128 089 läst ·
387 svar
128k läst
387 svar
Nya Bosch GCM 8 SJL
Jag har ibland misstänkt att när klingskyddet fastnar lite i arbetsstycket (vilket det har en förmåga att göra...) så drar det en aning snett ungefär som du beskriver. Konstruktionen av skyddet skulle kunna varit bättre.
Upptäckte idag att lasern tvärdött på min GCM 8 SJL som jag köpte för ett år sedan. Är det någon annan som har samma erfarenhet?
Skulle helst slippa skicka iväg sågen för repetition utan hoppas på att kunna få reservdelen skickad till mig så att jag själv kan byta den. Får se vad Bosch säger om det...
Har kontrollerat att det inte är spån som blockerar ljuset.
En liten parentes. Började som glad amatör köpa på mig Bosch Blå förra året och har köpt rätt mycket verktyg. Ganska snart gick multiverktyget 18v sönder (fästanordningen för bladen) och jag fick huvudet utbytt på garantin, och nu det här. Jag har knappt använt verktygen. Har jag bara haft otur eller har jag resonerat fel när jag tänkt att lika bra att köpa ordentliga verktyg som håller, och sen har köpt Bosch blå?
Skulle helst slippa skicka iväg sågen för repetition utan hoppas på att kunna få reservdelen skickad till mig så att jag själv kan byta den. Får se vad Bosch säger om det...
Har kontrollerat att det inte är spån som blockerar ljuset.
En liten parentes. Började som glad amatör köpa på mig Bosch Blå förra året och har köpt rätt mycket verktyg. Ganska snart gick multiverktyget 18v sönder (fästanordningen för bladen) och jag fick huvudet utbytt på garantin, och nu det här. Jag har knappt använt verktygen. Har jag bara haft otur eller har jag resonerat fel när jag tänkt att lika bra att köpa ordentliga verktyg som håller, och sen har köpt Bosch blå?
Jag har en del blått med. Inget har gått sönder på fyra år. Innan dess har jag haft DeWalt (av äldre snitt) och Hitachi, inget av det har gått sönder heller. Inte heller något av mina festoolverktyg.
Sen har jag haft en ganska så ny Volvo som inte gjorde mycket annat än gå sönder. Medans mina kollegor och bekanta som åxå kört Volvo inte bytt annat än slitdelar på betydligt längre tid.
Så jag tror att du haft otur med dina blå bosch liksom jag hade med min Volvo.
Sen har jag haft en ganska så ny Volvo som inte gjorde mycket annat än gå sönder. Medans mina kollegor och bekanta som åxå kört Volvo inte bytt annat än slitdelar på betydligt längre tid.
Så jag tror att du haft otur med dina blå bosch liksom jag hade med min Volvo.
Liten uppdatering... Precis så började min festool of1400 låta lite trött, sen blixtrade det från motor och den började ryka något enormt. Men det va iallafall trevlig att inte behöva springa med sladden efter sig genom garaget (plugit ftw!).
Nu står den på ölandstenen för avkylning och skäms... Luktar kraftigt av sk. ampereoxid.
Nu står den på ölandstenen för avkylning och skäms... Luktar kraftigt av sk. ampereoxid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stod i valet och kvalet mellan Bosch GCM 8 SJL och Metabo KGS 216 M V2, till slut valde jag Boschen då det fanns klart fler positiva omdömen om denna och för att man sa att den var mer precis. Första anblicken känns sågen gedigen jämfört med Metabo! Efter ett par sågningar så hittar jag dock ett par problem :
1. Sågen sågar inte 100% rakt, det slår kanske på 1 mm där sågen börjar(ex om man sågar ett parkettgolv). Det ser ut något i stil med detta :

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=139315&d=1429737846
Bilden lånad från denna post ang Metabo såg.
Lyckades inte hitta någon information om hur man själv kalibrerar sågen utan framgång? Det står något i instruktionsboken att den kan behöva lämnas in för kalibrering?
2. Om man sätter sågen i 45 grader, drar ut armen långt ut och sen drar ner den mot sågytan så går den inte rakt ner i sågspåret utan går i kanten av plastlisten? Detta är utan att jag lägger någon tyngd på maskinen alls. Så för att undvika detta får jag dra den lätt till höger. Ska det verkligen vara på det viset? Eller är det jag som ställt in något fel?
3. Anhållet fungerar inte på högersidan om inte sågen vinklas vilket känns som en felkonstruktion?
4. Trodde inte jag skulle störa mig på att den endast går att vinkla åt andra hållet med det är faktiskt jobbigare än vad man kan tro om man står inomhus. Finns såklart inte mycket att göra åt detta men det är värt att nämnas.
Förövrigt känns det som en bra såg om man bara kan få den till att såga 100% rakt. Den har imponerande dammuppsamlare får man säga.
1. Sågen sågar inte 100% rakt, det slår kanske på 1 mm där sågen börjar(ex om man sågar ett parkettgolv). Det ser ut något i stil med detta :
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=139315&d=1429737846
Bilden lånad från denna post ang Metabo såg.
Lyckades inte hitta någon information om hur man själv kalibrerar sågen utan framgång? Det står något i instruktionsboken att den kan behöva lämnas in för kalibrering?
2. Om man sätter sågen i 45 grader, drar ut armen långt ut och sen drar ner den mot sågytan så går den inte rakt ner i sågspåret utan går i kanten av plastlisten? Detta är utan att jag lägger någon tyngd på maskinen alls. Så för att undvika detta får jag dra den lätt till höger. Ska det verkligen vara på det viset? Eller är det jag som ställt in något fel?
3. Anhållet fungerar inte på högersidan om inte sågen vinklas vilket känns som en felkonstruktion?
4. Trodde inte jag skulle störa mig på att den endast går att vinkla åt andra hållet med det är faktiskt jobbigare än vad man kan tro om man står inomhus. Finns såklart inte mycket att göra åt detta men det är värt att nämnas.
Förövrigt känns det som en bra såg om man bara kan få den till att såga 100% rakt. Den har imponerande dammuppsamlare får man säga.
Angående kalibrering, se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/212259-justera-gcm-8sjl.html
Tack! Ska ta en titt på det.
Bosch säger själva att man inte kan kalibrera något merän laser och ska den kalibreras så måste den skickas in till dem.
De kan såklart inte svara på om det är något fel på den jag har så de vill att jag ska skicka in den men säger samtidigt att om det inte finns något fel så får jag betala för både frakt och service tid.
Var i butiken och kände på ett ex där och där var det inte lika uppenbart men man behövde inte trycka ner den mycket för att den skulle gå i plastlisten ändå. DeWalten som stod bredvid kändes klart mer fast i sin konstruktion, d.v.s den gick inte att påverka på fullt så mycket. Däremot gillar jag inte alls hur deras klingskydd fungerar.
Bosch säger själva att man inte kan kalibrera något merän laser och ska den kalibreras så måste den skickas in till dem.
De kan såklart inte svara på om det är något fel på den jag har så de vill att jag ska skicka in den men säger samtidigt att om det inte finns något fel så får jag betala för både frakt och service tid.
Var i butiken och kände på ett ex där och där var det inte lika uppenbart men man behövde inte trycka ner den mycket för att den skulle gå i plastlisten ändå. DeWalten som stod bredvid kändes klart mer fast i sin konstruktion, d.v.s den gick inte att påverka på fullt så mycket. Däremot gillar jag inte alls hur deras klingskydd fungerar.
Det låter mycket märkligt, bilden sist i tråden som bygga_bo länkade till är väl från instruktionsboken och stämmer väldigt bra med den som är i manualen till min GCM 12 JL. Jag vill minnas att i min manual så beskrivs det hur man justerar vinkeln genom att lossa på dessa skruvar och vrida på bordet. Jag uppfattar det numera som helt normalt att man själv måste kalibrera maskiner efter inköp, från fabrik är de oftast i bästa fall bara grovinställda. Så svaret från Bosch tror jag inte stämmer, alternativt så har de missuppfattat frågan.snowjim skrev:
2. Jag tror att skruvhålen i de röda plastbitarna är avlånga så du kan lossa skruvarna och glida dem lite i sidled för att öka/minska glipan för klingan. Du kanske bara behöver dra isär dem en aning? Men om klingan inte är paralell med spåret så är det kanske den tidigare nämnda kalibreringsfelet som spökar även här?snowjim skrev:2. Om man sätter sågen i 45 grader, drar ut armen långt ut och sen drar ner den mot sågytan så går den inte rakt ner i sågspåret utan går i kanten av plastlisten? Detta är utan att jag lägger någon tyngd på maskinen alls. Så för att undvika detta får jag dra den lätt till höger. Ska det verkligen vara på det viset? Eller är det jag som ställt in något fel?
3. Här förstår jag inte riktigt vad du menar, när du säger "vinkla" menar du att du lutar sågen så klingan lutas från lodlinjen eller menar du att du vrider sågen med handtaget som sticker ut framåt? På vilket sätt fungerar inte anhållet på högersidan?
Det går att justera sågen horisontellt. Jag skaffade en vinkelhake med kortare skänkel (100 mm) så att den stöder mot klingans centrum utan att röra vid tänderna. Vinkelhakens fot klämde jag fast mot anhållet.
Man lossar de fyra skruvarna (två på var sida klingan, se bilden) som sitter i gradskalan. Därefter kan man vrida själva sågen.
Jag tycker det var lättare att ha en vinkelhake som referens. Det var svårt att veta hur mycket man vred annars. Det blev rätt på första försöket.
Om du justerar sågen så kanske problemet vid 45° gering försvinner.
Är det verkligen högra anhållet som tar emot? Det vänstra tar emot vid vertikal gering, men där kan man plocka bort överdelen (som jag gjort på bilden). Man måste också hålla reda på djupanslag och skruven som man spänner fast arbetsstycket med. Det är mycket som kan ta emot och haka i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man lossar de fyra skruvarna (två på var sida klingan, se bilden) som sitter i gradskalan. Därefter kan man vrida själva sågen.
Jag tycker det var lättare att ha en vinkelhake som referens. Det var svårt att veta hur mycket man vred annars. Det blev rätt på första försöket.
Om du justerar sågen så kanske problemet vid 45° gering försvinner.
Är det verkligen högra anhållet som tar emot? Det vänstra tar emot vid vertikal gering, men där kan man plocka bort överdelen (som jag gjort på bilden). Man måste också hålla reda på djupanslag och skruven som man spänner fast arbetsstycket med. Det är mycket som kan ta emot och haka i.
Redigerat:
Är det här fortfarande the såg of choice för hempulare? Har både Bauhaus och NetOnNet nära. Borde gå att få Bauhaus 12% på priset då NetOnNet lagerför såg och sågbord. Antar att Lindarn räknas som webshop?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3243813
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3243813