6 107 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Ny vägg bakom kommande köks-skåp
Har en planlösning i mitt kök som ser ut som på bilden, vill sätta upp reglar så att väggen blir rak (röd markering), inte som nu att det skilljer 6cm på "nivån". Jag ska ha kakel på väggen också, är därför väldigt osäker på skivmaterialet som jag vill ha uppsatt på väggen.
Det jag hade tänkt mig är 45mm träreglar, första lagret osb sen ett lager med gipsskivor (längst ut).
Men vet inte om kaklet "tåler" det - vill inte ha sprickor i fogen pga rörelse i osb skivorna.
Eller ska jag använda mig av plåtreglar och 2 lager gipsskivor? Håller det isåfall för alla kökshyllor med saker i? Även om jag inte träffar plåtreglarna när jag borrar upp hyllorna! (använder gipsplugg)
http://s240.photobucket.com/albums/ff214/agrik/?action=view¤t=Kok.jpg
/tack!
Det jag hade tänkt mig är 45mm träreglar, första lagret osb sen ett lager med gipsskivor (längst ut).
Men vet inte om kaklet "tåler" det - vill inte ha sprickor i fogen pga rörelse i osb skivorna.
Eller ska jag använda mig av plåtreglar och 2 lager gipsskivor? Håller det isåfall för alla kökshyllor med saker i? Även om jag inte träffar plåtreglarna när jag borrar upp hyllorna! (använder gipsplugg)
http://s240.photobucket.com/albums/ff214/agrik/?action=view¤t=Kok.jpg
/tack!
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Hej,
Jag fick förslaget att cc45 och enkelgips skulle räcka. För enkelhetens skull kanske cc40 blir bättre med de 120cm gipsplattorna vi har hemma. Varför vill du ha osb? För att enklare sätta upp skåp? Annars kanske man kan sätta reglar bakom infästningarna för väggskåpen.
Förövrigt har vi samma problem som du, en 5 cm nivåskillnad. För oss kommer nivåskillanden ifrån murstockens placering. Problemet blir lite besvärligare av att vi tänker elda och ha rökkanalen mot köket. Därför blir det plåtreglar mot murstocken, och träreglar i övrigt. Kanske dumt att blanda plåt oc hträ, men jag har inte arbetat med plåtreglar förut så så blir det
(om ni inte kommer med bättre förslag, har inte inhandlat allt än
).
mvh
Jag fick förslaget att cc45 och enkelgips skulle räcka. För enkelhetens skull kanske cc40 blir bättre med de 120cm gipsplattorna vi har hemma. Varför vill du ha osb? För att enklare sätta upp skåp? Annars kanske man kan sätta reglar bakom infästningarna för väggskåpen.
Förövrigt har vi samma problem som du, en 5 cm nivåskillnad. För oss kommer nivåskillanden ifrån murstockens placering. Problemet blir lite besvärligare av att vi tänker elda och ha rökkanalen mot köket. Därför blir det plåtreglar mot murstocken, och träreglar i övrigt. Kanske dumt att blanda plåt oc hträ, men jag har inte arbetat med plåtreglar förut så så blir det
mvh
Ja, ska hålla bättre med osb, dessutom har jag 7 skivor hemma, som "blev över" från annat, enbart en gipsskiva vet jag inte riktigt om jag vågar.
Nu vet jag inte alls hur infästningarna ser ut till skåpen då det e första gången för mig men det e kaske lättare än vad jag tror.
Nu vet jag inte alls hur infästningarna ser ut till skåpen då det e första gången för mig men det e kaske lättare än vad jag tror.
Bäst är cc 45 med ett lager plyfa och ett lager 90 cm brett gips, då har du något att skruva köksinredningen i. Alternativt kortla innanför gipset, billigare men lite mer mätande. Plåt eller träregler spelar mindre roll, lättare att jobba i plåt tycker jag. Viktigt att du får en helt stum vägg dock, annars e det adjö med kaklet, Inga generalskarvar. Eventuellt 45 förstärkningsregel skulle vara bra. Jobbig att skruva i dock, och dyr antar jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden