Nu kommer säkert påhopp som att det är inte bra för pannan med 30 grader in i botten. Och för att döda de argumenten så:
Ja det är ej hälsosamt med tanke på korrosion att spruta in ackens bottenvatten mot en mantel som omsluter förbränningsrummet. Den väggen får då en temp (åtminstone under vissa eldningsfaser) där kondensering kan ske och ge upphov till korrosion. Detta för för långt, men det krävs ingen rymdteknik för att lösa detta problem. Kanske kan man tycka att man tom skapat problemen i jämförelse med tidigare beprövad teknik.
Du menar alltså att man inte behöver någon Laddomat ur korrosionssynpunkt för pannan.
Nästan alla pannförsäljare förespråkar/kräver Laddomat med hänsyn för pannans livslängd.

Skulle vara kanon för min budget om man slapp köpa någon.
Jag skulle bli mycket tacksam om du kunde förklara lite mer, eventuellt via en ny tråd.

mvh/Janne
 
jag skall också försöka bidra till att lyfta denna intressanta sträng

ja ett knepigt val
jag skulle vilja se lite kvalitativa långtidserfarenheter, pannan har onekligen sina +&-

SPkillen var ju ett bra inlägg, klart värt att väga in
MEN varning direkt för att nu börja ta rygg på just hans åsikter (vi vet ju ej ens hans namn och/eller referenser) därmed inget illa eller tvivlande ment

å andra sidan "fel ställe att spara på" det vete fasen
några % skillnad i verkningsgrad, håller med föreg, inte avgörande
torkat bränsle och rätt inställt betyder mycket mera på vedvolymåtgången

bra (& stor) ack och rätt kopplat spar ved och besvär
 
Jag ser vissa motsättningar.
Varför rekommenderar man laddkoppel till orlanpannan när den har styrning som syftar till att hålla (ändringsbara) framledningstemperaturer? Framledningstemperaturer som är maximerade till 80 gr.
Förklara detta för mig.
Jag tror att jag vet svaret, men det skulle vara kul att få läsa en förklaring. En förklaring som inte baserar sig på:
Vattentemperatur i din ack.tank kommer att ligga kring 90 grader på grund av tröghetten i ett värmesystem.
Jag tror att pannan (i grunden) är konstruerad att anslutas direkt till ett sk.80-60 system (80 gr fram, 60 retur) Därav styrningen.

Jag skulle gärna köpa konceptet orlanpannan om argumenten som ska tala för pannan hade inriktat sig på att pannan klarade sig utan laddomat.

Skit samma.

Om vi nu köper pannan och ser till att pannans styrsystem inte slår ifrån vid 80, för det vill vi ju inte, vi vill ju ladda acc så högt det går,(den acc som föreskrivs till orlanpannan). Vi vill ju ladda till närmare 100. Det vill väl alla seriösa vedeldare som har förstått att högsta möjliga temperatur i acc ger största möjliga lagringskapacitet, och detta medger därmed längre tid mellan eldningstillfällena, vilket medför större bekvämlighet, och.... osv… ja. allt det där vet ni väl redan?

Ok. Vad har vi då kvar? Om vi skalar bort all bull, och koncentrerar oss på det vi har lärt oss.

Jag ser en högst ordinär vedpanna med tryckande fläkt där man har en onödig styr (som man lika väl kunde vara utan) eftersom man rekommenderas att använda laddomat och acc.

Och nu kommer frågorna.
Ryker den in mycket vid ilägg? (pannor med tryckande fläkt har väl en tendens till det?)
Är den lättsotad?
Är den lätthanterad?
Är tillgänglighet till reservdelar och service god?
Vad kostar keramiken?







 
a skrev:
Hej.Precis min åsikt.Varför betala mera för en panna typ calmar när man kan köpa en till billigare pris.Och handen på hjärtat.Jag sågar hellre ett par meter x tra, en att jag skall betala mycket mer,för någon annan panna.
Tjena,
En liten reflektion bara:
Idag är priset 19.300 (t.o.m sept utgång), enl polimex hemsida. Sedan blir priset drygt 23kkr.
Läste vidare att frakt inte ingick i priset.
Kan Polimex bistå med detta (har de avtal), annars kan det bli dyrt, kanske ett par tusen beroende på vart du bor.
Och då var det bara ca 2 tusen upp till Calmar, CTC osv... (som har fri frakt).
Lägg därtill att dessa pannor har 4-5 års garanti, Polimex har 2...

Tja, bara lite reflektioner på priset.
Men jag är medveten om att pannan kan vara grym rent eldningsmässigt, då spelar ju reflektionen ovan mindre roll...
 
