Langbein
och får småsprickor. Olja till hösten sa snickarn, vänta ett år skrev någon här om tryckimpregnerat. Jag tycker det skriker efter olja efter någon månad i hettan. Nu är det målarväder, man ska ju inte kladda på efter regn och bygga in vatten, så vi vill olja direkt. ???

Fast det ska ju börja regna nu så ::)
 
E det lagt nu i våras så vänta till hösten.
 
vänta en säsong du.
som du skriver så vill man inte bädda invätskor mm.
nyimpregnerat virke är ganska blött av impreg/vätskor mm.
 
Har samma "problem". Jag har blivit informerad från mitt "tryckhus" att det går fint att olja direkt. Betänk också hur gammalt din trall är. Idag är det mesta nytryckt - och då rekommenderade de en 2 veckors torktid.
Min trall var från förra året - och i princip torr när jag fick den.
Jag kommer att olja trallen nu - två veckor efter läggningen. Viktigt är att däcket är tvättat nogrannt och sedan torkat av ett per soliga dagar innan oljningen.

Måla trall skall man däremot vänta tills det är riktigt torrt vad jag förstår.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.