Färg spelar en avgörande roll i det norska arkitektkontoret Rever & Drages projekt i Raelingen, tjugo minuter med tåg från Oslo. Utsidan går i olika toner av rött som snart kommer kompletteras med spaljéernas grönska. Den voluminösa insidan går istället i ask och ek med ljusa tegelgolv. De tre volymerna tar fasta på ursprungshusets kvaliteter och tillför samtidigt något helt nytt.

Du kan läsa artikeln här: Tre tillbyggnader i olika nyanser av rött

Oj vilket hantverk rakt igenom från olika professioner 👏

• Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som håller på att bli gammal, eller är det någon annan som tycker det ser märkligt ut när hela huset och alla detaljer är röda? Jag tänker direkt på monopolhus när jag ser den typen av hus. Det behöver absolut inte vara falurött med vita knutar, men någon kontrast skulle göra det mindre monopoligt och det kan vara knutar, foder, plåtdetaljer, dörrar, fönster eller vad som helst.

Just här blir det extra skumt då det går att läsa: "– Det rödmålade originalhuset med vit fönsterinramning har en hemtrevlig karaktär som vi vill ta fasta på. "

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
var ju riktigt snyggt men hur tvättar man det runda fönstret

Hep Hep skrev:
Är det bara jag som håller på att bli gammal, eller är det någon annan som tycker det ser märkligt ut när hela huset och alla detaljer är röda?
Nej du är inte ensam. Jag tycker också det är en nackdel för projektet.

Märkligheten är likafullt med flit. Någon gång på 80-90 talen dök fenomenet upp. Det handlar om att skapa en sorts overklighet som ska skaka om och förhöja upplevelsen genom att samtidigt vara familjärt och främmande. På engelska kallas det uncanny och många kanske har hört talas om uncanny valley som är då animerade människor blir obehagliga.

Aldo Rossi var kanske inte explicit om det men många av hans projekt har dessa kvaliteter. Tex Teatro del Mundo (1980)

Svartvitt foto av Aldo Rossis flottande Teatro del Mondo i Venedig, omgivet av vatten och båtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller John Hejduk i Berlin (1988)
Svartvit bild av modernistiska byggnader med geometriska fönsteröppningar och en bil parkerad framför på en molnig dag.
Skapa konto

Segisson Bates Stevenege (2000)

En grupp människor framför tvåfärgat hus, med halva fasaden i mörkt grått och den andra i ljusgrått.
Skapa konto

Aldo Rossi undervisade i Zurich och var lärare till många av de schweizare som varit mycket inflytelserika under 2000-talet.

Delar av det estetiska uttrycket har sedan plockats upp av skandinaviska arkitekter och då givetvis slätats ut och blivit det många i dag associerar med "arkitekstil" på enfamiljshus. Få som arbetar i den stilen har reflekterat över ursprunget eller hur det är avsett att verka. Istället för det kulturellt komplexa och drömlikt provocerande (tänk Roy Andersson) blir abstraktionen då bara ett tomt stiluttryck som är säljbart pga sin produktliknande framtoning. Istället för den lite grisiga komplexiteten och de många associationerna blir det istället skandinaviskt rent, fint och enkelt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
August_Helmer och 1 till
  • Laddar…
FInt projekt med fina detaljer. Snyggt möte vid takstolarna och uterummet är otroligt fint från insidan. Dock tycker jag skalan i rummen snarare är alldeles för stor - det ser ut som en offentlig kulturhus/bibliotek på övervåningen..

makhno_ makhno_ skrev:
Nej du är inte ensam. Jag tycker också det är en nackdel för projektet.

Märkligheten är likafullt med flit. Någon gång på 80-90 talen dök fenomenet upp. Det handlar om att skapa en sorts overklighet som ska skaka om och förhöja upplevelsen genom att samtidigt vara familjärt och främmande. På engelska kallas det uncanny och många kanske har hört talas om uncanny valley som är då animerade människor blir obehagliga.

Aldo Rossi var kanske inte explicit om det men många av hans projekt har dessa kvaliteter. Tex Teatro del Mundo (1980)

[bild]

Eller John Hejduk i Berlin (1988)
[bild]

Segisson Bates Stevenege (2000)

[bild]

Aldo Rossi undervisade i Zurich och var lärare till många av de schweizare som varit mycket inflytelserika under 2000-talet.

Delar av det estetiska uttrycket har sedan plockats upp av skandinaviska arkitekter och då givetvis slätats ut och blivit det många i dag associerar med "arkitekstil" på enfamiljshus. Få som arbetar i den stilen har reflekterat över ursprunget eller hur det är avsett att verka. Istället för det kulturellt komplexa och drömlikt provocerande (tänk Roy Andersson) blir abstraktionen då bara ett tomt stiluttryck som är säljbart pga sin produktliknande framtoning. Istället för den lite grisiga komplexiteten och de många associationerna blir det istället skandinaviskt rent, fint och enkelt.
fast du gillar ju att rita lådor istället

M maria01 skrev:
fast du gillar ju att rita lådor istället
Jag har ingen aning vad du pratar om eller refererar till. Anser du att det norska projektet, mina referensbilder eller något annat är lådor?

Det enda jag är säker på är att du inte har någon aning vad jag har ritat.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Redigerat:
M maria01 skrev:
hade du glömt bort det här [länk]
Tror du att jag ritat Villa Snellman, sveriges mest kända byggnad i klassisk stil? Främsta exemplet på 20-tals klassicism?
Exteriör av en vit villa med klassisk arkitektur, omgiven av träd och gräsmatta, ett exempel på 20-tals klassicism i Sverige.
Skapa konto

och Villa Göth?
Ljust interiör av rum med fönstervägg, skrivbord, stolar och gammal klocka, utsikt mot trädgård. 20-talsklassicism.
Skapa konto

Plus Unite Berlin och Tensta? Du tänker lite annorlunda om man säger så.

makhno_ makhno_ skrev:
Tror du att jag ritat Villa Snellman, sveriges mest kända byggnad i klassisk stil? Främsta exemplet på 20-tals klassicism?
[bild]
och Villa Göth?
[bild]

Plus Unite Berlin och Tensta? Du tänker lite annorlunda om man säger så.
kan inte bli mer låda https://en.wikipedia.org/wiki/Villa_Göth och nej jag tror inte du har ritat den men du gillar den

upp med några som du har ritat då?

ClasseClas
M maria01 skrev:
upp med några som du har ritat då?
upp med dina hus som du har ritat då alldeles själv det tror jag inte på vet du det i norge?

ClasseClas ClasseClas skrev:
upp med dina hus som du har ritat då alldeles själv det tror jag inte på vet du det i norge?
har jag sakt att jag är arkitekt ?

ClasseClas
M maria01 skrev:
har jag sakt att jag är arkitekt ?
Sakt å sakt visa nu vad du kan inte ens byga en låda i svart lego kan du

Tycker det var snyggt gjort även om allt inte föll mig i smaken. Mest förvånad är jag att man plöjer ner så mycket pengar på en tomt som är inklämd mellan två vägar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.