Hej, ska göra en mindre utbyggnad á 25 m2, ett stort allrum. Fick kontraktet idag och det är två saker som jag tycker är märkliga:

1) Formuleringen: "byggfelsförsäkring ska tecknas innan arbetena påbörjas. Sådan försäkring ska tecknas av beställaren, om inte annat anges under Övrigt".

Googlade lite på detta, och en sån försäkring kan kosta tiotusentals kronor. Måste jag teckna en sådan? Det är inget jag har med i vår budget. Varför ska jag lägga en massa pengar som knappt finns på detta? Går denne i konkurs får jag då givetvis låta någon annan firma fixa det hela. Det finns inte så mycket som kan gå fel med en vanlig utbyggnad utan vvs och annat krångligt. Dessutom kommer jag att kontrollera varje moment de gör, så att det blir riktigt gjort och dokumentera med bilder. Firman är dessutom väldigt välrenommerad och erkänt duktig.

2) Under punkt "beställarens säkerheter och försäkringar", står det att jag ska visa "kontoutdrag från bank".

Detta är jag inte det minsta sugen på att göra, då jag anser att min privatekonomi är... privat. Dessutom kommer räkningarna att betalas från en massa olika håll, inte ett endaste konto. Har gjort flera andra byggprojekt innan, har aldrig varit med om att jag ska vara tvungen att visa upp "kontoutdrag" för ett privat företag.

3) Vad anser forumet om slutbesiktning? I kontraktet står det "i samråd med beställaren". Efter vad jag har läst så är nyttan med en slutbesiktning av en oberoende besiktningsman tveksam när mycket arbete utförs av beställaren själv. Jag har gjort markarbeten, firman gör grund och reser stommen, med gips inne och fasad och tak + plåt utvändigt, jag står för el, målning och finsnickerier samt golv. En VVS-firma kopplar in två element.

MVH
S
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.