4 797 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Ny ytterdörr och sidoljus
hur gör jag om jag vill köpa dörr och sidoljus till ett hål i väggen som är 120 x 206 cm?
vilka mått på karm, dörr och sidoljus ska jag välja? hur funkar det med fastsättning av sidoljuset?
någon vänlig själ som vill hjälpa mig?:O
vilka mått på karm, dörr och sidoljus ska jag välja? hur funkar det med fastsättning av sidoljuset?
någon vänlig själ som vill hjälpa mig?:O
Det är ju lite mindre än standard så sidoljuset blir att specialbeställa. Det va en tråd nyss om smala sidoljus och då fanns det hos bygglagret. http://www.bygglagret.se/sidoljus/sl-321__300 men priset är det dubbla mot standard. Kolla runt lite och se om du hittar det billigare.
Tack för svaret! Har kollat runt lite och hittat dörr 90x21 och sidoljus 30. Tycker det borde fungera om måtten ligger 10mm mindre...
Kollade lite i länken. Sidoljus verkar orimligt dyra.. men isolerglas kostar väl en del!
Jag har tegelklädd trästomme så det känns som det är mer jobb än jag har lust till. Så funkar det med den kombinationen jag har tänkt utan merjobb så är jag nöjd...
Har precis bytt ytterdörr och vi skippade sidoljus, valde i stället en dörr med ett litet fönster i. Med så smal öppning som Du har skulle jag välja en bredare dörr för den har man betydligt större nytta av än ett smalt sidoljus.
Vi hade sidoljus i gamla dörren som vi nu byggde igen, har större nytta av en vägg i hallen än glasrutor som mest försämrar isoleringen och ökar inbrottsrisken.
Vi hade sidoljus i gamla dörren som vi nu byggde igen, har större nytta av en vägg i hallen än glasrutor som mest försämrar isoleringen och ökar inbrottsrisken.
jag tror att en 120 dörr blir lite för stor så jag satsar nog på 90 + sidoljus. höjden 206 var när jag mätte från tröskeln och upp. Gissar att tröskeln är ca 4 cm "hög" så 210 blir det nog totalt. Tack för alla tips!
Jan-Å skrev:Har precis bytt ytterdörr och vi skippade sidoljus, valde i stället en dörr med ett litet fönster i. Med så smal öppning som Du har skulle jag välja en bredare dörr för den har man betydligt större nytta av än ett smalt sidoljus.
Hur gjorde ni när ni byggde igen efter sidoljuset? Jag är inne på samma linje (att skippa sidoljuset) men vet inte hur jag ska bygga igen den glipan som blir..
Jag bara reglade och spikade panel för, på insidan satte jag gips å frun tackade sej själv för att hon sparat lite tapet sen vi rustade hallen förut
Jag byggde samtidigt väggar och tak över trappens översta del så det var bara att fortsätta med panelen över hålet efter sidoljuset. Jag drog fram el till en lampa samt satte upp en hållare för blomkruka.
Jag byggde samtidigt väggar och tak över trappens översta del så det var bara att fortsätta med panelen över hålet efter sidoljuset. Jag drog fram el till en lampa samt satte upp en hållare för blomkruka.
Klicka här för att svara