hur gammalt är köket?
Enklast är att ta med bilden, ev en lucka till en lackeringsfirma i din närhet och prata med dom för att se vad dom säger om det blir bra att lackera dom eller inte.
Men hur gör man med stommen?Purre skrev:
Ser ut som sockeln är mer än 80mm som den är på Metod så skulle säga det är Faktum. Även utseendet säger att det är mer 90-tal än 2010-2020.
Enklast är att ta med bilden, ev en lucka till en lackeringsfirma i din närhet och prata med dom för att se vad dom säger om det blir bra att lackera dom eller inte.
Jag skulle ha tagit bort de två öppna skåpen på
väggen och behållit Ek skåpen. En beige ny lucka hade varit jättefin till ek. Kanske ni kan fundera på att behålla fronterna nere och bara byta upptill samt alla handtag. Blir rätt i tiden bara det!
väggen och behållit Ek skåpen. En beige ny lucka hade varit jättefin till ek. Kanske ni kan fundera på att behålla fronterna nere och bara byta upptill samt alla handtag. Blir rätt i tiden bara det!
Bra idé att byta luckorna och handtagen behålla stommen. Beige vore ju snyggt! Tack för det! Om det finns luckor på Ikea som passar, ska kolla på det.Ögonfröjd skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Detta kanske inte är svaret du vill ha, men jag tyckte det var rätt snygga luckor. Annat du kan göra för att fräscha till är att byta handtag och belysning.S Snilla skrev:
Jodå dom har fortfarande enligt hemsidan men utbudet är dåligt, tre olika och alla vita.Ögonfröjd skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/product-support/koeksluckor-till-faktum-pubc434ed61/
Klicka här för att svara