Hallå gott folk!
Tänk byta ut de gamla 70-tals uttagen mot nya fräscha men får det inte riktigt att lira.
När jag testar att stoppa in en lampa för att se om det funkar så är det nästan så att man kan hinta att det blinkar till i lampan för en millisekund. Kan någon kunnig se direkt på hur jag kopplat om jag gjort rätt eller fel?
Tack!
Tänk byta ut de gamla 70-tals uttagen mot nya fräscha men får det inte riktigt att lira.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Kanske en bild av baksidan också, så man ser hur det är kopplat. 
Men var går röret med den bruna och svarta kabeln?
Det är inte så att det har suttit ett fast inkopplat element där tidigare?
(Fast nu skrev du ju att bytte de gamla uttagen ...)
edit:
Det som går att se av bilden när man förstorar den max ser korrekt ut.
(Se bara till att gul/grön skyddsjord också är inkopplad)
Men jag blir lite orolig över var du matar vidare fas (i det röret med svart och brun)
Och om svart då verkligen är fas, eller om det egentligen är den bruna.
Sen ser jag att du har skalat ledarna för långt. När man använder snabbkopplinar ska kopparn typ inte synas. Man ska skala i exakt längd som ofta står angivet på brytaren eller förpackningen, ibland med en liten mätskala.
Ofta är det ca 12-13mm.
Och sen verkar du ha tvinnat trådarna innan du anslöt, det ska man inte göra, det är större risk för varmgång då.
Och så är det kanske lite brottanvisningar som jag också skymtar, det är också fel, om man ska vara lite petig.
Men var går röret med den bruna och svarta kabeln?
Det är inte så att det har suttit ett fast inkopplat element där tidigare?
(Fast nu skrev du ju att bytte de gamla uttagen ...)
edit:
Det som går att se av bilden när man förstorar den max ser korrekt ut.
(Se bara till att gul/grön skyddsjord också är inkopplad)
Men jag blir lite orolig över var du matar vidare fas (i det röret med svart och brun)
Och om svart då verkligen är fas, eller om det egentligen är den bruna.
Sen ser jag att du har skalat ledarna för långt. När man använder snabbkopplinar ska kopparn typ inte synas. Man ska skala i exakt längd som ofta står angivet på brytaren eller förpackningen, ibland med en liten mätskala.
Ofta är det ca 12-13mm.
Och sen verkar du ha tvinnat trådarna innan du anslöt, det ska man inte göra, det är större risk för varmgång då.
Och så är det kanske lite brottanvisningar som jag också skymtar, det är också fel, om man ska vara lite petig.
Redigerat:
Det ser ju rätt ut. Men prova att koppla bort den andra svarta tråden som går iväg i röret med den bruna tråden.
Om det skulle vara så att den svarta är nolla, och den är jordad någonstans längre bort, så kommer uttaget inte att fungera plus att det är livsfarligt.
Om det skulle vara så att den svarta är nolla, och den är jordad någonstans längre bort, så kommer uttaget inte att fungera plus att det är livsfarligt.
Jag ska fixa bättre bilder. Det som satt på plats innan var ett jordat vägguttag men bara sån singel för en kontakt. Rummet har användts som syrum av ägaren innan, en bit upp på samma vägg som uttaget sitter satt en 16A handske.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men den där bruna tråden, hur var den kopplad innan?
När lampan har blinkat till någon millisekund, vad händer då? går den sönder, löser säkringen ut? fungerar lampan i något annat uttag efter detta osv?
När lampan har blinkat till någon millisekund, vad händer då? går den sönder, löser säkringen ut? fungerar lampan i något annat uttag efter detta osv?
Den svarta och bruna kabeln i det långa röret ser eftermonterade ut. Kolla om det sitter något uttag på andra sidan väggenScaramagnum skrev:Hallå gott folk!
Tänk byta ut de gamla 70-tals uttagen mot nya fräscha men får det inte riktigt att lira.
[bild] När jag testar att stoppa in en lampa för att se om det funkar så är det nästan så att man kan hinta att det blinkar till i lampan för en millisekund. Kan någon kunnig se direkt på hur jag kopplat om jag gjort rätt eller fel?
Tack!
Skaffa ett enkelt mätinstrument, typ http://www.biltema.se/ProductImages/15/large/15-133_l.jpg . En sådan är oumbärlig om man ska mecka med nät-EL.
Har du monterat uttaget komplett i väggen innan du provar. Eller sticker du europa-kontakten direkt i uttaget som det ser ut på bilden (utan yttre plastskydd) ? Om man trycker europa kontakten för långt genom så kan den tappa kontakt i botten (endast kontaktbleck på topparna). Men då bör lampan inte bara blinka till (om inte lågenergilampa som tar tid att tända).
Har du monterat uttaget komplett i väggen innan du provar. Eller sticker du europa-kontakten direkt i uttaget som det ser ut på bilden (utan yttre plastskydd) ? Om man trycker europa kontakten för långt genom så kan den tappa kontakt i botten (endast kontaktbleck på topparna). Men då bör lampan inte bara blinka till (om inte lågenergilampa som tar tid att tända).
Klicka här för att svara
