Jag ska regla upp en vägg för avgränsa ett rum med snedtak i syfte att få högre vägg. Det betyder dessvärre att rummets enda två eluttag hamnar bakom den uppreglade väggen. Uppförandet av väggen innebär att det inte kommer finnas tillträde till utrymmet bakom. Hur ska elen dras från befintliga uttag för att uppfylla gällande regler?

Bilden visar uppreglad vägg med befintliga uttag i blått och nya i orange.

• Schema över uppreglad vägg med befintliga eluttag markerade i blått och nya uttag i orange. Väggen skärmar av en del av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver montera bort de gamla dosorna och förlänga rören/slangarna fram till de nya dosorna. Tråden behöver också bytas då den inte räcker längre.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver montera bort de gamla dosorna och förlänga rören/slangarna fram till de nya dosorna. Tråden behöver också bytas då den inte räcker längre.
Tack, så montera bort eluttagen, dra VP-rör fram till nya uttag och dra ny tråd från närmaste kopplingspunkt/säkring.

Förändras kraven något om jag har kryplucka in till utrymmet? Tänker om jag då kan skarva tråden från väggdosan och slipper dra tråd till kopplingspunkt/säkring?

Jag vill nog påstå att det är mer jobb att göra en kryplucka än att göra elmickleriet rätt&riktigt.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att det är mer jobb att göra en kryplucka än att göra elmickleriet rätt&riktigt.
Ja, men då kan jag använda utrymmet som kattvind så det är inte enbart utifrån eljobbet.

Om du behöver uttag på kattvinden så kan du ju behålla dem. Du behöver fortfarande dra fram slang till de nya uttagena, och om kattvinden är åtkomlig får de inte hänga i luften.

Men mogna elektriker gillar inte att krypa i en kattvind ;)

• Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du behöver uttag på kattvinden så kan du ju behålla dem. Du behöver fortfarande dra fram slang till de nya uttagena, och om kattvinden är åtkomlig får de inte hänga i luften.

Men mogna elektriker gillar inte att krypa i en kattvind ;)
Jag trodde såväl rör som FLEX-slang behövde fästas oavsett. Men hur som, då funkar slang längs väggen om jag har tillgång till kattvinden? Kan ju minimera krypandet om jag monterar slangen. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Brattwurst skrev:
Kan ju minimera krypandet om jag monterar slangen. :)
Kontrollera först med din elektriker om det är ok att du monterar slangen, då det också är ett behörighets krävande jobb. Så du inte står med en monterad slang som elektrikern inte vill använda.

• Gilla
Brattwurst
  • Laddar…
R roli skrev:
Kontrollera först med din elektriker om det är ok att du monterar slangen, då det också är ett behörighets krävande jobb. Så du inte står med en monterad slang som elektrikern inte vill använda.
Tack, absolut! :)

Och om det är i åtkomlig kattvind så kan du ju spika kabel istf rör/slang och lös tråd. Då slipper du ett moment.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och om det är i åtkomlig kattvind så kan du ju spika kabel istf rör/slang och lös tråd. Då slipper du ett moment.
Ja det vore ju ett alternativ. Är det OK att dra så in i en dosa/infällt uttag?

B Brattwurst skrev:
Ja det vore ju ett alternativ. Är det OK att dra så in i en dosa/infällt uttag?
Ja

• Gilla
Brattwurst
  • Laddar…
Kom ihåg att denna åtgärd kräver behörighet

G grovspacklarn skrev:
Kom ihåg att denna åtgärd kräver behörighet
Självklart, men vill gärna ha ett hum om hur det går att lösa på bästa vis. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.