Svar till RoKe

Laddkoppel har ingenting med styrningen att göra. Laddomaten använder du för att skapa två olika vattenkretsar - en liten vid uppstarten av pannan för att snabb uppnå hög vattentemperatur och kunna gå över till den större kretsen för laddning av ackumulatortanken. Styrsystemet reglerar pannans arbetsgång beroende på vattens temperatur. Att ladda ackumulatortanken till 100 grader är inte speciellt klyftig. Alla som har läst fysik vet att ju större är temperatur skillnad mellan olika medier, desto större energiförluster får man.
 
bjacek skrev:
Svar till RoKe

Laddkoppel har ingenting med styrningen att göra. Laddomaten använder du för att skapa två olika vattenkretsar - en liten vid uppstarten av pannan för att snabb uppnå hög vattentemperatur och kunna gå över till den större kretsen för laddning av ackumulatortanken. Styrsystemet reglerar pannans arbetsgång beroende på vattens temperatur. Att ladda ackumulatortanken till 100 grader är inte speciellt klyftig. Alla som har läst fysik vet att ju större är temperatur skillnad mellan olika medier, desto större energiförluster får man.
Laddomaten ser dessutom till att korrosion minskas, genom att inte släppa in för kallt vatten i en varm panna.

Jag håller inte riktigt med dig ang temp i ack-tank.
Jag är glad ju högre jag kan ladda i acken, ju högre temp där desto längre mellan eldningarna då man just vill ackumulera värme.
 
Laddkoppel har ingenting med styrningen att göra.
Vilken styrning menar du att laddkopplet inte har att göra med?
Pannans inbyggda styrning av pannvattentemperaturen?

Laddomaten använder du för att skapa två olika vattenkretsar - en liten vid uppstarten av pannan för att snabb uppnå hög vattentemperatur och kunna gå över till den större kretsen för laddning av ackumulatortanken.
Ja, detta resonemang hänger jag med på. Och det vore trevligt att tillsammans med dig få fördjupa sig vidare i detta ämne.
Jag har mycket kvar att lära.

Men nog gör väl laddkopplingen mycket mer nytta än bara skapandet av två vattenkretsar?

Är inte ett av flera nyttiga resultat av en väl kalibrerad laddkoppling att panntemperaturen hålls kontrollerad och stabil?

Om svaret är ja kommer frågan upp igen:
vad ska vi då med två pannvattentemperaturstyrningar till?
Vilken kan vi ta bort?


Att ladda ackumulatortanken till 100 grader är inte speciellt klyftig.
Jag tycker det är klyftigt.
Jag skulle gärna ladda till 100 gr.
Jag tar det igen:
Lagringskapaciteten ökar.
Acc kan därmed göras mindre.
Acc räcker längre tid mellan eldningarna.
Bekvämligheten ökar.

Förlusterna ökar förvisso, men isolering finns. Och vilken temperatur tycker du är lämplig i acc om man ska följa ditt förlustresonemang? 30 gr?


 
RoKe skrev:
Förlusterna ökar förvisso, men isolering finns. Och vilken temperatur tycker du är lämplig i acc om man ska följa ditt förlustresonemang? 30 gr?
Många m3 acktank blir de.. ::) ;)
 

Ser att tråden har fått liv igen. :D
Tänkte bara säga att jag varit och kollat på en 40kw:are. Plockade av isolering kikade på regulatorn mm.
Måste bara säga att pannan verkligen ser rejäl ut, mycket prisvärd. Kraftiga justerbara luckor, tjock plåt i hela pannan, 2" anslutningar.
Regulatorstyrningen är en baggis att ändra om man vill elda mot högre acktemp än 80 grader.
Har även dragit i den "magiska spaken" för sotning av flamrören, verkar vara genialiskt..

Det jag tycker är konstigt är kravet på skorstensarean, varför måste just denna panna ha en så grov skorsten? ???. 200mm i diameter trots att den är 10m hög..Finns det någon annan panna med de kraven?

Annars är det nog bara att lyfta på hatten.

 
Det jag tycker är konstigt är kravet på skorstensarean, varför måste just denna panna ha en så grov skorsten? . 200mm i diameter trots att den är 10m hög..Finns det någon annan panna med de kraven?
Håller med dig om att kravet på 200 mm skorsten låter lite konstigt.  
Jag vet inte, skorstenskravet kanske är ett led i att pannan har tryckande fläkt och därför vill man säkerställa skorstensdraget och evakueringsmöjligheten genom att inte riskera att ansluta för klen pipa. (Det finns risk att det ryker in när man öppnar luckan för att fylla på ved, om draget bakom pannan är dåligt)
Panna med sugande fläkt är okänsligare när det gäller den biten. En sugande fläkt skapar ett sug bakom pannan och rökhärden.
Det finns både för och nackdelar med alternativen sugande eller tryckande fläktar. Om evakueringsförmågan är dålig bakom en panna med tryckande fläkt vill det till att pannluckor och dyligt är täta. (Jag skulle ta rekommendationen om skorstensstorlek och drag på allvar).
 
Majgårdarna
Är det inte lättare att köpa en panna som man vet funkar? Är testad mm
 
Pannan har 6st flamrör med diametern 50mm, vilket bör ge en sammanlagd area på ca 118cm2. Stosen som är 200mm har arean ca 314cm2.
Någon som kan förklara sambandet med skorstenskravet?
"Flamrörsarean" motsvarar ju bara en 122mm pipa. ???
 
a skrev:
Finns mkt pengar att spara.
Räkna med att rökgasfläkt med varvtalsstyrning kostar minst 3500:- då är det en simpel sak som RF300..
Inte vacker men den funkar..
 
hej, var köper man räkgasfläkterna...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.